Geert & Tottenham Hotspur

Weer een nieuwe “Foreign Fans”. Dat is een reeks over Nederlanders en Belgen die voor een Britse club zijn. De eerste in deze reeks was Ad Poot met zijn onvoorwaardelijke liefde, zo mag je het zeker wel noemen, voor Charlton Athletic. Ditmaal Katwijker Geert Heemskerk (28) die gek is van Tottenham Hotspur. Hij heeft er al zes jaar een seizoenkaart en heeft er veel hoogte-, maar ook dieptepunten meegemaakt. In dit artikel praat hij over hoe hij verliefd is geworden op The Spurs, zijn vreugde omdat Tottenham niet naar het Olympisch stadion gaat verhuizen en waarom hij zo’n hekel heeft aan rivaal Arsenal.

Wie is Geert en waarom is hij voor de Spurs?

“Ik ben Geert Heemskerk uit het voetbalgekke Katwijk. Mijn club is VV Katwijk en daardoor heb ik automatisch een hekel aan Quick Boys en wil ik met Dirk Kuyt ook niets te maken hebben. Mijn liefde voor de Spurs is tijdens het WK 1990 ontstaan. Matig toernooi, maar Engeland had met Paul Gascoigne en Gary Lineker twee spelers die schitterden. De tranen van Gazza nadat hij in de halve finale een gele kaart kreeg, en daardoor een eventuele finale niet mocht spelen, zal ik nooit meer vergeten. Beide spelers stonden toen onder contract bij Tottenham, vandaar dat ik die club vanaf toen ben blijven volgen. Ik viel met me neus in de boter, want het seizoen erop was het Tottenham v Arsenal in de halve finale van de FA Cup. Nog wel op Wembley, wat in die tijd niet gebruikelijk was. We wonnen met 3-1 en speelden geweldig. Het was ook echt een clash tussen stijlen, want waar Arsenal toen nog “Boring Boring Arsenal” was, speelde Tottenham in die tijd heel mooi verzorgd voetbal. Daarna wonnen we ook nog eens de finale tegen Nottingham Forest.”

Vanaf die halve finale was je dus definitief fan van Tottenham?

“Ja, maar vanaf 1994 ben ik de club pas echt fanatiek gaan volgen. Het waren niet de beste dagen van de club. Met Gary Mabbutt en David Howells hadden we wel echte clubmensen in het team staan, maar verder was het geen best team. In die jaren was er nog geen Sport 1 of internet, dus om mijn club te volgen was ik aangewezen op de radio. Ik zorgde ervoor dat ik iedere zaterdagmiddag thuis was, zodat ik BBC 5Live kon luisteren om te horen hoe de Spurs het deden. De liefde werd steeds groter en in 1998 ben ik voor het eerst naar White Hart Lane gegaan. Met mijn vader gingen we met de boot vanaf Hoek van Holland naar Engeland. We speelden die dag tegen Newcastle United. De wedstrijd was niet best, maar we wonnen met 2-0. Één speler viel me gelijk al op: David Ginola. Wat een geweldenaar was dat. Meteen na die wedstrijd ben ik member geworden van de Spurs en ben ik steeds meer wedstrijden gaan bezoeken.”

Ik hoorde dat je een seizoenkaart hebt. Sinds wanneer heb je die al?

“Dat wordt komend seizoen het zesde jaar op rij. Nadat ik die eerste keer ben gegaan, ging ik steeds regelmatiger naar White Hart Lane. Doordat ik member was, kreeg ik voorrang bij de grote wedstrijden en die waren natuurlijk het leukste om te bezoeken in het begin. Daarna ging ik steeds vaker, vanaf 2004 eigenlijk iedere maand wel een keertje. Meestal reisde ik alleen, maar als je zo vaak daar komt, bouw je langzaamaan vanzelf een grote kennissenkring op. Het werd allemaal steeds makkelijker om te gaan, want ik kon er nu ook overnachten als ik dat wilde. In 2006 besloot ik daarom een seizoenkaart te nemen. Achteraf gezien net op tijd, want tegenwoordig is er een wachtlijst en die was er toen nog niet.”

