Das Wunder von Leith

hamilton_2921915b

Woensdag zat ik bij Anne-Marie Fokkens in de studio om over mijn Hearts-plan te vertellen en over de eventuele Edinburgh derby. Die avond volgende ik op de tussenstand bij Hamilton v Hibernian. Helaas won Hibs met 0-2 en was duidelijk dat ik komend seizoen vier keer naar een confrontatie tussen Hearts en het saaie Hamilton mocht gaan kijken in plaats van die geweldige derby. Zo is het leven soms. Toch besloot ik zondag naar de return te kijken. Het werd veel stress. Hamilton kwam op 0-1, maar Hibs leek het vol te houden tot Anthony Andreu in de 93e minuut de 0-2 scoorde. In de verlengingen wankelde Hibs, waarna ze tijdens de pingels de definitieve nekslag kregen. Ik schreeuwde het uit van vreugde, tot ongenoegen van mijn katten. Minstens vier derby’s volgend seizoen, dat is bijna te mooi om waar te zijn. Daarom heb ik nu al de knoop doorgaat. Ik ga zeker naar Edinburgh om Hearts te volgen. Een mooier seizoen dan dit bestaat niet en dat mede dankzij die Accies.

4 Reacties op “Das Wunder von Leith

  1. Geweldig seizoen als je bedenkt dat ook Rangers er bij zitten.
    Veel plezier, ben nu al benieuwd naar je boek.

    • Ja, dat is echt briljant en dan heb je nog trips naar geweldige stadions/clubs als Queen of the South en Raith Rovers. Livingston is ook geweldig, want dat is van oorsprong een Edinburghse club (Meadowbank Thistle, is een soort Wimbledon-MK Dons-verhaal).

      • Zo ver zit ik er niet in maar dat lees ik straks vast allemaal in je boek.
        Het Schotse voetbal is sowieso nog geheel onbekend dus misschien in plaats van Engeland maar een keertje naar het noorden komend seizoen.

  2. Gisteren op een concert van Manic Street Preachers een kerel gezien in een fout Celtic shirt. Fout in de zin van “duidelijk namaak” in plaats van officiële merchandise: er stond een Keltisch kruis als logo in plaats van de shamrock. Ik dacht eerst dat het een Donegal Celtic shirt was. De man zei dat hij hoopte dat Schotland onafhankelijk zou worden want de Engelsen haat hij, maar hij hoopt tegelijk wel dat Celtic naar de Engelse EPL gaat omdat het zonder Old Firm toch wat voorspelbaar wordt in Schotland (maar tegelijk wil hij de Old Firm niet terug want daarvoor haat hij Rangers ook teveel). Ik waande me even weer in Ierland, waar je ook veel lui hebt met dit soort gedachtengoed.

    Daar heb je het grote probleem van het Schotse voetbal: het is altijd een tweestrijd geweest in recente tijden, en nu kan je de kampioen al helemaal op voorhand raden. Tel er de religieuze spanningen tussen de clubs en het geweld bij, en het is geen mooi plaatje. De lagere reeksen zijn eigenlijk boeiender in Schotland, en veel meer folklore met oude stadions, en plaatsen waar je anders niet komt (een niet-groundhopper zal doorgaans niet in plekjes als Alloa, Arbroath, Peterhead, etc langskomen). Het boek zou daarmee extra boeiend moeten worden, omdat het een traditieclub volgt maar wel buiten de Premiership divisie van Schotland. Dus met heel wat clubs waar velen die het boek lezen nog niets over weten. Excellente keuze dus, en met wat geluk kan je nog enkele Junior clubs of Highland League clubs aandoen mits geluk voor Hearts bij de loting van de Scottisch FA Cup. Dat soort tripjes zou het boek nog iconischer maken, want welk ander Nederlandstalig boek besteedt aandacht aan zulke teams?

    En inderdaad de Edinburgh derby, qua intensiteit enorm maar zonder het wat overdreven gehyped religieus-politieke aspect van de Glasgowse derby.

Geef een reactie

