Bradford City v Leeds United

Programme Bradford2

Ik heb al veel gezien in Engeland, maar heb nog een paar wedstrijden op de verlanglijst staan. Bovenaan staat Port Vale v Stoke City, gevolgd door Portsmouth v Southampton en Bradford City v Leeds United. Doordat al die clubs al jaren niet meer bij elkaar in de competitie zitten (al valt dat bij Pompey en Soton nog wel mee), is het iedere keer weer hopen op een mooie bekerloting. Waar Port Vale en Stoke nooit tegen elkaar loten, doen Bradford en Leeds dat wel. In 2008 (de Verfbeker) en 2011 (League Cup) werden ze aan elkaar gekoppeld. Helaas was het twee keer op Elland Road en ik wilde hem juist in Bradford zien. Bradford City is de kleine club en daar leeft deze derby veel meer. Balen dus. Maar het heeft zo moeten zijn, want net nu ik in Schotland woon kwam Bradford v Leeds uit de koker. Perfect.

Er was alleen een maar en dat was dat de wedstrijd op precies dezelfde dag gespeeld werd als Stenhousemuir v Hearts en dan heeft Hearts toch echt voorrang in verband met het boek. Ik had nog maar één hoop en dat was Sky. Ik wist dat ze een wedstrijd op dinsdag gingen uitzenden en dat er eentje naar woensdag zou worden verschoven voor de tv. Ik stak een kaarsje op voor de Vinckgod en hij beloonde mij rijkelijk. Bradford v Leeds ging naar de woensdag en ik kon hem dus vincken. Het was veertien jaar geleden dat beide clubs elkaar op Valley Parade hadden getroffen (werd 1-1 met een fantastische omhaal van Stan Collymore). De laatste overwinning van Bradford op Leeds dateert zelfs van nog veel langer geleden. In 1986 werd het 2-0 en de 15 wedstrijden daarna werd het altijd gelijk of een nederlaag. Erg pijnlijk voor The Bantams.

Ik woon nu wel in Schotland, waardoor Noord-Engeland redelijk dicht bij is voor mij, maar echt veel ben ik er nog niet geweest. Begin augustus heb ik een tripje gemaakt naar Carlisle v Derby County en West Auckland v Bishop Auckland en dat was het. Ik heb voor mijzelf de afspraak gemaakt dat ik alleen naar Engeland mag van het geld dat ik met het AD verdien. Daardoor ging maandag Stalybridge Celtic v Stockport County P-P. Ik wil al ontzettend lang naar Stalybridge Celtic en heb daar al eens een P-P meegemaakt. Stockport County is de grootste club in de Conference North en van Stockport naar Stalybridge is maar een klein stukje. Die wilde ik dus graag vincken, maar helaas was het geld op vanwege Bradford v Leeds. Ik haatte mezelf toen ik hem liet schieten, maar anders zou ik mijn eigen afspraak schenden. Uiteraard had Stockport 1000 man meegenomen (zesde niveau is dit) en werd het een mooie 3-2. Balen.

Dinsdag had ik werkverplichtingen in Stenhousemuir. Ik had er weinig verwachtingen van, maar het was eigenlijk heel leuk. De zon scheen, ik stond op een terrace met en Irn-Bru en er hing een heel fijne, gemoedelijke sfeer. Op de terugweg raakte ik aan de praat met wat andere Jambos en het werd een leuke terugreis. Eigenlijk was het zo leuk dat ik gisteren het liefste nog wat had nagenoten van die trip. Wat foto’s kijken, stukje tikken. Maar ik had Bradford v Leeds al staan, waar ik wel zin in had maar minder dan verwacht. De lange reis en het zitten op een stoeltje hoefde van mij niet per se. Maar ik had veel moeite moeten doen voor een ticket, dus ik besloot wel om te gaan. Het was niet echt mijn dag die morgen, want er zat en wesp op mijn kamer en in een poging die te vangen had ik mijn rug verrekt.

