Chorley v Guiseley 2-3 (09-05-2015)

resized to width 1600 11-5-2015 18:20:02 Doordat Hearts kampioen is, hoeft het geen play-offs te spelen. Ik ging daarom eens kijken of er niet iets leuks in Engeland was. De Vinckgod was mij gunstig gezind, want op zaterdag was het Chorley v Guiseley (de finale in de Conference North play-offs) en zondag Preston v Chesterfield in het nabijgelegen Preston. Perfecte dubbel dus. Chorley wil ik al heel lang vincken. Een van de leukste non-League grounds die er nog is. Bijna had ik Victory Park al eens gevinckt, maar de wedstrijd ging P-P vanwege de vorst (zie foto’s op Flickr) en we kwamen uiteindelijk bij Lancaster City terecht. Ook leuk, maar The Giant Axe heeft wel de mooiere naam, maar mag de veters van het stadion van Chorley nog niet strikken. Maar misschien heeft het wel zo moeten zijn, want nu kon ik de belangrijkste wedstrijd in tijden vincken. Als Chorley zou winnen, zou de club voor het eerst in 25 jaar weer in de Conference gaan spelen. resized to width 1600 11-5-2015 18:18:55 Ik kwam al vroeg aan in Chorley, dat drie uur rijden is vanaf Edinburgh. Ik had een pauperplaatsje verwacht, maar het was eigenlijk best aangenaam. Zoals zoveel van dit soort stadjes in Lancashire werden ze groot door de textielindustrie. Toen dat instortte, werden veel steden in het noordwesten van Engeland naargeestige oorden. Chorley is dat bespaard gebleven. Het is een klassieke Engelse market town. Gek van voetbal ook. Chorley FC werd in 1883 opgericht en probeerde in de Football League verkozen te worden. Helaas voor hen werden ze nooit gekozen. Chorley werd wel een goede non-League club en haalde zo nu en dan een stunt uit in de FA Cup. De meest befaamde was in 1986, toen Wolves twee keer op 1-1 werd gehouden, waarna the Magpies op neutraal terrein (Burnden Park van Bolton) korte metten maakten met de Wolves: 3-0. resized to width 1600 11-5-2015 18:19:04 Twee jaar later debuteerde Chorley in de Conference. Na een redelijk eerste seizoen, vlogen ze het jaar erop eruit. Sindsdien smachten de fans naar een terugkeer. Qua support kunnen ze makkelijk mee in die competitie. Dat bleek vandaag ook weer. Er kunnen 3500 man in Victory Park en die waren er ruim voor aanvang. De turnstiles gingen daarom op slot. Ik herinnerde mij het stadion nog van 2010, maar het was toch weer genieten. De oude Main Stand, de overdekte terracing aan beide zijden en de wijk om het stadion heen. Helaas was alleen de grassbanking aan de lange zijde tegenwoordig gesloten op last van de Health & Safety-maffia die niets anders te doen hebben dan dingen verzieken voor andere mensen, omdat ze zelf een miserabel leven hebben. Chorley DSC04459 Ik besloot de eerste helft op de tribune te gaan zitten. Het liefste sta ik, maar voor het overzicht leek mij dit wel een mooie plek. In het programmaboekje las ik hoe geweldig manager Garry Flitcroft het eigenlijk doet daar. Toen hij kwam, speelde Chorley op het achtste niveau en nu stonden ze op de drempel van het vijfde. Ik was voor Chorley vandaag, maar had ook wel sympathie voor Guiseley. Dit was hun vijfde achtereenvolgende deelname aan de play-offs in Conference North, en iedere keer lukte het ze niet om te winnen. Daarnaast hadden ze met Adam Boyes (held van mijn augustustrip in 2011) en Liam Dickinson (held van Stockport County in 2008, toen hij ze naar Wembley schoot) twee van mijn favoriete spitsen. Maar vandaag huntte ik glory voor Chorley en ik leek de goede keuze te hebben gemaakt. Bij rust stond het 2-0, maar het had makkelijk al een nulletje of vier, vijf kunnen zijn. Er werd ook nog een doelpunt van Chorley afgekeurd. Chorley DSC04537 In de tweed helft besloot ik de tribune te verlaten en eens rond te wandelen. Er stonden stewards tussen het thuis- en uitvak, maar een verzoek of ik even in het uitvak mocht was geen probleem. Dat leek mij een betere plek, want Guiseley moest nu aanvallen en zou dit richting dit doel doen. Het was de perfecte keuze, want Guiseley kwam. Natuurlijk waren het Boyes and Dickinson die scoorden. De meegereisde Guiseley-fans werden gek. Ondertussen waren er bij Chorley drie spelers, waaronder de keeper, geblesseerd uitgevallen. Het was wachten op de 2-3 en die viel ook. Gekkenhuis! Ik kon gewoon bij alle vijf de doelpunten juichen en verdiende daarmee de titel “NSB’er van het Jaar”. Guiseley won en een chav van Chorley deed een eenmans picth invasion en wilde met de 921 uitfans op de vuist. Dat was een mooi einde van de dag. Ik vond de Guiseley-fans zo leuk, dat ik misschien die club wel eens ga vincken volgend seizoen. Chorley DSC04563 Meer foto’s van deze memorabele dag zie je hier op Flickr.

4 Reacties op “Chorley v Guiseley 2-3 (09-05-2015)

  1. Wat heb ik dit soort verslagen gemist zeg. Weer geweldig om te lezen!

  2. Misschien inderdaad wel de allerleukste NonLeague Club

  3. Mooi verslag weer!

  4. Pingback: Doingthe116: mei I | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

