Football Club Obscura: Aberystwyth Town

Aberystwyth Town club obscura2

Van de vijf competities op de Britse eilanden, bezoek ik die van Wales het minste. Ik heb natuurlijk al verschillende wedstrijden gezien van de Welshe clubs die in Engeland spelen, maar de clubs die in de Welshe competities spelen bezoek ik zelden. Alleen Airbus UK en Rhyl staan op mijn vincklijstje. Deze vrijdag ga ik naar Aberystwyth Town, mijn favoriet in de Welsh Premier League. De ligging van de club aan de westkust (men spreekt voornamelijk Welsh in Aberystwyth) en het stadionnetje spreken me aan. Helaas gaat het in zomer plat, vandaar dat ik nog snel even moest gaan. Gelukkig kwam het precies goed uit. Aberystwyth Town is qua successen niet erg verwend. Eenmaal zijn ze derde geworden in de Welsh Premier League en dat is de hoogste positie tot nu toe. De Welsh Cup werd slechts éénmaal gewonnen (in 1900). Zowel in 2009 als dit jaar staan ze in de finale. Van mij mogen ze hem dit keer winnen. Doordat kampioen TNS de tegenstander is, gaat de club hoe dan ook volgend seizoen Europa in. Llongyfarchiadau Aberystwyth!

Een Reactie op “Football Club Obscura: Aberystwyth Town

  1. De hypocrieten uit Wrexham, Newport, Swansea en Cardiff zouden beter de League of Wales vervoegen. Dan zou die competitie zo in aanzien, media aandacht en aandacht van het publiek groeien, en zouden Welshe clubs in Europa plots gaan presteren. Het wordt tijd dat UEFA de Britten voor een keuze zet: ofwel 1 UK league en team, ofwel houd je de 4 apart maar is het gedaan met die cross-border clubs zoals Berwick, Cardiff, Swansea, … Stel je voor dat bv Schalke het net net winnen van prijzen beu is en maar op goed geluk in Nederland gaat spelen, waarbij ze de Nederlandse clubs in de weg staan bij het winnen van prijzen. Waar zit de eerlijkheid daarin?

    Los daarvan denk ik dat de club Aberystwyth niet dermate obscuur is, in die zin dat wie soms eens naar BBC kijkt de naam wel al meermaals voorbij zag komen. Ben wel benieuwd hoeveel journalisten de naam uitgesproken krijgen, voor een live uitzending van een wedstrijd lijkt me dat een nachtmerrie voor de journalist die commentaar moet leveren🙂 Als je nog eens in Wales bent zeker eens Cenf Druids uit Cardiff proberen vincken. Een Cardiffse club die voor eigen league koos, en die naam “Druids” alleen al is toch reden genoeg om merchandise van de club in te slaan bij het bezoek?🙂

    PS: even heel erg kommaneuken, maar in principe zijn er meer dan 5 leagues op de Britse eilanden. Het eiland Man, de Hebriden, de Shetlands, en mogelijks ook de Orkneys, hebben ook elk een league. Alleen is dat buiten de UEFA/FIFA zone, tenzij de nationale FA’s van Schotland en Engeland de eilandploegen zouden erkennen en bv in de Cup laten opdraven.

Geef een reactie