Daarnaast bleek ik gebeld te zijn door het AD, maar ik kon tijdens het rijden naar Bradford de telefoon niet opnemen, voor een artikel over Van Gaal en de 4-0 bij MK Dons. Ik belde terug bij aankomst, maar had geen laptop bij, dus ik kon het niet schrijven. Balen, want dit scheelde wat centen en ik vind het erg leuk om voor de krant over Engels voetbal te schrijven. Parkeren was klote en overal liepen vage haatbaarden rond. Mijn humeur was niet top en werd nog slechter toen ik mijn kaartje wilde ophalen, maar werd tegengehouden door een overijverige steward. Ik mocht niet de kortste route naar het ticketoffice pakken, maar moest omlopen. Health & Safety. Ik begon een donderwolk boven mijn hoofd te krijgen.

Maar toen keerde ineens de kansen. Ik haalde mijn kaartje op en opende de envelop. Ik ben een tickethoer en kan het heel erg waarderen als er aandacht aan besteed is en dat was hier het geval. Al mijn fetisjen werden afgevinckt: het logo stond erop, de clubkleuren, de namen van beid clubs, een rare mascotte en de inkt van de printer was op aan het raken. Ik was erg tevreden. Daarna ging ik een pizza halen bij de Pakistaan. Hij was ook fan van Bradford en had het over “Leeds Scum”. Sowieso viel het mij op dat er veel Aziaten in een shirtje van Bradford liepen. Je ziet zelden allochtonen, ook in Nederland, voor de lokale club zijn. Op de veldjes in Tilburg lopen ze meestal in gloryhuntershirts van Real Madrid, Chelsea of Juve, maar in Bradford lijkt de lokale gemeenschap de club te hebben omarmd. Nu ben ik geen Geitenwollensok, maar ik vond dat wel heel mooi om te zien.

Na de Halalpizza te hebben opgebunkerd, besloot ik maar eens naar binnen te gaan. Ik had expres een plekje gekozen in hoek van de Main Stand. Goed uitzicht op het uitvak en op de stad, dat leek mij wel wat. Ik kreeg er zelfs nog wat extra’s bij: aggro. In de smalle straatjes achter de TL Dallas Stand hadden de boefjes van beide clubs afgesproken om elkaar de kanerk te slaan. Aldus geschiedde. Helaas kwam de politie zich ermee bemoeien en was het weer snel over. Een mannetje was zijn tanden kwijt en bloedde als een rond. Zeer goed pre-match entertainment dus. Jammer dat Danny Dyer er niet bij was, want die was heet dun door de broek gelopen met al deze ‘propa naughty lads’.

Valley Parade is zo’n schitterend stadion. Toen ik aan kwam rijden kon ik mijn ogen er amper vanaf houden. Het stadion, de naam zegt het al, ligt vrij laag, dus je ziet het continu als je over de heuvels van Bradford rijdt. Ook in het stadion is het genieten, want dan zie je diezelfde heuvels weer. Voor de rest veel vuige straatjes en moskeeën. Het lijkt ook net alsof het stadion in de omgeving is gepropt. Sommige huizen achter The Kop hebben geen daglicht vanwege die gigantische tribune. Valley Parade is eigenlijk een nieuw stadion, maar toch is het zeker niet saai. Als ik een lijstje zou moeten maken van de huidige Engelse stadions komt die zeker in de top 10.

Er zijn een aantal stadions in Engeland waar ik niet meer ga komen omdat ze saai zijn, maar van Valley Parade wist ik al na de eerste keer dat ik er nog eens zou komen. Dat was Bradford v Lincoln, historisch een beladen affiche omdat het tijdens die wedstrijd was dat er 54 Bantams en 2 Imps stierven door die stadionbrand. Mede door dat gegeven heb ik dit ogenschijnlijk saaie affiche gevinckt. Maar ik wilde ook wel eens een beladen wedstrijd meemaken in Bradford. Dan zijn er twee opties: Huddersfield of Leeds. Het verschil tussen die twee werd mij uitgelegd door een Bantam. Als Ajax Bradford City was, zou je Huddersfield moeten zien als ADO en Leeds als Feyenoord. Dat klonk in ieder geval goed.

