Doingthe116: februari

Klik op de foto’s om een vergroting te zien en als je op de wedstrijd klikt, kom je terecht op de hele fotoset.

63

63. Celtic v Rangers 2-0 (League Cup, Hampden Park (50925), 01-02-2015)

Voor het eerst sinds het faillissement van Rangers, trof de Old Firm elkaar weer. Of het Rangers of Sevco is, de wedstrijd blijft bijzonder. Beide fangroepen beweren elkaar totaal niet te missen, maar daar bleek weinig van. Het was een mooi sektarische haatfeest. Van een wedstrijd was overigens geen sprake. Celtic won met twee vingers in de neus en als ze een beetje hadden aangezet, had het wel een nulletje of vijf kunnen worden. Hoogtepunt, of dieptepunt, waren de Rangers-fans in de tweede helft die geen enkele voetballied zongen, alleen maar sektarische gezangen.

64

64. Hearts v Livingston 1-0 (Championship, Tynecastle (15463), 14-02-2015)

Oei, dit was een slechte wedstrijd. Een van de drie slechtste van Hearts die ik dit seizoen zag. Maar volgens het cliché word je kampioen als je ook slechte wedstrijden wint en dat deden de Jambos. Ik had bezoek van d’n Jef en maat en na afloop zijn wij nog heel lang in Tynecastle Arms blijven hangen en was het eigenlijk best een goede dag. Zeker omdat de maat van d’n Jef zo dronken was dat hij bij de Chinees zijn kroepoek in de thee doopte.

65

65. Berwick Rangers v Spartans 1-0 (Scottish Cup, Shielfield Park (2003), 17-02-2015)

Mijn eerste vinck alleen na mijn hartaanval (mijn pa was mee naar de Old Firm) en dat was toch wel spannend. Dit kon een historische wedstrijd worden, want als Spartans won was het de eerste non-League club sinds 1968 die de kwartfinale van de Scottish Cup kon bereiken. Dat lukte niet. Het was ijskoud in Berwick en ik was helemaal verkleumd. De dag erop ben ik het huis niet uit geweest, zo beroerd voelde ik mij.

66

66. Celtic v Internazionale 3-3 (Europa League, Celtic Park (60000), 19-02-2015)

Lang twijfelde ik of ik wel naar Celtic moest gaan. De dinsdag was mij heel slecht bevallen. Gelukkig won het vinckershart het van de rede. Een goede keuze. Qua sfeer was deze wedstrijd beter dan alle wedstrijden die ik ooit in Schotland heb meegemaakt. Daarnaast was het ook nog eens een heerlijke wedstrijd. Ik kreeg een positieve boost van deze wedstrijd en dat heeft zeker bijgedragen aan mijn herstel. Gek eigenlijk wat voetbal kan doen.

67

67. Blantyre Victoria v Newtongrange Star 1-2 (Junior Cup, Castle Park (378), 21-02-2015)

De mooiste Juniorground? Ik denk dat Castle Park, zeker nu Tinto Park plat is, een heel goede kans maakt. Het was rauw en hard, zowel op als naast het veld. Precies zoals ik het graag zie. Deze wedstrijd was ook een clash van speelstijlen. Het keiharde hoofball van Blantyre tegen Newtongrange (dat twee divisies hoger speelt) dat voetbal probeerde te spelen. Uiteindelijk won de tweede club, maar was ging het moeizaam. Na afloop lagen de tribunes vol met lege flessen Buckfast. De Blantyre-fans hadden toch een goede dag.

68

68. Queen’s Park v Berwick Rangers 2-1 (League Two, Hampden Park (966), 21-02-2015)

BBC Alba dacht dat het een goed idee was om Queen’s Park v Berwick Rangers uit te zenden en dat vond ik ook. Blantyre was om 14:00 en deze wedstrijd om 17:30. Perfecte dubbel dus. Daarnaast hadden de Spiders hun toegangsprijzen verlaagd naar 5 pond. Dit was mijn vierde bezoek aan Hampden en het was er surrealistisch. De drie vorige keren was het helemaal uitverkocht, terwijl er nu nog geen duizend man zaten. Wel heel apart om een keer mee te maken.

6969. Hearts v Cowdenbeath 10-0 (Championship, Tynecastle (15180), 28-02-2015)

Ik zag ooit Willem II met 11-0 winnen van LONGA in de KNVB Beker. Hans van Arum scoorde zeven keer. Nog altijd is dit de grootste uitslag die ik ooit vinckte in een officiële wedstrijd. Hearts kwam in de buurt met deze 10-0. Het was de eerste keer dat de Jambos een competitiewedstrijd met 10-0 wonnen en daar was ik bij. De hattrick van Zeefuik binnen drie minuten maakte het helemaal af. Het lijkt wel of dit seizoen van bijzonderheden aan elkaar vast hangt. Prachtig natuurlijk.

Geef een reactie

