Up & Down 2013/2014

1399230482-luton-town-fc-celebrating-promotion-to-football-league_4646295

Vorige week kwam er met de wedstrijd tussen Fleetwood en Burton een einde aan het voetbalseizoen 2013/2014 in Engeland. Nu de stofwolken zijn opgetrokken, is het tijd voor een overzicht van alle promovendi en degradanten. Over het algemeen ben ik erg tevreden. Zo staat volgend seizoen de derby tussen Fulham en Brentford voor het eerst sinds 1998 op het programma en treffen Sheffield Wednesday en Rotherham elkaar weer. Bij de laatste ontmoeting tussen die twee, in 2007, was ik aanwezig en dat was genieten toen. Verder is het leuk dat Norwich v Ipswich weer op het programma staat, dat Burnley in de PL gaat spelen en dat Luton en Cambridge weer terug zijn in de League. Hieronder het hele overzicht.

Premier League

down:

Norwich City

Fulham

Cardiff City

Championship

up:

Leicester City

Burnley

Queens Park Rangers

down:

Doncaster Rovers

Barnsley

Yeovil Town

League One

up:

Wolverhampton Wanderers

Brentford

Rotherham United

down:

Tranmere Rovers

Carlisle United

Shrewsbury Town

Stevenage

League Two

up:

Chesterfield

Scunthorpe United

Rochdale

Fleetwood Town

down:

Bristol Rovers

Torquay United

Conference

up:

Luton Town

Cambridge United

down:

Chester

Dartford

Tamworth

Hyde

Conference North

up:

Telford United

Altrincham

Conference South

up:

Eastleigh

Dover Athletic

5 Reacties op “Up & Down 2013/2014

  1. Er zijn inderdaad genoeg mogelijkheden op een mooie trip, bijvoorbeeld mijn geliefde Burnley in de PL. Omdat ik waarschijnlijk maar één keer op pad kan komend seizoen zal het er denk ik toch niet van komen, want de Schotse Championship ziet er het aantrekkelijkst uit. Weekendje Edinburgh, met op zaterdag en op zondag een wedstrijd staat bovenaan de wensenlijst.

  2. Jammer dat 1 van beide Bristolse clubs uit de League tuimelt, Torquay had ik ook liever niet zien zakken al heb je nu wel een “south coast derby” tegen Dover in de Conference.
    Tranmere down? Dat worden weer veel avonden “and the gates are low” voor de mannen van Half Man Half Biscuit…

    Het beste nieuws vind ik eigenlijk de promotie van Luton. Heb die vorige jaren hun playoff finales steeds op groot scherm gezien in de Irish pub. Ze zijn zo diep gezakt maar hebben het steeds overleefd, hun fans bleven de club trouw, en zelfs nadat de weg terug omhoog meermaals op het laatste moment geblokkeerd werd bleven ze er voor gaan. Zo een club wens je gewoon dat het een keertje lukt en dat ze terug aan de klim bergop kunnen beginnen. Eindelijk is het eens “net wel” in plaats van “net niet”, en ik zou hen gerust een tweede promotie op rij gunnen mits het financiëel en organisatorisch dan niet te snel gaat.

    De promotie van Cambridge is ook leuk, ik heb het ergens wel voor studentensteden en studententeams. Cambridge Utd is geen echt studententeam maar als stad is Cambridge onmiskenbaar met de studenten verbonden. Ik ben wat biased omdat ik UCD uit Dublin (dat is wel een echt studententeam, ze hebben nauwelijks fans maar wel stuk voor stuk leuke lui, het meest briljante match program dat ik ooit in handen had, en 1 van de enige Ierse teams die nooit geldzorgen heeft gekend).Sinds ik op Belfield Park was geweest heb ik een boon voor dat UCD en dat heeft zich een beetje uitgebreid naar een boontje voor alle clubs die ergens met het studentenleven verbonden zijn (ookal is het niet een club die echt bij de universiteit hoort, dat is bij Cambridge meen ik niet het geval en is enkel bij wijlen Team Bath gebeurd dat een club echt samenhing met de universiteit?)

    Puur vanwege het stadion: jammer dat Fulham zakt. Anderzijds is er met QPR weer meteen een Londense traditieclub om die lege plek in te nemen.

  3. PS ga je voor de Schotse league ook een overzichtje maken? Ik ben er nog steeds niet uit of Rangers nu promoveert naar First Division of niet, volgens de uitbater van 1 van de Irish pubs hier zouden alweer bankroet riskeren en zou de promotie dan mogelijks niet doorgaan… (hoe presteer je het als club om 3 jaar na een bankroet alweer in de schulden te zitten ?!)

    • Ja, dat ga ik vrijdag plaatsen. Rangers zit bij Hearts en Hibs in de Championship, maar heeft er in de eerste anderhalf jaar na hun heroprichting meer dan 70 miljoen doorheen gedraaid. Die moeten dus gaan oppassen.

      • Je kan er zoveel je wil doorheen draaien als je dat bedrag ook effectief op de bank hebt, en dat is de grote vraag. Volgens die kerel met wie ik sprak, zouden ze al flink schulden gemaakt hebben bij diverse partijen. In feite absurd als je 2 jaar na je vorige bankroet alweer in de schulden zit. (nu ja, strict genomen was dat vorige bankroet een andere club maar als je als nieuwe club claimt de geest van het oude Rangers voort te zetten zou je toch uit de fouten van die failliete club moeten leren ?!)

        Dat Championship in Schotland wordt overigens een wel heel interessante reeks komend seizoen. Ik hoop dat Sky of ESPN de moeite doen nu en dan wat uit te zenden (die zenders staan standaard aan in de lokale Irish pubs hier) want er zitten in die reeks enkele echte traditieclubs. Ookal is het dan “maar” tweede niveau, ik hoop dat enkele wedstrijden het TV scherm halen in de Benelux.

Geef een reactie

