Preston North End v Chesterfield 3-0 (10-05-2015)

Preston DSC04650

Iedereen weet dat ik een derbysletje ben, maar eigenlijk zijn de play-offs bijna even mooi. Je mist de onderlinge haat, maar de belangen maken veel goed. Zeker de return leg, wanneer bekend wordt wie er naar Wembley mag. Op Twitter zei iemand dat het lijkt wel alsof Wembley halen een grotere prijs is voor de fans dan daadwerkelijk promoveren en ik kan hem daarin geen ongelijk geven. Als übergloryhunter besloot ik om twee play-off-wedstrijden te gaan vincken. Preston v Chesterfield en Middlesbrough v Brentford. Leuke clubs en het zag er gunstig uit, want zowel Preston als Middlesbrough had de uitwedstrijd al gewonnen. Preston kon ik ook perfect in combinatie doen met Chorley op zaterdag. De vinckgod had het goed met mij voor.

Preston DSC04632

Voor Preston waren, in tegenstelling tot Chesterfield, de play-offs helemaal geen toetje. Op de laatste speeldag was een overwinning bij Colchester United, dat 22ste stond, voldoende. Alles wees in de richting van een overwinning voor PNE. Preston had sinds januari niet meer verloren en was al 18 wedstrijden (met twaalf overwinning) ongeslagen. Als iets bijna niet kán misgaan, gaat het natuurlijk mis. Preston verloor met 1-0 en mocht play-offs gaan spelen. Dat is natuurlijk klote, maar voor de fans van PNE is het een ramp. De play-offs werden in 1987 geïntroduceerd in Engeland en geen club deed het daarin zo slecht als de Prestonians. Dit is de tiende keer dat ze meedoen en nog nooit lukte het ze om te promoveren via dit vergiftigd ‘toetje’.

Preston DSC04599

Het liep dus niet storm met de kaartverkoop. Een gelukje voor mij, want zelfs zonder booking history kon ik een ticket kopen. Preston won het eerste duel in Chesterfield met 0-1, dus het zag er goed uit. Stiekem hoopte ik op een pitch invasion, dus dan was het gunstig als de thuisclub zou winnen, Ik had ook wel een lichte voorkeur voor PNE, ondanks dat ik Chesterfield ook een leuke club vind. Maar Preston North End, die naam alleen al, is de eerste kampioen van Engeland en dan hoor je wat mij betreft minstens op het tweede niveau thuis. In 2011 kwam er een einde aan een 11-jarig verblijf (met vier verloren play-offs) in de Championship voor PNE. Het was wennen voor ze in League One, maar vorig seizoen werden de play-offs weer eens gehaald. Dit jaar promotie zou mooi zijn. Enige voordeel als Chesterfield zou winnen, is dat de derby Preston North End v Blackpool weer op het programma staat.

Preston DSC04600

Het was alweer lang geleden dat ik Preston aan het werk zag. In 2006 was mijn eerste en enige keer dat ik Deepdale vinckte. Het was de openingswedstrijd van het nieuwe seizoen. Tegen Sheffield Wednesday werd het 0-0. Ik vond de sfeer van de thuisfans maar wat lauw. De uiltjes waren wel luidruchtig overigens. Het stadion vond ik wel verrassend leuk. De oude Pavilion Stand stond er nog, met die grote klimop aan de buitenkant (hier de foto’s). Ook de andere drie tribunes waren best leuk. Het stadion is wat gebaseerd op het Stadio Luigi Ferraris van Sampdoria en Genoa en dat is mijn favoriete Italiaanse ground. Als je Deepdale ziet, snap je niet waarom veel clubs een fetisj hebben met dodelijke saaie rukbakken. Waarom niet wat originaliteit in je stadion verwerken? Zoveel duurder lijkt mij dat niet.

Preston DSC04707

Omdat het vanaf Chorley naar Preston maar 15 minuten rijden was, kwam ik al vroeg in Preston aan. Handig om de auto strategisch te parkeren. Ik kon mij niet meer zoveel van de stad Preston herinneren. De vorige keer was het puur de wedstrijd vincken en dat was het. Nu kon ik eens goed rondkijken. Het viel mij op dat je eigenlijk twee Prestons hebt. Een best aardige wijk, met grote huizen en lanen met bomen in bloesem. Het leek wel alsof ik een ander of ander Tory-stadje in Zuid-Engeland was. Hoe anders was het aan de andere kant van het stadion. Heel veel pauper en Paki’s. Dat was wel genieten. Zeker al die huisjes met zo nu en dan een glimp van het stadion of een floodlight. Aan deze kant van het stadion had Preston wel wat weg van Bradford of Luton, al was het er veel minder naargeestig als rondom Kenilworth Road.