Heb je naast al die thuiswedstrijden ook nog tijd/geld over voor uitwedstrijden?

“Ik probeer er zoveel mogelijk te bezoeken. In Engeland is dat echt geweldig. Er is geen combiregeling daar en je krijgt altijd veel kaartjes toegewezen. Daarnaast heb je vanuit het uitvak gewoon goed zicht, want je wordt niet in een kooi of achter een of andere plastic wand gestopt en mag je meestal meteen weg na de wedstrijd. Mijn favoriete away in Londen is Fulham. Een heerlijk traditioneel stadion en ze hebben er een groot uitvak. Spurs neemt altijd een mannetje of 5000 mee naar Craven Cottage. Verder zijn er een paar goede kroegen in de buurt van het stadion, die dan afgeladen zijn met Spurs-fans. Heel gezellige dag is dat. Andere favorieten van mij zijn Manchester City en Everton. Toffe clubs om heen te gaan. De sfeer is meestal goed en er wordt flink tegen elkaar gezongen. Newcastle en Sunderland ging ik ook altijd graag heen, maar sinds er geen goedkope vluchten meer die kant op gaan, heb ik die aways helaas moeten schrappen.”

Een ideaal dagje Spurs, hoe zit dat er uit voor jou?

“Die begint in ieder geval zonder vertraging op het vliegveld. Meestal vlieg ik op Stansted en vanaf daar pak ik de trein naar Tottenham Hale. Dan wandel ik op m’n gemak richting het stadion. Onderweg pak ik in een van de lokale café’s een stevig Engels ontbijt. Niet iedereen is daar fan van, maar ik vind het heerlijk. Als ik klaar ben met eten ga ik naar mijn maten toe, die in mijn favoriete pub “The Elbow Room” staan. Daar doen we gezellig een biertje tot vlak voor de aftrap. De aftrap halen we altijd net. Negentig minuten voetbal kijken en achter de club staan, uiteraard hopend dat Tottenham wint. Daarna gaan we weer naar de pub tot ’s avonds laat. Ik heb vaak de eerste vlucht terug, dus meestal ga ik daarna richting het vliegveld om daar te slapen. Anders kan ik altijd bij een maat van me blijven overnachten. En de volgende dag eindigt mijn trip weer op Schiphol.”

Wat is het hoogtepunt dat je met Tottenham heb meegemaakt tot nu toe?

“In de tijd dat dat ik Tottenham volg, hebben we weinig gewonnen. Daarom was de League Cup finale van 2008 toch wel een hoogtepunt. We versloegen Chelsea met 2-1 en dat was echt een onvergetelijke ervaring. De League Cup is dan wel niet de allergrootste prijs die je kunt winnen, maar een prijs is een prijs. Het was echt een droom om mijn club op Wembley een finale te zien winnen. Twee seizoenen geleden was een ander hoogtepunt. We wonnen geen prijs, maar werden vierde in de competitie. Met Tottenham de Champions League in, dat was toch wel erg mooi. Ik was erbij toen we in een rechtstreeks confrontatie Manchester City versloegen en die vierde plek definitief in handen kregen. Na jaren van teleurstellingen, was dit toch wel een unieke ervaring.”

Dat was de vreugde, nu het verdriet. Waar kijk je nog altijd met afschuw op terug?

“Stoke City uit, ergens in oktober 2008. Stoke was net gepromoveerd en stond 19de. Er was nog maar één ploeg die slechter was en onder ze stond en dat waren wij. Ramos was onze manager en die sprak nog altijd geen Engels en leek totaal geen benul te hebben van wat hij nu eigenlijk aan het doen was. Dat niet alleen, er was geen passie, bezieling of strijd te bekennen in het team. We verloren met 2-1 in Stoke en hadden slechts twee punten uit acht duels. Het was de slechtste start uit de historie van de club en ik, en velen met mij, vreesden het ergste. Gelukkig werd Ramos eruit gekickt en kwam Harry Redknapp als onze nieuwe manager. Met hem is uiteindelijk alles goed gekomen, maar die pot in Stoke zal ik niet snel vergeten.”

Je sprak in het begin over David Ginola. Is dat ook je favoriete Spurs-speler?

