Doingthe116: november I

Klik op de foto’s om een vergroting te zien en als je op de wedstrijd klikt, kom je terecht op de hele fotoset.

38

38. Linlithgow Rose v Raith Rovers 0-2 (Scottish Cup, Prestonfield (2250), 01-11-2014)

Al tijden wilde ik Linlithgow Rose vincken, maar iedere keer als ik een weekendje naar Schotland ging speelde zij uit. Waarschijnlijk heeft dat zo moeten zijn, want dankzij een vrij weekend van Hearts kon ik ze voor het eerst in hun geschiedenis vincken tegen een profclub. Litgae was eigenlijk veel beter, maar kon niet scoren. Raith won en na afloop heb ik nog lang met fans van de Rovers in de pub gezeten.

39

39. Motherwell v Dundee United 1-0 (Premiership, Fir Park (3961), 07-11-2014)

Het Remembrance Weekend was dit jaar misschien wel het weekend waar ik het meest naar uitkeek. 1904 kwam ook over en wilde natuurlijk vincken. Gelukkig speelde Motherwell op vrijdagavond en een wedstrijd bezoeken op Fir Park is altijd een plezier. Well won voor het eerst in tijden weer eens en ik eindigde op de foto met een van de meest vreemde vlaggen ooit.

40

40. Hearts v Raith Rovers 1-0 (Championship, Tynecastle (16372), 08-11-2014)

De fixturecomputer van de Schotse bond had “toevallig” Hearts v Raith Rovers in het Remembrance Weekend geplaatst. Mooi, want deze twee clubs verloren de meeste spelers in WO I. Het werd een heel speciale dag. Na afloop ontmoette ik de Raith-fans nog. De dag erop was de herdenking op Haymarket en later de McCrea’s Battalion lunch. Als er ooit een weekend meer was dan voetbal alleen, dan was het dit wel.

41

41. Airdrieonians v Greenock Morton 0-2 (Scottish Cup, Excelsior Stadium (668), 11-11-2014)

Ik las een recensie over de eerste ontmoeting tussen beide clubs. Het was schijnbaar de slechtste wedstrijd ooit. Doordat het 0-0 werd, was er een replay nodig. Daar wilde ik natuurlijk bij zijn. Het was niet best, maar helaas niet zo slecht als in Greenock. Ik genoot vooral van de fans van Greenock Morton die scholden zoals ik nog nooit heb meegemaakt. De Bond tegen Vloeken zou hier een groot rouwmoment hebben gehad.

42

42. Schotland v Ierland 1-0 (Euro Qualifying, Celtic Park (55000), 14-11-2014)

Ik heb dit seizoen heel veel mazzel gehad. Naast Hearts waren er namelijk veel bijzondere wedstrijden in Schotland dit seizoen. Schotland v Ierland was er een van. Normaal heb ik weinig met kwalificatiewedstrijden, maar dit was een heel leuke. Razendsnel, keihard voetbal en een sfeer zoals ik zelden heb meegemaakt. Vooraf in de stad was het al een groot feest tussen beide fangroepen. Helaas kunnen ze niet allebei het EK halen.

43

43. Camelon Juniors v Kelty Hearts 1-3 (Junior League, Carmuirs Park (244), 15-11-2014)

Doordat BBC Alba besloot om Falkirk v Hearts uit te zenden en naar 17:30 te verschoven, kon ik mooi nog een Juniorwedstrijd meepakken. Ik koos voor Camelon, aan de rand van Falkirk. Qua ground een van de toppers, met als hoogtepunt de zelfgebouwde tribune net buiten het stadion. Camelon trok ook veel marginaal volk, zoals bovenstaande mannetjes die vooral heel veel dronken. Een goed begin van de dag dus.

44

44. Falkirk v Hearts 1-2 (Championship, Falkirk Stadium (7003), 15-11-2014)

Naast Hearts en Raith Rovers was Falkirk de derde club qua spelers in McCrae’s Batallion. De fixturecomputer had daarom deze wedstrijd “toevallig” in het andere weekend dicht bij 11/11 gezet. Wel veel herdenkingen rondom de wedstrijd, die overigens (net zoals die tegen Raith) erg slecht was. Wederom won Hearts en als je de slechte wedstrijden ook wint, word je kampioen. En dat bleek achteraf wel te kloppen.

Geef een reactie