De rivaliteit tussen Bradford en Leeds gaat verder dan voetbal alleen. Beide rugbyclubs staan elkaar ook naar het leven en behoren, in tegenstelling tot de voetballers, tot de grootste van Engeland. Daar is de haat eigenlijk ontstaan en dat sloeg over naar het voetbal. Maar het gaat zelfs verder dan sport, want ook tussen de steden botert het niet. Bradford was vroeger dankzij de wolindustrie een van de rijkste steden ter wereld, terwijl Leeds daar wat op achterbleef. De locatie van Leeds was ook ongunstiger, op de rand van het gebied waar textiel en kolenmijnen de dienst uit maakten. Ten noorden van Leeds is het allemaal erg landelijk en niet-industrieel en dat heeft ook altijd zijn uitwerking gehad op de stad. In Leeds woonden niet alleen grote industriëlen en arbeiders, maar had je ook veel kleine ambachtslieden. Tot in de 19e eeuw was Leeds een heel erg “Engelse” stad met de mores van het platteland, terwijl Bradford een kosmopolitische plaats was. Handelaren van over de hele wereld kwamen naar Leeds, waaronder veel Duitsers. In 1864 had Bradford zelfs een burgemeester die was geboren in Danzig (nu Gdansk).

Het is vreemd als je er nu naar kijkt, maar vroeger was Bradford de stad waar alles gebeurde. De stad die leefde. Tegenwoordig is Bradford een van de armste steden in de UK, terwijl Leeds hip en jong is. Bradford is een van de steden waarover wordt gezegd dat ze het hebben opgegeven. Als ze het in Leeds over Bradford hebben noemen ze de stad steevast een “shithole”. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het centrum van Bradford niet geweldig is en rondom het stadion heb je wel heel veel rommel. Maar toch heeft het wel wat. Die oude fabrieken, die obscure straatjes, al die kleine winkeltjes. Het is zo’n groot verschil met Nederland. In Bradford heb je echt het gevoel in het buitenland te zijn en soms niet eens in Engeland, maar in Jalalabad of Dhaka.

Twee keer pas in de geschiedenis, in 1932 en 1986, had Bradford City de West Yorkshire derby van Leeds gewonnen. Dat kan wel eens de slechtste balans van alle derby’s in Engeland zijn. Toch waren de mensen om mij heen helemaal niet zo negatief. Leeds bakt er dit seizoen niets van en heeft met David Hockaday een rare manager die nergens iets gepresteerd heeft, terwijl Bradford redelijk goed van start is gegaan. En afgaande op het spel moest ik ze gelijk geven. The Bantams hadden een overwicht, terwijl ze bij Leeds maar wat deden. De enige die opviel was Luke Murphy, met twee steenharde tackles met als gevolg dat Leeds na een halfuur met tien man stond. Bradford bleef aandringen, maar echte heel grote kansen kwamen er niet uit voort. Ondertussen was de sfeer op de tribune echt geweldig. Continu ging het over en weer. Het mooiste was dat ze bij Leeds “Lancashire, wank wank wank” zongen en de Bantams zich aangesproken voelden (beide clubs zijn heel trots op Yorkshire) en er op reageerden. Dat moet je dus nooit doen, want dat is juist de bedoeling.

