Gala Fairydean Rovers v Edinburgh University

Gala 7

Nu ik hier woon, is het vrij makkelijk om wat lokale non-League clubs te vincken. Zo stond Gala Fairydean Rovers al een tijdje op het programma. Prachtige naam natuurlijk. Daarnaast heeft Gala Fairydean iets heel bijzonders dat voor de rest alleen Rangers heeft: een tribune die op de monumentenlijst staat. Waar die op Ibrox, eerlijk is eerlijk, erg mooi is, zijn de meningen over die van Netherdale verdeeld. Op het moment dat bekend werd dat de tribune van “The San Siro of the Borders” de monumentenstatus kreeg, waren er veel mensen niet blij. De betonnen kolos, gebouwd in 1964, werd omschreven als “something out of the former Soviet Union in the 1960s”. De befaamde architect Peter Womersley is de ontwerper van die bouwwerk. Het is inderdaad erg Brutalistisch, maar daardoor erg speciaal. Je ziet het niet veel hier in Schotland. Wat ik er zelf van vindt? Het is geen plaatje, de tribune van de rugbyclub ernaast is mooier, maar als stadionautist wilde ik deze monumentale tribune wel eens met eigen ogen zien. Weer een levensdoel vervuld en daarnaast lekker een potje voetbal kunnen kijken. Mijn eerste wedstrijd ooit in de Lowland League en ik ben er eindelijk achter waar Vader Abraham zijn inspiratie voor “Uche uche uche uche uche, het stikt hier van de muggen” vandaan heeft gehaald.

Netherdale is een complex waar twee tribunes staan: de linker is voor de voetballers en de rechter voor de rugbyers

Netherdale is een complex waar twee tribunes staan: de linker is voor de voetballers en de rechter voor de rugbyers

Die van de voetballers heeft een monumentale status. Daar mag niets aan veranderd worden

Die van de voetballers heeft een monumentale status. Daar mag niets aan veranderd worden

Eigenlijk vind ik die van de rugbyers mooier

Eigenlijk vind ik die van de rugbyers mooier

Rugby is ook de grotere sport in de Borders, de streek waas Galashiels ligt

Rugby is ook de grotere sport in de Borders, de streek waas Galashiels ligt

En dit is hem dan, het monument

En dit is hem dan, het monument

Apart zijn ook de omgedraaide driehoeken boven de ingangen

Apart zijn ook de omgedraaide driehoeken boven de ingangen

Het is inderdaad een tribune die zo uit de Sovjet-Unie zou kunnen komen, maar toch heeft het wel wat

Het is inderdaad een tribune die zo uit de Sovjet-Unie zou kunnen komen, maar toch heeft het wel wat

Dat vond deze vogel ook en daarom ging hij met z'n hipsterkapsel op het monument zitten

Dat vond deze vogel ook en daarom ging hij met z’n hipsterkapsel op het monument zitten

Toch vinckte ik de tribune van de buren ook even. Je blijft toch altijd een stadionautist

Toch vinckte ik de tribune van de buren ook even. Je blijft toch altijd een stadionautist

...

...

...

Mooi hekwerk

Er is weinig mis met die tribune

Er is weinig mis met die tribune

Er lag zelfs een mooie paddock voor die stand

Er lag zelfs een mooie paddock voor die stand

Maar ik kon niet te lang blijven, want dit topaffiche stond op het programma

Maar ik kon niet te lang blijven, want dit topaffiche stond op het programma

Apart turnstileblok

Apart turnstileblok

En dit is hem dan, ons monument

En dit is hem dan, ons monument

Ze zijn er erg trots op dat Peter Womersley deze stand heeft ontworpen

Ze zijn er erg trots op dat Peter Womersley deze stand heeft ontworpen

Even wat features vincken die bijzonder zijn, zoals deze trap

Even wat features vincken die bijzonder zijn, zoals deze trap

Let wel op je hoofd, anders ga je A-A

Let wel op je hoofd, anders ga je A-A

De droom van iedere capo

De droom van iedere capo

In het dak zaten er ook drie

In het dak zaten er ook drie

Womersley was niet vies van wat beton

Womersley was niet vies van wat beton

...

En we gaan beginnen

En we gaan beginnen

Helaas lag er van dat verschrikkelijk lelijke kunstgras. Nog erger waren de doelen die verreden konden worden. Min min, zoals Van Gaal zeggen

Helaas lag er van dat verschrikkelijk lelijke kunstgras. Nog erger waren de doelen die verreden konden worden. Min min, zoals Van Gaal zeggen

Gelukkig was er nog het uitzicht, want dat veld deed pijn aan de ogen

Gelukkig was er nog het uitzicht, want dat veld deed pijn aan de ogen

Hoewel het dak ook voor veel vermaak zorgde

Hoewel het dak ook voor veel vermaak zorgde

Pas later kwam ik er achter dat die omgekeerde driehoeken open waren van boven

Pas later kwam ik er achter dat die omgekeerde driehoeken open waren van boven

In allebei lag een voetbal en andere meuk

In allebei lag een voetbal en andere meuk

Dat is de naam van de mannetjes

Dat is de naam van de mannetjes

In de tweede helft verliet ik het monument, want zo kon ik het beter vincken. Het is niet mooi, maar toch wel apart

In de tweede helft verliet ik het monument, want zo kon ik het beter vincken. Het is niet mooi, maar toch wel apart

Wat ook apart was, waren de duizenden muggen bij de floodlights. Zelden zoveel gezien

Wat ook apart was, waren de duizenden muggen bij de floodlights. Zelden zoveel gezien

Ook apart waren de muggen. Nondeju, wat waren er veel

...

