Dagelijks archief: juni 24, 2011

The Watney Cup

Ik heb wat met obscure toernooien. Waar de Champions League en de Europa League me weinig doen, kan ik genieten van toernooien als de Texaco Cup, De Anglo-Italian Cup en, de moeder aller obscure toernooien, de Watney Cup. Heerlijk vind ik het, als clubs die beker in hun palmares zetten. Terecht ook, want eigenlijk was het een geniaal toernooi. Het format was simpel: van iedere divisie mochten de twee clubs deelnemen die het meeste hadden gescoord het voorgaande seizoen, maar niet waren gepromoveerd of zich hadden geplaatst voor Europees voetbal. Geniaal. Het toernooi zou het uiteindelijk vier jaar volhouden en heeft bij clubs als Colchester United en Halifax Town een bijzonder plaatstje in de geschiedenis verworven. De komende dagen zal ik een stukje schrijven over alle vier de edities, maar eerst even een korte introductie over deze beker.

Lees verder