De tweede helft was het spelbeeld hetzelfde. Bradford was veel sterker, maar de bal wilde er niet in. Hoewel ik in principe neutraal was (al moet ik eerlijk zeggen dat ik een groot zwak heb voor Bradford), begon ik heel erg mee te leven. De bal leek wel behekst. Ik besloot een cliché uit te braken tegen mijn buurman en zei dat het wel 0-1 zou worden. Hij dacht dat ook en dat gebeurde dan ook. Soms kan voetbal zo voorspelbaar zijn. Het uitvak, 3800 man sterk, ontplofte. Ik vond het een prachtig beeld, hoewel ik wel wat baalde van het doelpunt. Ik leefde wel mee met de thuisfans. Ik wist precies hoe het voelde om sterker te zijn tegen een club met een grotere naam en dan toch nog te verliezen. Vaak zat meegemaakt met Willem II. Ondertussen werd er een pitch invader afgevoerd die bijna het hele veld was overgestoken richting het vak waarin ik zat.

Er stonden nog acht minuten op de klok en dan weet je dat het gespeeld is. Meestal valt er dan zelfs nog een tweede, maar Bradford gaf niet op. De fans gingen er achter staan en The Bantams gingen door waar ze gebleven waren en dat was aanvallen. Maar de eerste kans werd alweer gestopt door Taylor. Helaas. Het momentum leek weg te zakken en de daaropvolgende corner werd weggekopt. Hij kwam bij Billy Knott terecht. Die nam de bal aan en trapte hem keihard richting de kruising. In dat schot zat de frustratie van een hele wedstrijd beter zijn, maar niet kunnen scoren. In dat schot zat de frustratie van 28 jaar niet kunnen winnen van Leeds United. In dat schot zat het antwoord op alle spreekkoren van Leeds over “shithole” Bradford en zijn paki’s. Onhoudbaar vloog de bal erin. 1-1. Up yers.

Gek genoeg had ik toen ineens het gevoel dat Bradford dit kon gaan winnen. Eindelijk hadden ze hun overwicht omgezet in een doelpunt en dat gaf zelfvertrouwen. 1-1 was niet genoeg, straalden de spelers uit. En twee minuten later kopte James Hanson achter de bijna onklopbare Taylor. Om mee heen werd iedereen gek en ik moet zeggen dat ik aardig stond mee te gloryhunten. De Leeds-mannetjes trokken het niet, schopte de reclameborden omver en kwamen het veld op. Veel aggro en er werd redelijk wat volk afgevoerd. Ondertussen stond Valle Parade op instorten. Vanaf de aggro hadden we negen minuten blessuretijd, maar Leeds was op. Niet alleen de Bradford-fans zongen “You are gonna sacked in the morning” tegen David Hockaday, ook die van Leeds deden mee.

Leeds kreeg nog een grote kans, maar die ging mis. Na het laatste fluitsignaal was het feest helemaal compleet. Het oudere mannetje naast mij zei “better than Villa” en bedoelde daarmee de halve finale in de League Cup van twee seizoenen geleden. Hij moet Leeds wel heel erg haten. Het “take me home” van John Denver moet in heel Bradford te horen zijn geweest. Zelfs toen ik al op weg was naar de auto hoorde ik het nog vanuit het stadion. Qua sfeer en alles er omheen komt deze wedstrijd rechtstreeks mijn top 3 van favoriete derby’s binnengestormd. Staat daar nu samen met Blackburn v Burnley en Southampton v Portsmouth. Een mooi lijstje.

Valley Parade ligt, de naam zegt het al, in een vallei. Vandaar dat je een mooi uitzicht hebt op het stadion vanuit de heuvels

Valley Parade ligt, de naam zegt het al, in een vallei. Vandaar dat je een mooi uitzicht hebt op het stadion vanuit de heuvels

"Little Germany" #rouwmoment

“Little Germany” #rouwmoment

Tijdens het rijden zie je continue Valley Parade opdoemen tussen de huisjes. Hier vinckte ik The Kop

Tijdens het rijden zie je continue Valley Parade opdoemen tussen de huisjes. Hier vinckte ik The Kop

Het stadion ligt mooi tussen de huisjes gepropt. De mannetjes daar hebben weinig daglicht

Het stadion ligt mooi tussen de huisjes gepropt. De mannetjes daar hebben weinig daglicht

Ondanks de winst van de FA Cup in 1911 is Bradford City vooral bekend van de tragische brand waarbij 56 mensen stierven

Ondanks de winst van de FA Cup in 1911 is Bradford City vooral bekend van de tragische brand waarbij 56 mensen stierven

...

