Celtic v Internazionale

Celtic DSC09041

In 1988 zag ik een samenvatting van Celtic v Internazionale op tv. Ik was op slag onder de indruk van de club met de horizontaal gestreepte shirts. Sindsdien heb ik een grote fascinatie voor Celtic en is het mijn favoriete buitenlandse club. Toen tijdens de loting voor de Europa League hetzelfde affiche uit de koker rolde, wilde ik er meteen heen. Helaas ging ik bijna P-P en toen ik hersteld was, was het natuurlijk uitverkocht. Een perskaart doet echter wonderen en zo kon ik gisteren toch naar deze wedstrijd gaan. Ik twijfelde lang of het wel slim was om te gaan, maar wat ben ik blij dat ik ben gegaan. Een van de beste wedstrijden waar ik ooit bij aanwezig ben geweest.

Celtic DSC09056Na 1967 troffen beide clubs elkaar ook nog in 1972. In de halve finale van de EC I werd het twee keer gelijk, waarna Inter de penalty’s beter nam. In de finale verloren de Italianen van Ajax. Daarna kwamen er allerlei topclubs naar Glasgow, maar tegen Inter werd nooit meer een officiële wedstrijd gespeeld. Tot gisteren dan voor een plekje bij de laatste zestien in de Europa League. De EL wordt vaak het debiele broertje van de Champions League genoemd, maar dat laatste toernooi is echt niet meer om aan te gluren. Ik zet vaak voetbal op als levend behang en als het leuk is, ga ik kijken. Zowel PSG v Chelsea als Schalke v Real Madrid waren verschrikkelijk. Terecht dat vanaf volgend seizoen dat toernooi word verbannen naar Veronica. Eigenlijk zou het nog verder moeten worden weggestopt. SBS9 ofzo.

Celtic DSC09082Hoe verder de dag vorderde, hoe meer zin ik had in de wedstrijd. Ik besloot mijn baard, die ik sinds kerstmis niet had geschoren, eraf te halen. Ik begon steeds meer op Roy Keane te leken met mijn lange baard met grijze plukken. Vreemd genoeg is mijn hoofdhaar nog donkerbruin, maar is mijn baardhaar redelijk aan de zilveren kant. Het voelde goed aan toen hij verdwenen was. De baard is een soort herinnering aan het vegeteren in het ziekenhuis, dus het werd tijd om hem eraf te halen. Ik nam de trein naar Glasgow en de bus naar het stadion. Normaal loop ik, maar dat leek mij niet zo’n goed plan. In de bus zat ik achterin naast twee Interfans en een Celtic-fan. De busreis duurde een eeuwigheid, omdat het verkeer muurvast stond, maar dankzij het gezelschap was het goed toeven. Goede gesprekken over Italiaans, Nederlands en Schots voetbal zijn altijd aangenaam tijdverdrijf.

Celtic DSC09084Het viel mij op dat de sfeer tussen beide supportersgroepen erg goed was. De pubs waren gemixt en sjaals werden geruild. Celtic had ook de hoofdingang in het ‘1967’ thema versierd. Wel mooi zo, met het standbeeld van Jock Stein en de Europa Cup in zijn handen. Mijn kaartje lag mooi klaar en voor het eerst zat ik op de Main Stand, ondanks dat dit al mijn twaalfde bezoek is aan Celtic Park. Het is de enige oude tribune nog, zij het flink gerenoveerd. De rest is midden jaren negentig neergezet. Je zag op het toilet dat de tribune veel ouder was dan hij op het eerste moment leek, want er zaten nog tegeltjes met het oude logo op de muur. Op datzelfde toilet vond een mooi moment plaats. Iedereen die nu hoopt op George Michael-achtige perversiteiten heeft pech, want daarmee heeft het niets te maken. Wel met Javier Zanetti, want ik stond naast hem te pissen. Hij was aanwezig voor de Italiaanse media. Ik heb in principe niet zoveel met voetballers, maar voor Zanetti maak ik graag een uitzondering. Dat is toch wel een held.

Celtic DSC09089Italianen zijn vaak ‘not famous for travelling’, maar Inter had toch een mannetje of 2000 meegenomen. Voor de rest zaten er 58000 Bhoys in het stadion. Het was stijf uitverkocht en de sfeer was echt geweldig. Zelden zoiets meegemaakt. Daarnaast was het een geweldige wedstrijd. Inter kwam snel op 0-2 en het lijkt een saaie pot te gaan worden. Maar Celtic werd werkelijk naar voren geblazen door de fans. In twee minuten tijd komen ze terug tot 2-2. Vlak voor rust lijkt Inter de wedstrijd definitief te beslissen dankzij een blunder van Craig Gordon: 2-3. Na de rust blijft Celtic aanvallen. Overigens ook complimenten voor Inter, dat geen betonvoetbal ging spelen. In de blessuretijd kwam de beloning voor de Bhoys, als John Guidetti de 3-3 maakt. Even dacht ik dat het stadion ging instorten. Zoveel vreugde. Inter zal vanavond heus wel doorgaan, maar wat een geweldige wedstrijd was dit. De zogenaamde krenten in de pap.

Celtic DSC09102

Hier meer foto’s van deze werkelijk fantastische avond.

2 Reacties op “Celtic v Internazionale

  1. Hoi Joris, ff iets heel anders…we gaan volgend weekend op zaterdag naar Crystal Palace- QPR. Op zondag zitten we nog even. Chelsea- Southampton lijkt een optie maar is prijzig….Op zondag wordt er niet gespeeld (volgens mij) in Championship en League Two.
    ken jij nog leuke Londense clubs om te bezoeken in bijv Conference League?

Geef een reactie

