The Triple

Neilston 2

Omdat ik op de tweede augustus erg druk zou zijn, gaf ik mijzelf een vinckcadeau op de eerste. Vorig jaar ging ik op mijn verjaardag naar Fort William FC, de club die naast de Ben Nevis (hoogste berg van Groot-Brittannië) speelt. Het was de eerste keer dat ik sneeuw zag op twee augustus. Daarnaast is Fort William een mooi plaatsje. Goede keuze dus. Dit keer besloot ik iets helemaal anders te kiezen. Ik kon namelijk drie wedstrijden op één dag zien. Nog nooit gedaan. “The Triple” is iets waar de oude Continentals (Engelandvaarder uit de jaren ’80 en ’90) het altijd over hadden. Het was hun heilige graal. Mij leek dat iets te veel van het goede, maar ik wilde het toch zelf eens een keer meemaken. Afgelopen zaterdag was het zo ver.

Johnstone Burgh 1

Plaats van handeling was Renfrewshire, een county ten westen van Glasgow. Daar speelden drie Juniorclubs op verschillende tijdstippen: Johnstone Burgh, Arthurlie en Neilston. Dankzij toernooien bij die eerste en derde was het mogelijk om van alle drie de clubs een thuiswedstrijd te zien. Perfect, omdat zeker Johnstone Burgh en Arthurlie al lang op mijn verlanglijstje stonden. De eerste wedstrijd was bij Johnstone Burgh, waar een tribune staat van golfplaten en asbest. Een authentieke barrelroof nog wel, een kleine fetisj van mij. De lokale jeugd had geprobeerd die in de fik te steken, maar asbest brandt niet. Dat was een tegenvaller voor ze , dus hadden ze er maar graffiti op gekalkt. Goede teksten zoals “Yer Maw Sucks Black Cocks” en “Fuck Yer Uinon Jack”.  Ik werd gelukkig van het verkeerde gespelde Union Jack.

Johnstone Burgh 2

Johnstone Burgh is een vrij jonge club. Opgericht in 1956. Die oprichting ging trouwens vrij onorthodox. De hoofdredacteur van de Johnstone & Linwood Gazette sommeerde een van zijn journalisten naar buiten te gaan en pas terug te keren als hij een verhaal had. Hij vroeg daarom mensen in Johnstone wat zij ervan zouden vinden als er weer een nieuwe club in de stad zou komen spelen. Sinds 1927 was Johnstone namelijk voetballoos.In dat jaar ging Johnstone FC (uit 1878) failliet, een goede club die tussen 1912 en 1926 zelfs profvoetbal speelde. Het leek de Johnstonians wel een goed idee als er weer een voetbalclub kwam. Dat idee werd opgepikt door enkele sportievelingen en Johnstone Burgh was geboren.

Johnstone Burgh 4

Zelfs een stadion was zo geregeld. James Y. Keanie schonk de nieuwe club een lap grond en in ruil daarvoor noemden zij de ground naar de gulle schenker. Iedereen tevreden. Daar spelen ze nog steeds. Zelfs de oude hoofdtribune is er nog steeds, al wil de gemeente de boel slopen en Johnstone Burgh op een kil kunstgrasveld laten spelen. Helaas zijn de lokale Neds Keanie Park flink aan het slopen. Maar desondanks blijft die barrelrooftribune echt prachtig. Voor een stadionautist zoals mij komt Keanie Park wel heel dicht bij de hemel. Helaas voor Johnstone Burgh verloren ze hun wedstrijd tegen Thorn Athletic. Geen finale voor ze de volgende dag op hun eigen toernooi. Dan waren de jaren 60 beter voor ze. In zowel 1964 als 1968 won The Burgh de Scottish Junior Cup, veruit de grootste prijs die te behalen is in het Juniorvoetbal. Die tijden zijn allang voorbij.

Arthurlie 1

Nadat ik Johnstone Burgh zag afdruipen, ging ik naar Barrhead. Dat ligt onder de rook van Glasgow. In dat stadje, ooit befaamd vanwege de vele textielfabrieken, speelt Arthurlie FC. Een paar jaar geleden stond ik hier eens aan de gesloten poorten met UltraHenk. Ik kon al wel veel zien van de ground en het leuke Dunterlie Park staat sindsdien op een fictieve bucketlist.  De club, een van de grootste van de Juniors, en het stadionnetje fascineren mij. De clubkleuren en de geschiedenis maken het helemaal af. Ik moest en zou The Lie een keer bezoeken en vandaag kwam het perfect uit. Er stond namelijk een oefenwedstrijd tegen Arniston Rangers op het programma.