“Van alle spelers die ik live aan het werk heb gezien zeker. Het was een fantastische speler, met geniale acties. Ginola was echt een genot om naar te kijken. Momenteel heb ik niet echt een favoriete speler. Het voetbal is toch veranderd de afgelopen jaren en spelers wisselen enorm snel van club. Zo bouw je nooit een band op met een speler. Toch zijn er momenteel wel een aantal spelers die ik graag aan het werk zien. Modric, Bale, Van der Vaart en Lennon zijn natuurlijk prachtige spelers die van mij nog lang op White Hart Lane mogen blijven spelen.”

De eerste wedstrijd die je op tv zag was uitgerekend tegen aartsrivaal Arsenal. Heb je een hekel aan die club?

“Zeker en niet zo’n beetje ook. Wat een verschrikkelijke club is dat. Vroeger had ik er een hekel aan, omdat ze verschrikkelijk anti-voetbal speelde. Dan heb ik het over de tijd van “Boring Boring Arsenal” onder George Graham. Een club die zo speelt gun je natuurlijk niet snel prijzen. Het voetbal is nu wel beter, maar het zijn nog altijd een stelletje cheats. Ook al die borstklopperij over die zogenaamd zelf opgeleide talenten, die her en der in Europa worden weggeroofd, stuit me tegen de borst. Wenger is ook een enorme huilebalk, die altijd en overal over zeikt. Ik erger me ook kapot over hoe die club altijd door de media de hemel in wordt geprezen. Ergste zijn misschien nog wel die “fans” van ze, die als het even niet loopt, al in de zestigste minuut vertrekken. De sfeer in zowel het oude Highbury als het nieuwe Emirates is ook verschrikkelijk slecht. Nee, Arsenal zal nooit mijn club worden.”

Over nieuwe stadions gesproken; Tottenham wil ook een nieuwe ground. Hoe sta jij daar tegenover?

“Ik ben ontzettend blij dat we niet naar het Olympisch stadion verhuizen. We zijn een Noord-Londense club en horen niet in Oost-Londen. Dat is een West Ham-wijk daar, dus daar hebben we niets te zoeken. Ik wilde voor geen goud naar dat stadion en ben blij dat het niet door is gegaan. Sowieso zou het krom zijn om te verhuizen, want wij vallen Arsenal er altijd op aan dat ze van Zuid- naar Noord-Londen zijn verhuisd en dan moeten wij natuurlijk niet hetzelfde gaan doen. Gelukkig zijn er nieuwe plannen. White Hart Lane zou worden uitgebreid en dan kan ik er wel mee leven. Het stadion zal flink veranderen, maar we blijven tenminste in de wijk zitten. Ook al zijn de meeste fans niet meer uit de wijk zelf afkomstig, de club hoort er nog wel thuis. Als we zouden verhuizen naar een andere wijk, dan verloochenen we onze afkomst en dat zou me veel pijn doen. Maar dat zal dus waarschijnlijk niet gebeuren. Komend seizoen, en hopelijk lang daarna, ga ik nog lekker naar White Hart Lane.”

13 Reacties op “Geert & Tottenham Hotspur

  1. Geert aka “Gary” al een aantal keer ontmoet, meestal bij Aways. Gast is heerlijk fanatiek en leef er echt voor. Ga zelf ook 12 keer per jaar maar een seizoenskaart blijft voor mij maar een “natte droom”.

    Veel respect. COYS

  2. Ai, eerst al twee nieuwe redacteuren die voor een niet nader te noemen club zijn en nu een afca-vlag op mijn favoriete groundhop-site. Joris, wat er gebeurt er allemaal?

  3. @peenvogel, dit geeft alleen maar aan dat je hier op deze prachtige site met echte kenners van doen hebt. De connectie tussen Spurs en Ajax fans bestaat overigens al jaren, vele mede Ajacieden maken regelmatig de oversteek voor een bezoek aan White Hart Lane.

