Doingthe116: september I

20

20. Gala Fairydean Rovers v Edinburgh University 4-0 (Lowland League, Netherdale (127), 03-09-2014)

Er zijn twee voetbaltribunes in Schotland beschermde monumenten. De Archibald Leitch stand van Ibrox en deze brutalistische tribune van Gala Fairydean, ontworpen door Peter Womersley. Ik vind het een fascinerende tribune, dus reisde af naar ‘The San Siro of the Borders’ om deze tribune te vincken. Het is inderdaad een bijzondere stand. Het was tevens mijn debuut in de Lowland League, maar dat is geen topvoetbal. Highland League en Juniors zijn veel leuker.

21

21. Coventry City v Gillingham 1-0 (League One, Ricoh Arena (27306), 05-09-2014)

Na meer dan een jaar in exile, kwam Coventry City weer thuis. Ondanks dat ik al eens in die Ricoh Arena ben geweest, moest ik hier bij zijn. Het was een uitverkocht huis en dat was mooi om mee te maken. Zoals het hoort bij zo’n wedstrijd won Coventry. Best was het niet en tot laat in het seizoen moesten de Sky Blues uitkijken om niet te degraderen.

22

22. Easington Colliery v Gateshead LR 4-2 (Wearside League, Easington Welfare Park (59), 06-09-2014)

Coventry was vrijdagavond ivm Sky, dus op zaterdag kon ik mooi iets meepakken op de terugweg. Het was Non-League Day, dus wilde ik iets in het amateurvoetbal zien. Het werd een club die al heel lang op mijn verlanglijstje staat: Easington Colliery. Op weg naar de ground moet je door een laan van 83 bomen. Dat lijkt mooi, maar die 83 bomen zijn gepland voor de in 1951 83 overleden mijnwerkers. Vanuit het stadion kijk je uit op de Noordzee, echt prachtig.

23

23.  Dumbarton v Hearts 0-0 (Championship, Dumbarton Football Stadium (1757), 13-09-2014)

Halverwege september verloor Hearts voor het eerst punten. In het horrorstadion van Dumbarton, er is slechts één tribune, werd het 0-0. De hele dag stond in het teken van het Indyref. Overal werd campagne gevoerd en weinig mensen hadden het over het voetbal zelf. Dat was maar goed ook, want de wedstrijd zelf was niet best.

24

24.  York City v Luton Town 0-0 (League Two, Bootham Cresent (3649), 16-09-2014)

Twee keer een 0-0 achter elkaar. Daar wordt geen vincker vrolijk van. Maar als die tweede 0-0 op Bootham Crescent is, verzacht dat de pijn wel flink. Sowieso hoor je weinige doelpunten te zien bij York. Tijdens mijn vorige bezoek werd het 1-0 en veel vinckers die ik ken, zagen er een 0-0. Heel typisch. Het was een heerlijke dag in York, een van mijn favoriete Engelse steden, en dat werd nog eens afgemaakt met dit heerlijke stadion dat over een jaar plat gaat. Gaan, als je er nog nooit bent geweest.

25

25.  Crook Town v Guisborough Town 1-4 (Northern League, Sir Tom Cowie Millfield (73), 17-09-2014)

Het zou zonde zijn om op de terugweg van York naar Edinburgh niets te vincken. Ik keek naar de fixtures en zag dat Crook Town thuis speelde. Ik maakte een vreugdesprongetje, want Millfield staat hoog op de verlanglijst. Crook Town is de club die ervoor heeft gezorgd dat voetbal/Barcelona, populairder werd dan stierenvechten in Catalonië. Historische club dus in een historisch stadion. Projectontwikkelaars willen het platgooien voor een supermarkt, dus er was enigszins haast. Waar West Auckland weinig voorstelt qua stadion, is dit echt een topper. Genieten.

Geef een reactie

