Guus de Jong vs. Doingthe116 I

Wie me op Twitter volgt, heeft het ongetwijfeld al gelezen: ik ben aangeklaagd door Guus de Jong. Wie is Guus de Jong? Dat is een voormalige sportfotograaf van onder andere De Telegraaf. Vanmorgen kreeg ik een mail van zijn advocaten in mijn mailbox en daarin stond dat hij me ging aanklagen. Hoeveel ik moet betalen, weet ik niet. Ik snap weinig van de juridische praat die daarin staat, maar het lijkt op 4 of 5 keer 255 euro. Ik laat de brief nog even door iemand lezen om het zeker te weten, maar zal binnenkort wel meer horen van dat advocatenkantoor. Het gaat om een foto die ik hebt gebruikt in mijn artikel over Johan Cruijff en de bijna-transfer naar Leicester City. Op de plek waar nu het logo van Leicester staat, stond een foto van Cruijff die ik van een Engelse site heb gehaald. Zelf mag ook iedereen mijn foto’s gebruiken (ik vind het zelfs een eer als ik ze ergens zie opduiken), maar zo werkt het dus niet overal. De Jong is nogal fanatiek in het vervolgen van mensen, zoals je hier, hier, hier, hier en hier kunt lezen en dat zullen niet de enigen zijn. Het ironische is dat ik eerste een foto van Cruijff in een shirt van Ajax had gebruikt voor dat artikel, maar omdat ik clubneutraal wil zijn (oké, we zijn hier voor Willem II) heb ik die vervangen door eentje van hem in het Nederlands elftal. Zuur, want die foto’s in Ajax-shirt zijn van de supportersclub en die maakt het niets uit als ik ze gebruik. Door deze claim moet ik me volledig op deze zaak gaan concentreren (ik weet absoluut niets van recht en moet me erin verdiepen), dus voorlopig leg ik mijn site even stil (op Twitter blijf ik wel). Heel even schoot het door mijn hoofd om er helemaal mee te stoppen, maar nu ik wat afgekoeld ben lijkt me dat geen goed idee. Tot snel hopelijk.

23 Reacties op “Guus de Jong vs. Doingthe116 I

  1. Sterkte! Ik hoop dat de site, in welke vorm dan ook, blijft bestaan. DT116 mag niet verloren gaan!

  2. Succes!

  3. Veel succes & sterkte. Met je site moet je zeker niet stoppen, altijd een genot om te bewonderen.

  4. Soms moet je het via de andere kant oplossen: stuur een berichtje naar Geenstijl en vermeld ook expliciet die zaak over de zoon van Mansveld die aangeklaagd werd omdat hij een foto van z’n overleden pa gebruikte.

  5. dan moeten we maar ’n fonds opstarten want doingthe116 gaat echt niet van ’t net!wat denk die kloothannes nou,geflipte aap

  6. Zeg hé, jij gaat niet stoppen, eerst maar eens afwachten hoe of wat, kunnen we altijd nog een red-de-116-fonds oprichten

  7. Komt goed ouwe! Sneue gasten die denken dat als hun werk ten onrechte wordt gebruikt ze ineens de hoofdprijs kunnen vragen. Gewoon doorgaan gast.

  8. ad poot - additional risk-insurance

    Joris,
    kom maar eens met de inhoudelijk kant mijn richting op. De 3 danslessen die ik gevolgd heb, zullen niet helpen, wellicht wel mijn studie recht. En van de azijnzeikers gaat de wereld kapot, dus laten we maar eens kijken!

  9. De reden waarom ik alleen eigen foto´s plaatst, want trieste mensen als deze bestaan teveel.

    Heeft hij je niet eerst een vriendelijk verzoek gedaan om de foto te verwijderen? Of heeft ie je gelijk aangeklaagt?

    Als er wel betaald moet worden heb ik misschien een idee. Met een bus vol naar de UK en iedereen lapt iets teveel… dit gepaard met een fonds. Als ik reclame kan maken daarvoor of op een andere manier kan helpen hoor ik het graag. Sponsors moeten er te vinden zijn.

    Fijn dat je doorgaat. De site geeft veel mensen plezier, icl. mezelf, en mag uiteraard niet verdwijnen. Je kan rekenen op veel support!

  10. Ik hoop het na volgende week achter me te hebben liggen, dan kan ik me weer gewoon op de leukere dingen gaan richten.

  11. Kom op Joris, laat je niet kisten door zo’n klootviool!

  12. William van Holsteijn

    Ik sluit me aan bij het voorstel van Ferdi, maar mocht het tot een aanklacht komen dan stel ik zo wie zo voor om Joris financieel te ondersteunen!

    Ik weet het, het is nog niet zo ver, maar ik wil me er wel hard voor maken. Ik ben zelf juridisch enigszins onderlegd, ik zal er ook inhoudelijk eens naar kijken, maar nogmaals, mocht Joris die €1000, – moeten betalen dan ga ik me hard maken om hem financieel, maar zéker ook moreel te ondersteunen!

    Ik zie jullie reacties wel te goed.
    Mijn mailadres: wvh1960@hotmail.com
    twitter account: @wimdon
    Facebook: william van h

    Joris, gewoon doorgaan en succes met je scriptie!

  13. beste Joris,

    ik hoop dat Guus de Jong snel de onzin van zijn actie inziet en het juridische ‘geweld’ staakt. Mocht je toch dienen te betalen, dan doe ik mee aan de actie van William om je financieel te ondersteunen (op voorwaarde dat je niet stopt met ‘Doing the 116’). Sterkte en houd ons op de hoogte.

  14. Pingback: Column: Internet Kankergezwel | FRFC1908.nl

  15. Wat een idioterie.Sterkte en succes!

  16. He Joris succes. Wat een ontzettende droeftoeter is die gast. zou wel ook ff met een advocaat gaan praten. Gr ramon

  17. Sterkte Kerel! Moest je ooit moeten dokken dan kan je ook op mijn steun rekenen!

  18. Pingback: Noodfonds voor Doingthe116. Vinger voor Guus de Jong! | FootballCulture

  19. Pingback: Doing the 116 opgejaagd met dikke claim

  20. Joris, sterkte in je strijd tegen die bejaarde mafketel !!!!

    Tsja, als je de geraniums genoeg water hebt gegeven dan ga je blijkbaar op zoek naar een ander tijdverdrijf 😦

    Triest 😦

  21. Maak je niet te druk jongen. De Jong en zijn maffia-advocatenvazallen blaffen naar alles wat op internet beweegt, maar als je terugblaft blijken ze met een schikkinkje al tevreden.

Plaats een reactie