Doingthe116: maart

Klik op de foto’s om een vergroting te zien en als je op de wedstrijd klikt, kom je terecht op de hele fotoset.

70

70. Hibernian v Berwick Rangers 4-0 (Scottish Cup, Easter Road (11259), 08-03-2015)

Het was een tijd om naar de vijand te gaan. Ik was twee keer eerder bij Hibs geweest, maar dat was in het uitvak. Ik wilde wel eens op de stand aan de overkant zitten, zodat ik uitzicht had op Arthur’s Seat. Het was genieten in het zonnetje. Ik vond het eigenlijk best leuk, al is Easter Road een beetje een saai stadion. Hibs won en plaatste zich voor de halve finale van de Scottish Cup. Zou het ze na 113 jaar eindelijk lukken dat ding te winnen?

71

71. Hibernian v Livingston 2-1 (Championship, Easter Road (7857), 11-03-2015)

Door het bekerduel tegen Berwick was de competitiewedstrijd tegen Livingston een paar dagen uitgesteld. Omdat ik het zo leuk had gevonden, besloot ik ook naar deze wedstrijd te gaan. Ondanks dat ik Hearts volg, heb ik totaal geen hekel aan Hibs. Helaas was deze wedstrijd helemaal niets. Het stadion was voor 1/3 gevuld, het was koud en sfeerloos. De slechte wedstrijd maakte de ellende helemaal af.

72

72. Hearts v Dumbarton 4-0 (Championship, Tynecastle 15631), 14-03-2015)

Dit was zo’n speciaal jaar voor Hearts dat het mij eigenlijk niet eens verbaasde dat uitgerekend nu Dave Mackay, de beste voetballer die Hearts ooit heeft gehad, stierf. Ik heb zelfs de rouwstoet van het stadion naar het crematorium gezien. Het was heel bijzonder om mee te maken. Gelukkig geen ordinaire fakkels, zoals je in Nederland vaak ziet omdat fans zichzelf willen profileren, maar een ingetogen herdenking.

73

73. Dundee United v Celtic 0-2 (League Cup, Hampden Park (49259), 15-03-2015)

Omdat ik bij de halve finale van de League Cup tussen Celtic en Rangers aanwezig was, kreeg ik een mail van de persman of ik ook een ticket voor de finale wilde. Dat sla ik natuurlijk niet af. Echt spannend zou de finale niet zijn, want Celtic had de beste spelers van de Arabs gekocht. Helaas kwam dat uit. Een vrij ongelijke strijd werd gewonnen door Celtic. Feest bij Dundee FC, want hierdoor haalt United hen niet in qua prijzen. De Dundee clubs zijn nog altijd in evenwicht met ieder vijf hoofdprijzen.

74

74. Raith Rovers v Hearts 1-3 (Championship, Stark’s Park (4760), 17-03-2015)

Een belangrijke week voor Hearts met twee op papier lastige uitwedstrijden. Ik voelde mij niet helemaal top, maar besloot uiteindelijk wel naar Kirkcaldy te gaan. Daar heb ik geen spijt van, want Stark’s Park met de floodlights aan is toch wel heel erg genieten. Hearts speelde ook echt goed. De Jambos konden de titel hier al bijna ruiken.

75

75. Falkirk v Hearts 0-3 (Championship, Falkirk Stadium (7735), 21-03-2015)

Falkirk is, samen met Airdrieonians, het bogey team van Hearts. Al decennialang worden heel vaak punten verloren tegen de Bairns. Dit seizoen was Falkirk de enige club die won van Hearts op Tynecastle en ook de eerste uitwedstrijd was loodzwaar. Ik was daarom verbaasd dat het deze dag zo makkelijk ging. Zonder enige druk speelde Hearts Falkirk op een hoopje.

76

76. Hibernian v Rangers 0-2 (Championship, Easter Road (14075), 22-03-2015)

De dag na de 0-3 op Falkirk, ging ik weer naar Easter Road. Als Hibs niet zou winnen van Rangers was Hearts namelijk kampioen en daar wilde ik live bij zijn. Uiteraard deed Hibs een ‘Hibs’ en verloren ze. Kampioen worden zonder zelf te spelen is heel raar. Toch was er ’s avonds een klein feestje in Gorgie met de lokale fans en enkele spelers die expres naar de pubs waren gekomen.

77

77. Hearts v Queen of the South 2-0 (Championship, Tynecastle (16855), 28-03-2015)

Eigenlijk zou dit de kampioenswedstrijd zijn, maar Hibs had dat verpest. Toch was het een mooie dag met een schitterend affiche. Een heel aardige sfeer en een mooie dag. Er waren wat vinckers uit Nederland overgekomen die lekker konden gloryhunten. Wel een raar gevoel om in maart al kampioen te zijn.

78

78. Sunderland RCA v Marske United 3-3 (Northern League, Meadow Park (96), 31-03-2015)

Voor het eerst in 2015 ging ik naar Engeland. Samen met Chocovla en SJ ging ik een Paastrip door Engeland maken. Onze eerste wedstrijd was Fulham v Brentford op Goede Vrijdag, maar dat is nogal een eind rijden. Ik besloot daarom op dinsdag te vertrekken en rustig af te zakken. Mijn eerste wedstrijd zou bij Tow Law Town zijn, mijn derde en laatste must see van de Northern League. Daar sneeuwde het echter en de wedstrijd ging P-P. Alternatief Chester-le-Street ging ook P-P, dus ik eindigde bij Sunderland RCA en dat was ook best aardig.

Geef een reactie