Arthurlie 2

Arthurlie is, net zoals Johnstone FC, een profclub uit lang vervlogen tijden, al bestaat The Lie nog wel. De in 1874 opgerichte club speelde van 1901 tot en met 1915 en van 1923 tot en met 1929 tussen de grote jongens. Maar het is niet hierom dat bij Celtic nog altijd de rillingen over hun rug lopen als ze aan Arthurlie denken. Nee, dat komt door een bekeruitslag uit 1897. Arthurlie versloeg het grote Celtic met 4-2. Die nederlaag is erg belangrijk geweest voor Celtic. The Bhoys besloten in plaats van spelers te kopen voortaan jeugd op te leiden. Die jeugdopleiding werd de levensader van Celtic en dat allemaal dankzij een nederlaag bij Arthurlie. Bij The Lie vinden ze die 4-2 natuurlijk geweldig, maar nog trotser zijn ze op hun successen bij de Juniors. Evenals Johnstone Burgh won Arthurlie tweemaal de Junior Cup: in zowel 1937 als 1998.

Arthurlie 4

Waar ik bij Johnstone Burgh nog in het zonnetje stond, regende het keihard in Barrhead. Niets zo veranderlijk als het Schotse weer. Bij binnenkomst werd ik heel gastvrij ontvangen. Sowieso is Arthurlie een heel vriendelijke club waar iedereen je even een knikje gaf of een woordje klaar had. Waar Keanie Park een schitterende tribune heeft, is Dunterlie Park meer een echt stadionnetje met aan vier kanten bebouwing. Het heeft geen barrelroof, maar is wel meer een geheel. Op papier was het een vriendschappelijke wedstrijd, maar die bestaan niet in de Juniors. Zeker niet als de ene club een Glasgow-postcode heeft en de andere er eentje uit Edinburgh. Dan gaat het erop. Een klassieke Oost-West-strijd. West won uiteindelijk met 4-1.

Neilston 1

Op vier minuten rijden van Barrhead heb je Neilston. Waar Barrhead heel stedelijk aanvoelt, heb je in Neilston het idee dat je in een dorpje in de middle of nowhere bent. Het voelt allemaal erg ruraal aan. Geen wonder dat de lokale voetbalclub de bijnaam The Farmer Boys heeft. In Neilston vond het High Blair Tournament plaats. Er waren drie deelnemenrs: Neilston zelf natuurlijk, Irvine Victoria en Dalry Thistle. Neilston had de ochtendwedstrijd met 1-0 gewonnen van Dalry Thistle en Irvine Victoria won de middagwedstrijd met dezelfde score van Dalry. De laatste wedstrijd was dus een echte finale, met een uitgerust Neilston zwaar in het voordeel.

Neilston 3

Van de drie plaatsen die ik bezocht, is Neilston veruit de kleinste. Ooit stonden er veel katoenweverijen, maar die zijn allemaal gesloten. Neilston is nu vooral een slaapstadje voor mensen die in Glasgow werken en het gevoel willen hebben dat ze op het platteland wonen. Neilston is van de drie clubs ook de minst succesvolle. Nooit wonen The Farmer Boys de Junior Cup. Wel brachten ze als enige een international voort: John ‘Dixie’ Deans. Deans werd ironisch geboren in Johnstone, maar opgeleid in Neilston. Hij speelde tot zijn 19de voor de club waarna hij via Motherwell bij Celtic terecht kwam. Deans scoorde maar liefst 124 keer in 184 wedstrijden voor The Bhoys. De spits is nog altijd de trots van Neilston, want zij hebben hem opgeleid.

Neilston 4

Ik voelde mij een soort gloryhunter toen ik voor de laatste wedstrijd in het Brig O’Lea Stadium kwam opdagen. Fans en spelers van Dalry Thistle verlieten het stadion al. Ik was wel blij dat dit de beslissende wedstrijd was. Mooie afsluiter van de dag. De ground met de mooie naam had geen verrassingen voor mij. Met UltraHenk was ik hier al een binnen geweest. Het is best leuk, maar wel duidelijk minder dan de grounds van Johnstone Burgh en Arthurlie. Op het veld kon Irvine Victoria lang het fittere Neilston bijbenen, maar uiteindelijk zag je wel dat ze dit niet gingen volhouden. Neilston won met 2-0 en daarmee hun eigen High Blair Tournament. Totaal gekkenhuis. Het was leuk om een keer een triple te doen, al zal ik dit nooit met een Leagueclub doen. Nu was het ideaal met drie grounds dicht bij elkaar en genoeg ruimte om te parkeren, maar dat moet je niet doen bij drukke wedstrijden. Ik heb genoten van de leuke clubs en grounds. Dat Juniorvoetbal is toch wel echt heel erg leuk.

Voor de foto’s van alle drie de grounds, klik je op de wedstrijden hieronder.

Johnstone Burgh v Thorn Athletic 1-3 (Johnstone Burgh Tournament, James Y. Keanie Park (44), 01-08-2015)

Arthurlie v Arniston Rangers 4-1 (Junior Friendly, Dunterlie Park (87), 01-08-2015)

Neilston v Irvine Victoria 2-0 (Hugh Blair Tournament, Brig O’ Lea Stadium (86), 01-08-2015)

2 Reacties op “The Triple

  1. Mooie foto`s Joris. Nieuwe camera?
    En uiteraard goed verhaal, zoals we van jou gewend zijn. Ikzelf afgelopen weekend voor het eerst naar Fratton Park geweest.. met stip bovenaan gekomen vwb favoriete grounds. Zaten op een mooie houten tribune, zoals het hoort🙂

Geef een reactie