    • Heeft de connectie Ajax-Spurs ook niets te maken met het zogenaamde joodse imago van beide clubs? (ookal zijn geen van beiden in feite joods, zowel in NL als Engeland is er maar 1 joodse club en dat zijn respectievelijk WV-HEDW en Wingate & Finchley)

  4. Dat laatste weet ik wel. Ik ga al een tijdje naar voetbalwedstrijden. Of het feit dat je voor die club uit de hoofdstad bent gelijk betekend dat je verstand van voetbal hebt óf je een echte kenner mag noemen waag ik te betwijfelen. Supporter van een bepaalde club zijn is wat mij betreft geografisch bepaald. Maar dat is een hele andere discussie.

    Enfin, terug naar waar het hier over gaat namelijk Engels voetbal.

  5. Fantastisch! Wat een passie en liefde voor een club heb je dan om om de week richting Londen te vliegen.

  6. @peenvogel, tsja ook in de regio 020 houden we van engels voetbal.
    Deze site staat los van nederlandse clubs inderdaad! Het draait hier om het enige en echte beloofde voetballand. Anyhow succes met RK. Die trein komt maar één keer voorbij😉
    Joris keep up the good work!

  7. Leuk interview geert, en leuke foto😉

  8. ben zelf niet voor ajax, die foto is gemaakt in madrid (Real madrid v spurs vorig seizoen..) maar er zijn inderdaad een hoop ajax-fans die ook voor de spurs zijn

  9. Pingback: Ferdi & Aston Villa | Doing the 116 Blog

  10. Geweldig dat je een seizoenskaart hebt! Was vorig jaar tegen Arsenal die de Spurs eindelijk wisten te winnen! Wat een pot was dat zeg, niet normaal. Het was voor mij de 2e keer na een wedstrijd van jaren terug tegen Nottingham toen Ginola nog bij Spurs speelde en Pi-Air bij Forrest. Blijft een geweldige club en Whitehartlane blijft ook een juweeltje.

  11. Prachtig om te lezen! Respect om er elke week heen te gaan!
    Er is geen nederlandse fanclub van de spurs of wel?
    Ik ben er een paar weken terug voor het eerst geweest, in een woord geweldig! Ga er zeker nog een keer heen..

    • Geen idee of er een nederlandse fanclub bestaat, maar wel een Vlaamse: http://www.flemish-spurs.be/ ; en in dat deel van België spreken we dezelfde taal als jou en de afstand is ook niet gek lang😉 Je kan allicht als Nederlander probleemloos aansluiten en met hen naar wedstrijden van Spurs gaan. That is, als er geen nederlandse fanclub zou zijn hetgeen dichter bij huis is voor je en dus de rit naar Belgie zou besparen wanneer daar een bus richting Londen vertrekt.

      Geen idee hoe het in Nederland zit maar in Belgie hebben heel wat Britse clubs een fanclub die regelmatig busreizen naar wedstrijden organiseert. Zelf ben ik nog bij de Belgische Aston Villa fanclub geweest en die gingen toch minstens een paar keer per seizoen per bus naar een wedstrijd. West Ham heeft een erg actieve fanclub in Belgie, Chelsea ook (een bus Belgische Chelsea fans heeft eens staan aanschuiven aan de Tunnel naast mij) en een mede-supporter van Oostende is lid van een Liverpool fanclub in Belgie. Ook Celtic heeft een fanclub (lokaal vlakbij de beurs in Brussel) al lijkt die wat inactief te zijn de laatste paar jaar.

      Nederlanders zouden normaliter gewoon welkom zijn denk ik, zeker als er in Nederland zelf geen fanclub is die regelmatig reizen naar wedstrijden organiseert.

      Ik kom hier in Barcelona regelmatig Nederlandse en belgische fans tegen die via fanclubs naar Barça komen kijken.

      Het gekke is dat het omgekeerde ook bestaat en er soms ook mensen uit landen als Engeland of Duitsland fan zijn van een club in de Benelux. Het omgekeerde lijkt vanzelfsprekend vanwege het hoge niveau van die competities (vergeleken met Belgie en Nederland) maar het omgekeerde bestaat ook. Zelfs in Oostende (en dit is tweede afdeling in Belgie) komen minstens 10x per seizoen Engelse fans opdagen voor wedstrijden van KVO, mensen die dichter bij huis net zo goed Premier League zouden kunnen kijken.

Geef een reactie

