San Marino: de cijfers

San Marino logo

Momenteel zit ik in San Marino. Het is het eerste van de negen landen die ik ga bezoeken voor mijn Pot 6-project. Misschien wel het zwakste team, al zal het er om hangen. Gibraltar is een grote rivaal voor de houten lepel. San Marino doet sinds 1990 mee in de kwalificatierondes voor WK’s en EK’s en het won nog nooit. In de voorrondes van het WK werd in 56 wedstrijden 54 verloren en twee keer gelijk gespeeld. Doelsaldo: 9-259 In kwalificatiepoules voor het EK doet San Marino het nog slechter: 66 wedstrijden leverden 65 nederlagen, één gelijkspel en een doelsaldo van 7-289 op. Dat ene puntje werd in 2014 behaald, na slechts zestig pogingen. De slechtste voorronde ooit was voor het EK in 2012. San Marino verloor alle tien de wedstrijden en het doelsaldo was 0-53, onder meer door een 11-0 tegen Nederland. Het zal deze voorronde niet veel beter gaan. Maar als er een kans is op winst, is het tegen Azerbeidzjan. Vandaar dat ik ook hier in San Marino start met mijn project. Hopelijk ben ik getuige van een historische gebeurtenis.

Poule C

De cijfers

Officiële wedstrijden: 122

Winst: 0

Gelijkspel: 3

Verlies: 119

Doelsaldo: 9-548

Grootste overwinning: –

Grootste nederlaag: Duitsland v San Marino 13-0

De officiële wedstrijden die San Marino niet verloor:

San Marino – Turkije 0-0 (WK, 1993)

Letland – San Marino 1-1 (WK, 2001)

San Marino – Estland 0-0 (EK, 2014)

Geef een reactie

