Doingthe116: augustus I

3

3.Dundonald Bluebell v Bowhill Rovers 5-2 (Dundonald Tournament, Moorside Park (124), 01-08-2014)

Dundonald Bluebell, prachtige naam trouwens, houdt iedere augustus een toernooi en daarin bijten ze zelf de spits af op vrijdagavond. Ik ging dus naar Fife. Niet het poshe gedeeelte, maar daar waar de mijnen ooit lagen. Het was een heerlijk potje voetbal in een aardige ground. Dundonald verloor helaas de finale met 3-2 van Kelty Hearts.

4

4. Fort William v Buckie Thistle 1-2 (Highland League, Claggan Park (411), 02-08-2014)

Voor mijn verjaardag wilde ik iets bijzonders vincken. Fort William stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Het is een leuk stadje in de echte Highlands en het stadionnetje ligt naast de Ben Nevis, de hoogste berg van Schotland. Alleen al de rit naar Fort William was genieten. Ik ben wel tien gestopt om het landschap te bewonderen. Zelfs de wedstrijd was leuk. Topverjaardag.

5

5. Celtic v Legia Warschau 3-0 (Champions League, Murrayfield (38000), 06-08-2014)

Dankzij de Commonwealth Games kon Celtic het eigen stadion niet gebruiken. Hampden Park was ook in gebruik en Ibrox was logischerwijze geen optie. Celtic week uit naar Murrayfield, het nationale rugbystadion dat op een steenworp afstand van Tynecastle ligt. Heel apart om daar voetbal te zien. De wedstrijd was niets, maar werd naderhand omgezet in een 3-0 voor Celtic. Schitterend voor die Legia-fans die hier alles met nazisymbolen hadden volgeplakt.

6

6. Aberdeen v Real Sociedad 2-3 (Europa League, Pittodrie (18787), 07-08-2014)

Jaren geleden zag ik ooit een 4-4 bij Aberdeen. Eigenlijk moet je dan niet meer terugkeren, maar het was lekker weer en Real Sociedad een mooie tegenstander. Aberdeen had een ronde eerder FC Groningen uitgeschakeld en was dicht bij een nieuwe stunt. Lang stond het 2-1 en slechts door bedrog (een schwalbe + penalty) viel de 2-2. Jammer, maar wederom een mooie pot op Pittodrie.

7

7. Ayr United v Greenock Morton 1-0 (League One, Somerset Park (1617), 09-08-2014)

De stadions van Ayr United en Greenock Morton vind ik de twee mooiste van Schotland. Leuke clubs ook. Dankzij het verschuiven van Rangers v Hearts had ik een vrije zaterdag en toen ik zag dat Ayr v Morton op het programma stond, was de keuze snel gemaakt. Somerset Park was weer genieten, ondanks de matige wedstrijd.

8

8. Rangers v Hearts 1-2 (Championship, Ibrox (43683), 10-08-2014)

Eindelijk de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen en wat een start was het. In de laatste minuut kwam Rangers gelijk, waarna Hearts alsof de winnende scoorde. Ik zat helaas tussen het thuispubliek, dus kon niet uitgebreid gaan juichen. Ibrox blijft een mooie ground.

9

9. Carlisle United v Derby County 0-2 (League Cup, Brunton Park (3481), 11-08-2014)

Het is lang geleden dat ik zo weinig in Engeland heb gevinckt als afgelopen seizoen. Het is toch allemaal wel een stukje rijden. Ik ben dan voornamelijk in het noorden gebleven. Zo besloot Sky Carlisle v Derby uit te zenden en naar maandagavond te verplaatsen. Perfect voor mij. Het was een naargeestige, natte avond, precies zoals je dat wilt hebben in Carlisle.

10

10. West Auckland Town v Bishop Auckland 1-2 (Northern League, Darlington Road (394), 12-08-2014)

Ik had voor dit seizoen drie grounds in de Northern League op het programma staan die ik per se wilde zien nu ik hier in Edinburgh woon: Crook Town, Tow Law Town en West Auckland Town. Die laatste deed ik als eerste. Zoals verwacht staat alles in het teken van de gewonnen WK’s voor clubteams uit 1909 en 1911. Daar zijn ze nog altijd erg trots op daar.

11

11. Edinburgh City v Fort William 5-0 (Scottish Cup, Meadowbank Stadium (156), 18-08-2014)

Na Hearts en Hibs strijden Spartans en Edinburgh City in de Lowland League om de titel ‘Derde club van de stad’. Spartans, die spelen in een LEGO-ding dat de bijnaam Plastic Palace heeft, heb ik niet bezocht dit jaar. Edinburgh City wel. Die spelen in het Meadowbank Stadium, ooit gebouwd voor de Commonwealth Games. Dat ding is duidelijk op z’n retour, maar een must-see voor de liefhebber van Oostblok architectuur.

Plaats een reactie