...

De buurt rondom Valley Parade is vrij vuig met veel prikkeldraad. In een ogenblik zie je de twee grootste religies van Bradford: de Islam en voetbal

De buurt rondom Valley Parade is vrij vuig met veel prikkeldraad. In een ogenblik zie je de twee grootste religies van Bradford: de Islam en voetbal

Ik werd een beetje vreemd aangekeken door mannetjes in soepjurken toen ik liep te vincken in die wijk, maar het ineens opdoemende stadion fascineerde me enorm

Ik werd een beetje vreemd aangekeken door mannetjes met haarbaarden in soepjurken toen ik liep te vincken in die wijk, maar het ineens opdoemende stadion fascineerde me enorm

Dat enorme dak van de Main Stand blijft ook indrukwekkend

Dat enorme dak van de Main Stand blijft ook indrukwekkend

Floodlight + clubvlag, ik was tevreden

Floodlight + clubvlag, ik was tevreden

...

Weer een van de leuke steegjes rondom het stadion

Weer een van de leuke steegjes rondom het stadion

Waarschijnlijk een soort scam onder de noemer van "reisbureau"

Waarschijnlijk een soort scam onder de noemer van “reisbureau”

Waarschijnlijk een soort scam onder de noemer van "bank"

Waarschijnlijk een soort scam onder de noemer van “bank”

Huis van een hoarder die er mee wegkomt door tegen zijn vrouw te zeggen dat hij een zaak heeft

Huis van een hoarder die er mee wegkomt door tegen zijn vrouw te zeggen dat hij een zaak heeft

Ik koos expres een plek op de upper tier van de Main Stand voor het uitzicht en dat was geen verkeerde keuze. De Midland Stand kon ik zo mooi zien

Ik koos expres een plek op de upper tier van de Main Stand voor het uitzicht en dat was geen verkeerde keuze. De Midland Stand kon ik zo mooi zien

De TL Dallas Stand met daarachter de vuige wijk

De TL Dallas Stand met daarachter de vuige wijk

En The Kop, die helemaal vol zat voor deze wedstrijd

En The Kop, die helemaal vol zat voor deze wedstrijd

...

Ik besloot nog even naar het hoogste punt te klimmen en daar kreeg ik bijna last van hoogtevrees

Ik besloot nog even naar het hoogste punt te klimmen en daar kreeg ik bijna last van hoogtevrees

...

De boefjes van Leeds werden bij het station opgevangen en begeleid door de politie

De boefjes van Leeds werden bij het station opgevangen en begeleid door de politie

Dat vonden die van Bradford jammer, dus werd er druk getelefoneerd

Dat vonden die van Bradford jammer, dus werd er druk getelefoneerd

En toen leek het ineens of ik in een hooliganfilm zat. Mooie aggro

En toen leek het ineens of ik in een hooliganfilm zat. Mooie aggro

...

Helaas kwam de politie het verpesten

Helaas kwam de politie het verpesten

Het mannetje in de rode trui probeert nog uit te leggen dat het alleen een polonaise was en geen gevecht

Het mannetje in de rode trui probeert nog uit te leggen dat het alleen een polonaise was en geen gevecht