...

Vader Abraham zong ooit “Uche uche uche uche uche, het stikt hier van de muggen”. Dat lied schreef hij na een bezoek aan Gala Fairydean Rovers

...

...

Ik was niet ontevreden over de vinck. Vier goals gezien en ik vond de tribune leuker dan verwacht

Ik was niet ontevreden over de vinck. Vier goals gezien en ik vond de tribune leuker dan verwacht

En natuurlijk zal ik mijn muggenvriendjes niet snel vergeten

En natuurlijk zal ik mijn muggenvriendjes niet snel vergeten

10 Reacties op “Gala Fairydean Rovers v Edinburgh University

  1. Bij het zien van de foto van de tribune kreeg ik heimwee naar de Koude Oorlog. Ten tijde van de ramp in Tsjernobyl was ik in Berlijn en de Muur, die er toen nog stond, had dezelfde lelijkheid!

  2. Ik vind die Sovjet architectuur eigenlijk best mooi. Het past in een bepaalde tijdsgeest en het heeft meer sfeer dan zo’n USA style shoppingcentrum zoals er velen als paddestoelen uit de grond schieten. Ik vind die tribune van Gala Fairydean erg geslaagd op zijn eigen manier. En inderdaad, wat een pracht van een clubnaam!

    Ik ben pro-kunstgras. Voor de rest ga ik volledig akkoord met de inhoud van dit artikel. Ik vind ook dat men meer stadions beschermde status moet geven. Uiteindelijk maken ze deel uit van het sociale leven van een stad, dus ik vind het niet onterecht dat men dit als erfgoed erkent. In België zijn de stadions van Union, Ganzenvijver (nu hockeyclub Racing, vroeger ook voetbalclub Racing) en Drie Linden (thuishaven van RC Bosvoorde) beschermd, daar mag ook niets aan gewijzigd worden. Goed zo, maar men zou dat met meer stadions moeten doen. IK vloek nog altijd dat ik De Meer nooit heb kunnen vincken, en een beschermde status zou stadions als The Oval en Solitude (Belfast, en allebei in gevaar van modernisering of afbraak) kunnen beschermen in hun huidige vorm.

    Overigens, Gala Fairydean mag meedoen aan de Schotse FA Cup, ookal zijn die non-league? Ik meen hun naam bij de uitslagenlijst te hebben gezien (net als bv Bo’ness, Inverurie Loco Works, Edinburgh City, … die ook allen non-league zijn). Ik begrijp dat systeem in Schotland nog altijd niet helemaal want die FA Cup wordt toch door de Schotse FA georganiseerd en niet door een league die apart van de SFA bestaat?

  3. PS: ik weet dat de Highland League, East of Scotland League, en de liga voor Glasgow en de grens met Engeland wel mogen meedoen aan de FA Cup, maar de Lowland League? Tegelijkertijd ben ik vrij zeker dat ik beide clubs waarover dit artikel gaat in de uitslagenlijsten van de SFA Cup heb gezien…

  4. Grappig, tijdens mijn stage in Edinburgh heb ik nog meegetrained bij Edinburgh University. Ik mocht toen helaas geen wedstrijden spelen, omdat ik niet stond ingeschreven als student bij Edinburgh University (maar bij de UT). Ze trainden toen twee keer in de week met tussen de twee trainingen door vaak op woensdag nog een wedstrijd voor de universiteits-competitie en dan in het weekend dus de ‘normale’ competitie. Daarnaast werd nog verwacht dat ze minimaal 1x in de week naar de sportschool zouden gaan…

    • Hoe schat je het niveau in als je het vergelijkt met Nederland? Ze werden hier helemaal overhoop gespeeld, maar dat kan eenmalig zijn geweest.

      • 1e á 2e klasse ongeveer…fysiek wel erg sterk allemaal, vrijwel allemaal een hard schot, maar positiespel/rust aan de bal weer stuk minder…

      • Het tempo is moordend, valt mij altijd op. In die Lowland League vind ik de verschillen wel erg groot. Gala Fairydean speeld Edinburgh University helemaal weg met 4-0, maar verloor een paar dagen later zelf de derby tegen Selkirk met 7-0.

  5. Prachtige tribune! Soviet architectuur is cult.

  6. Slecht nieuws voor Gala Fairydean, want hun hospitality suite is afgefikt. http://www.fairydeanrovers.co.uk/club/274524/News/view/873412

Geef een reactie

