De magie van de FA Cup

FA Cup beker

Ik ben gek van het Engelse voetbal op alle niveaus, maar het allermooiste blijft toch de FA Cup. Natuurlijk heb je daar ook saaie rukwedstrijden, maar je moet de goede uitkiezen. Teams die elkaar zelden treffen en dan de kleinere thuis. Dat is wel een garantie op een leuke pot voetbal. Tot vorige week zag ik negentien wedstrijden in het toernooi, maar nog nooit een stunt. Goed, Brentford v Chelsea (2-2) was wel een daverende verrassing, maar Chelsea won de replay vrij makkelijk. Maar ik mag niet klagen. Buiten die pot op Griffin Park zag ik bijvoorbeeld ook Luton v Liverpool (3-5) en Southport v Sheffield Wednesday (2-5). Twee wedstrijden die ook in mijn eeuwige top tien staan. Maar een stunt zou toch wel eens lekker zijn. Zeker ook omdat ik in al mijn andere wedstrijden in Britse bekers nog nooit een cupshock meemaakte. Afgelopen weekend had ik twee kansen: Hartlepool United v Blyth Spartans op vrijdag en Gateshead v Warrington Town op zondag.

De loting voor de tweede ronde viel mij wat tegen. Eigenlijk vond ik alleen deze twee wedstrijden wel aardig. Dat vond de BBC ook, want die koos ze allebei om uit te zenden. In werkelijkheid was de tweede ronde al de achtste ronde, want in de FA Cup zijn er zes voorrondes voordat het echte werk begint. De tweede ronde is de laatste hindernis voor de clubs tot ze in het Heilige Land komen. In de derde ronde stromen namelijk de 44 clubs uit de Premier League en de Championship in. De twintig clubs die de tweede ronde overleven hopen allemaal op een grote tegenstander in de categorie van Manchester United, Liverpool, Arsenal of een grote lokale rivaal. Dat betekent namelijk niet alleen kassa, maar ook een legendarische wedstrijd.

Het bereiken van die derde ronde is bijna niet te doen. Zo’n 700 clubs voor twintig plekken, een oneerlijke stoelendans is er bijna niet. Zeker om zo ver te komen als non-League club is ontzettend knap. De tweede ronde is al bijna niet te doen. Zo had Blyth Spartans al vijf clubs uitgeschakeld voordat Hartlepool uit de koker kwam en Warrington Town zelfs al zes. Het waren de twee laagst spelende clubs die nog over zijn in de FA Cup. Voor Warrington was het zelfs de eerste keer dat ze zo ver waren gekomen. Ironisch genoeg was het voor tegenstander Gateshead ook bijzonder. Die club had al zestig jaar niet de derde ronde gehaald en had nu ineens een unieke kans. De komende twee dagen komen er verslagen van deze wedstrijden op mijn blog. Helaas is www.doingthe116.com kapot, maar ik heb gelukkig mijn blog nog altijd. Stay tuned.

Geef een reactie

