Aston Villa’s Old ‘A’ & ‘V’ Floodlights

Floodlights Aston Villa

Iedere vincker heeft een fetisj. Die van mij is lichtmasten oftewel floodlights. Ik ben dan ook een groot tegenstander van die dingen die in het dak geïntegreerd zijn, maar helaas zie je die steeds vaker. De meest legendarische mastjes ooit stonden in Birmingham. Villa besloot namelijk in 1971 de lampen in de vorm van een ‘A’ en een ‘V’ te plaatsen, de initialen van de club. Ze waren enorm populair bij de fans van Villa, want daarmee werd het prachtige Villa Park nóg specialer en de cultfactor was groot. Het leverde prachtige plaatjes op, zoals deze foto van een avondwedstrijd op Villa Park. Helaas komt aan al het moois een eind. Voor deze mooie floodlights was dat aan het EK 1996 te danken. Villa Park werd flink verbouwd en de lichtmasten werden vervangen door die lelijke dakdingen. Er zijn ook jammer genoeg weinig foto’s overgebleven van de mastjes, maar op bovenstaande zijn de letters nog mooi te zien.

Foto is afkomstig van Spirit of Mirko

3 Reacties op “Aston Villa’s Old ‘A’ & ‘V’ Floodlights

  1. Klopt. Toch heb ik foto’s die bewijzen dat het nog steeds een feest is om Villa Park op een avondwedstrijd, al dan niet met lelijke floodlights, te bezoeken

    • Het is nog altijd een van de, misschien wel dé, mooiste stadions in de PL. Maar het blijft zonde dat ze deze cullichtmasten hebben gesloopt (om over de Trinity Road stand nog maar te zwijgen, dat is een misdaad geweest).

      • Ik hou ook erg van floodlights, maar ik ben dan ook een ex-USSR fanaat. Die gigantische floodlights boven de stadions in Minsk, Yerevan, Tbilisi, … Geweldig is dat. In de oude DDR heb je gelukkig nog enkele stadions met die typische floodlights. In de lagere reeksen in België heb je er trouwens ook nog een paar waar het nog altijd klassieke 4 masten zijn. Ik herinner me nog een wedstrijd van de nationale ploeg van Wit Rusland: het regende pijpenstelen en dan zoomde men in op die gigantische Sovjet-era lichtmast met die lichten fel schijnend doorheen de gietende regen. Geweldig.

        Deze van Villa is geweldig natuurlijk, heel creatief. Wat mij betreft doet een club wat men wilt en vindt men lampen aan het dak de beste oplossing, tja, so be it. Maar die stadions waar de floodlights er nog staan mogen gerust een soort beschermde status krijgen zodat men kan beletten dat men die resterende floodlights zou gaan slopen.

        Ik snap dat voetbal vooruit moet, mee met de tijd, … Maar een oude kerk of moskee die een gemeenschap jarenlang verenigde ga je ook niet slopen of moderniseren. Stadions zouden meer als erfgoed moeten worden benaderd vanwege hun belangrijke sociale functie binnen het gemeenschapsleven van hun gemeente of regio. De enige modernisering die meer en meer voorkomt en waar ik wel echt fan van ben, is kunstgras. Wat mij betreft overal kunstgras, weg met het gewone gras. Kunstgras bevordert technisch voetbal, het zorgt voor minder P-P’s bij slecht weer, … Dus ik ben een grote fan van kunstgras. Over andere moderniseringen zoals het wegnemen van terracing, het verplicht scheiden van vakken fans, etc ben ik minder enthousiast. Atletiekpistes zijn een twijfelgeval, ik kan begrijpen dat het vanuit gemeentestandpunt goed is verschillende clubs onder te brengen in 1 stadion, maar ik zou er wel voor pleiten de pisteloze stadions NIET te gaan moderniseren. Soms zie je clubs die de traditie in ere houden (Dortmund bv met die enorme terrace) en dan verplicht UEFA hen om voor die Europese wedstrijd snel wat zitjes neer te zetten omdat terracing te gevaarlijk zou zijn. Onzin natuurlijk. Floodlights is denk ik perfect toegestaan, maar de vereisten voor een minimum lichtsterkte dwingt veel clubs wel om voor lampen verspreid langs het gehele veld te gaan.

        Wat ik me hier bij Villa wel afvraag: waarom niet die A V lichtmasten laten staan in combo met de moderner verlichting op het dak? Het is niet omdat UEFA zeurt dat ze verlichting overal rond het veld willen, dat je daarom de lichtmasten die er reeds stonden hoeft af te breken. Ongeacht of je ze nog gebruiken gaat of niet, je kan perfect verlichting op de daken van de tribunes zetten en toch de lichtmasten in de hoek netjes laten staan. Een beetje erfgoed van de club in ere houden, ik zie niet in wat de UEFA daar kan op tegen hebben?

Geef een reactie

