De Woensdagfoto: Coventry’s Chocolate Shirt

Hierboven zie je Terry Yorath, destijds speler van Coventry City. Op zich weinig bijzonders. Dit in tegenstelling tot zijn shirt. Op het moment dat Coventry in 1978 aantrad in die chocoladebruine shirt, was het weken het gesprek van de dag. In Engeland was er namelijk geen club op enig niveau die in het bruin speelde en het was een rariteit die zijn weerga niet kende. Het shirt werd destijds weggehoond, maar kreeg later de cultstatus. De retroversie van die shirt vindt altijd gretig aftrek in de clubshop van Coventry. In 2009 vierde de club haar 125-jarig bestaan met een speciaal shirt voor de wedstrijd tegen Watford. Uiteraard werd er gekozen voor een bruin shirt. Ook dat vloog de deur uit. Met recht mag het bruine Coventry-shirt dan ook een plekje claimen in de Hall of Fame van voetbalshirts.

4 Reacties op “De Woensdagfoto: Coventry’s Chocolate Shirt

  1. William van Holsteijn

    Enig idee waar die foto genomen is, wellicht White Hart Lane???

  2. Vroeg me af of er een club is die standaard in het bruin speelt? (behalve st. Pauli dan natuurlijk..)

  3. Sankt Pauli is de enige club op een ietwat hoog niveau in het bruin in heel Europa. Dat is, naast hun ligging en alternatieve imago, iets waar Sankt Pauli heel erg bekend om is. Ze zeggen vaker dat St Pauli de enige club in Europa is die in het bruin speelt ; dat vermoed ik niet, maar de andere clubs met bruine kleuren zullen inderdaad obscure amateurclubs zijn.

    Hoe het komt dat bruin weinig voorkomt als kleur weet ik niet. Het is vrij bizar dat heel erg veel clubs voor combinaties met kleurenrood, geel, groen, blauw, wit, zwart, … spelen terwijl andere kleuren zoals bruin enorm zeldzaam zijn. Ook paars is relatief zeldzaam al hebben we in Belgie best aardig wat zulke clubs dankzij het succes van Anderlecht, maar buiten Belgie heb ik ook paars nog maar zelden aangetroffen. Oranje komt ook niet gek veel voor, al is het evenmin een rariteit. Bruin is echter extreem zeldzaam.

    Ook roze is erg zeldzaam, ik herinner me echter dat de nationale ploeg van Hong Kong eens aantrad in een fluorescerend roze shirt. Klinkt misschien vreemd maar ik vond dat erg geslaagd. Niets nichterigs aan, ik vond het erg stijlvol.

    That said vind ik dat clubkleuren overdreven veel belang krijgen. Zo zijn er fans van clubs die zeggen dat aan clubkleuren niet geraakt mag worden, en zijn er vaak protesten geweest toen om sponsorship redenen de kleuren van een club werden aangepast. Ik zou daar geen probleem mee hebben als mijn favoriete club morgen een geheel nieuwe kleurencombinatie kiest. Als mijn club daarmee een financiele injectie krijgt waarmee ze uit de schulden zijn, niet meer aan fusies moeten denken, hun stadion kunnen opfleuren … dan zouden die clubkleuren wel het minste van mijn zorgen zijn.

Plaats een reactie