Maar doordat die mannetje de kanerk was geslagen, werd zijn verhaal niet geloofd

Maar doordat die mannetje de kanerk was geslagen, werd zijn verhaal niet geloofd

Tijd voor iets gezelligers, een mascotte

Tijd voor iets gezelligers, een mascotte

Al voor de wedstrijd zat de sfeer er al goed in

Al voor de wedstrijd zat de sfeer er al goed in

De fans van Leeds hadden meerdere vlaggen van Israël meegenomen

De fans van Leeds hadden meerdere vlaggen van Israël meegenomen

Een volle Kop. Toch wel heel mooi om te zien

Een volle Kop. Toch wel heel mooi om te zien

Leeds had 3800 kaarten gekregen en die waren binnen een paar minuten weg

Leeds had 3800 kaarten gekregen en die waren binnen een paar minuten weg

De lower tier van de TL Dallas werd leeggelaten vanwege Health & Safety

De lower tier van de TL Dallas werd leeggelaten vanwege Health & Safety

En toen kwamen de mannetjes eindelijk het veld op

En toen kwamen de mannetjes eindelijk het veld op

En we zijn los

En we zijn los

Bradford was veel sterker, ondanks dat Leeds een divisie hoger speelt

Bradford was veel sterker, ondanks dat Leeds een divisie hoger speelt

In de beide hoeken waren ze vooral met elkaar bezig in plaats met van de wedstrijd

In de beide hoeken waren ze vooral met elkaar bezig in plaats met van de wedstrijd

Na twee wilde tackles kreeg Murphy rood en stond Leeds nog met tien

Na twee wilde tackles kreeg Murphy rood en stond Leeds nog met tien

In de rust ging ik even vincken

In de rust ging ik even vincken

Brandende floodlights zijn toch wel een van mijn fetisjen

Brandende floodlights zijn toch wel een van mijn fetisjen

Dit lijkt mij een heel naar reisbureau. Waarschijnlijk is dit in handen van Meesteres Lucrezia en boek je een dure reis, maar mag zij gaan

Dit lijkt mij een heel naar reisbureau. Waarschijnlijk is dit in handen van Meesteres Lucrezia en boek je een dure reis, maar mag zij gaan

...

...

Het werd steeds onvriendelijker op het veld

0-1, 1-1 en 2-1, Valley Parade ontplofte drie keer in vijf minuten. Gekste minuten die ik ooit heb meegemaakt

0-1, 1-1 en 2-1, Valley Parade ontplofte drie keer in vijf minuten. Gekste minuten die ik ooit heb meegemaakt

Na de 2-1 was het even tijd om te provoceren

Na de 2-1 was het even tijd om te provoceren

Dat viel niet in goede aarde bij Leeds, dus die besloten een poging te wagen om het thuisvak te bestormen

Dat viel niet in goede aarde bij Leeds, dus die besloten een poging te wagen om het thuisvak te bestormen

Maar dat mislukte, evenals de 2-2. Voor het eerst in 28 jaar won Bradford van Leeds

Maar dat mislukte, evenals de 2-2. Voor het eerst in 28 jaar won Bradford van Leeds

En dat was het dan weer. Het was echt puur genot geweest

En dat was het dan weer. Het was echt puur genot geweest

12 Reacties op “Bradford City v Leeds United

  1. Mooi verslag hoor!
    Leuke foto’s met geinige onderschriften ook.

  2. Heerlijk leesvoer!

  3. Vincent van de Lustgraaf

    Via een stream de wedstrijd bekeken, en dat zag er al fijn uit. Kan me voorstellen dat je in het stadion genoten hebt. Ik lees met veel plezier je verhalen en heb mede dankzij jou besloten dit seizoen de trip te ondernemen naar Tynecastle!

  4. Dit zijn de krenten in de pap, ver weg van de toeristische PL. Prachtig verslag!

  5. Heb je de ambulance sirene ook nog gehoord🙂

  6. Dank je wel Joris voor het verslag,ook genoten van de foto”s.met vriendelijke groet jan waal.

  7. Kan iemand uitleggen waarom zo’n relatief kleine club zo’n enorm groot tribunedeel bouwt?

Geef een reactie