Preston DSC04675

Waar de Preston-fans tegen Wednesday vrij tam waren, ging het er nu op. Met name Chesterfield-aanvoerder Ian Evatt moest het ontgelden. Die speelde van 2006 tot en met 2013 bij Blackpool en dat vonden ze maar niets bij Preston. Sowieso heel veel anti-Blackpool-gezangen. Ik verbaasde mij hoe diep die haat zat. De derby leek mij altijd een slap aftreksel van de East Lancashire derby tussen Blackburn en Burnley, maar na deze wedstrijd stijgt de West Lancashire derby toch wel flink op mijn to-do-list. De duels tussen Evatt en Preston-spits Joe Garner waren een genot om te zien. Bikkelhard, maar fair. Ik vond Chesterfield eigenlijk de betere ploeg, maar het was Preston dat in de 38ste minuut op 1-0 kwam door Jermaine Beckford. Oceaanvreugde op de tribune, maar in de rust was er toch veel scepsis. Chesterfield was toch wel erg goed en dat maakte de fans erg zenuwachtig.

Preston DSC04728

Ook in de tweede helft bleef Chesterfield de betere ploeg, maar ondanks het vele balbezit en de corners lukte het ze niet om echt gevaarlijk te worden. Dat werd Preston al helemaal niet, totdat ze ineens vanuit het niets een penalty kregen. Garner maakte die en eindelijk viel er wat druk van Preston af. Beckford maakte vlak voor tijd nog een wereldgoal door vanaf de middellijn te scoren (zoek die goal op, echt genieten) en toen was het wachten op de pitch invasion. Mensen stonden al voor de reclameborden. Er klonk nog een zenuwachtige stem die oproep om toch maar niet het veld op te gaan. Gelukkig was er een scheidsrechter die niets aanvoelde en er gewoon vier minuten blessuretijd bijtrok. Regels zijn Regels!!! Ondertussen werden er nog wat alibi-stewards opgetrommeld, maar het was al wel duidelijk dat die de boel niet gingen tegenhouden. Ik liep ook alvast naar voren, want ik gloryhunt graag.

Preston DSC04729

Eindelijk floot de scheidsrechter af en kwam er de pitch invasion. Helaas was er dit jaar geen bij Hearts, dus dit maakte het goed. Ian Evatt werd nog aangevallen en bespuugd, maar daar merkte ik weinig van. Als je dat doet ben je wel een enorm laffe hond, want zo’n speler kan niets terugdoen. Als hij dat wel doet, krijgt hij de politieke correcten achter zich aan. Een klein minpuntje. Ik plukte nog wat gras en liep te genieten. Ik zag ook de cultheld ‘Rup’, een Indiaase fan van PNE, rondlopen. Erg mooi dit. Ik wilde zelfs wel naar de play-off-finale tegen Swindon, maar wist dat dat hem niet ging worden. Londen is gewoon te ver en te duur vanuit Edinburgh. Wel staat de derby tegen Blackpool, mocht die volgend seizoen gespeeld worden, in de agenda.  Foto’s van Preston v Chesterfield vind je hier.

Preston DSC04759

4 Reacties op “Preston North End v Chesterfield 3-0 (10-05-2015)

  1. Hoewel de club natuurlijk zeer historisch verantwoord is, wat heet!, vind ik het toch allemaal net wat te saai.

  2. Dan heb ik de Pavilion Stand nooit live gezien trouwens.

  3. ben wel naar playoff finale geweest jorris preston ne-swindon town..de westrijd was leuk maar erg eenzijdig..sfeer aan de preston kant was [ook nartuurlijk gezien het scoreverloop]fantastisch..echt leuk was was het voor de westrijd..smiddags in een pub staan met volop gezang..veel bier en de premier league op het grote scherm ..veel leuker gaat het niet worden,,,savonds naar de westrijd nog ff londen in geweest waar het wederom erg gezellig werdt met echt tienduizenden middlesbrough bij het leeuwen standbeeld op trafalgar square..ik was er samen met mij 2 zoons van 18 en 12 en ook voor hun was het een geweldige ervaring..volgend jaar gaat ik op zeker weer naar de play off finales ..hoop dan een dubbelslag te maken met de league one en championship finales zondag en maandag

  4. Pingback: Doingthe116: mei I | Doing the 116 Blog

Plaats een reactie