We are Cardiff City, we will always be Blue

Bluebirds Unite 1

Een van de meest schandalige acties van de laatste jaren is het veranderen van de clubkleuren van Cardiff City van blauw in rood. De verantwoordelijke, mafkees Vincent Tan, denkt dat het geluk brengt. Verschillende mensen leverden hun seizoenkaart in, maar die plekken werden snel ingenomen door gloryhunters. Afgelopen weekend was er voor het eerst een echt grote demonstratie tegen Tan en het veranderen van de clubkleuren. Er kwamen tussen de 4000 en 5000 man op af waaronder Andrew Evans, Cardiff-fan en een van de mensen die direct zijn seizoenkaart inleverde toen de kleuren werden veranderd. Hij liep mee in de demonstratie en stuurde me een verslag van de dag.

Bluebirds Unite 12

Ik ben Andrew Evans uit Blackwood, een stadje in de Valleys van Wales, zo’n 25 kilometer van Cardiff. Blackwood is een echte Cardiff City stronghold, ondanks dat Newport dichterbij ligt. Komt misschien doordat je met de trein wel rechtstreeks naar Cardiff kunt, maar niet naar Newport. Vanaf 1987 stond ik op de terraces van Ninian Park en de eerste jaren van het nieuwe stadion ging ik ook nog trouw. Toen Vincent Tan twee jaar geleden besloot dat Cardiff City voortaan in een rood shirt moest spelen, heb ik mijn seizoenkaart ingeleverd. Om toch nog voetbal te zien, ga ik naar Merthyr Town, een club op het achtste niveau. Ik volg ze uit en thuis. Ik ben niet de enige die dat heeft gedaan, want verschillende andere fans zijn nu kleinere clubs gaan volgen. Cardiff City is, zolang ze in het rood spelen en Tan er zit, onze club niet meer.

Bluebirds Unite 10

Natuurlijk mis ik mijn club wel. Ik ben nog altijd trots op de geschiedenis van de club. Zo wonnen we in 1927 de FA Cup, de enige niet-Engelse club die dat heeft gepresteerd. We hebben ook verschillende malen de Welsh Cup gewonnen en daardoor mochten we Europa in. Zo versloegen we in 1971 Real Madrid met 1-0 op Ninian Park voor 55.000 man. Dat soort prestaties zitten in het DNA van de club. Zelf heb ik ook veel slechte tijden meegemaakt. Meestal speelden we in een van de lagere divisies en was er veel gezeik met onze hooligans. Maar ook ik heb geweldige dingen gemaakt. Natuurlijk verschillende promoties, maar de wedstrijd die me het meeste is bijgebleven is de overwinning op Leeds in de FA Cup van 2002. Het was een enorme stunt en een geweldige sfeer. Helaas was er veel aandacht voor de rellen, maar het was een bijzondere dag. Voor de wedstrijd liep John Charles, held van Wales en Leeds, een ereronde en kreeg een staande ovatie. Het zat ramvol en we wonnen. Mijn favoriete wedstrijd op Ninian Park.

Bluebirds Unite 2

Mijn meest speciale dag was overigens niet op Ninian Park, maar op Wembley. In 2008 stonden we namelijk in de finale van de FA Cup. We verloren, maar het was een bijzondere dag. Ik dacht terug aan de dagen dat we in de Fourth Division (nu League Two) speelden en was trots om te zien dat er nu 40.000 mensen meegingen naar Wembley. Het mooiste was dat je overal op de snelweg van Cardiff naar Londen Welshe vlaggen zag. Dat beeld zal ik nooit vergeten. Mijn club op Wembley zien spelen, was iets magisch. Misschien had de promotie naar de Premier League ook wel een blijvende indruk op me gemaakt, maar het deed me niets. Door die rebrand is een van de mooiste momenten voor de fans afgepakt door Tan.

Bluebirds Unite 8

De vraag die ik vaak krijg, is waarom de fans dit hebben laten gebeuren. Ik ben bij verschillende bijeenkomsten geweest en veel fans waren niet blij met de verandering van blauw naar rood, maar vreesden dat de club kapot zou gaan als Tan zou opstappen. Hij heeft de club namelijk opgezadeld met schulden en als hij die opeist is het afgelopen voor de club. Daarnaast heeft Swansea een grote rol gespeeld in het accepteren van het rood. Een deel van de fans wilde namelijk graag naar de Premier League, omdat Swansea daar ook speelt. Het was onverteerbaar voor ze om dat te zien en vandaar dat principes opzij werden gezet om maar weer boven Swansea te eindigen.

Bluebirds Unite 7

Door die gemengde reacties was het lastig om met één mond te spreken en vocaal afstand te nemen van de kleurverandering. Veel fans, waaronder ik, die absoluut tegen rood waren, hebben daarom hun seizoenkaart ingeleverd en ontbreken dus in het stadion om hun ongenoegen te uiten. Enkelen gaan niet meer naar het voetbal, terwijl weer andere in de buurt naar andere clubs gaan kijken. Het ironische is dat er ook een aantal fans voortaan naar Newport County gaan, de club die in de jaren tachtig nog onze rivaal was. Ik ga ook wel eens, maar kan toch niet voluit voor ze juichen. De rivaliteit tussen Cardiff en Newport is te vergelijken tussen Willem II en RKC, niet echt heel groot, maar hij is er wel. Cardiff en Swansea is zoals Willem II en NAC, daar ga ik dus echt nooit kijken.

Bluebirds Unite 9

De promotie van Cardiff heeft een nieuw soort fan oplevert. Een fan die het niets uitmaakt of Cardiff City in het blauw, rood, roze of groen speelt. Die willen graag Premier League-voetbal zien en hebben niets met historie of tradities. Ze zien een voetbalwedstrijd als een uitje. Dat is hun goed recht natuurlijk. Maar dat zijn ook mensen die zullen verdwijnen als Cardiff weer gaat degraderen en daar ziet het er nu wel naar uit. Ik ben erg benieuwd wat voor gevolgen dit voor de club heeft. Tan heeft namelijk toegegeven dat hij geen business plan heeft en stelt allemaal vriendjes aan die geen enkel verstand van voetbal hebben. Tan heeft ook aangegeven dat het rood en de draak hoe dan ook zullen blijven, want hij vindt rood een mooie kleur en houdt van draken.

Bluebirds Unite 4

Gelukkig zijn de tegenstanders van het rood zich de laatste tijd aan het verzamelen. Sian Branson is erin geslaagd om een echte actiegroep op te richten: Bluebirds Unite. Via die groep kunnen we onze stem laten horen en echt een vuist maken tegen Tan. Het doel is om weer in het blauw te spelen en ons oude logo, met de Bluebird, terug te krijgen. We hebben al veel bijeenkomsten gehad, er is een collecte gehouden en Bluebirds Unite heeft al een paar demonstraties gehouden, met die van afgelopen zaterdag als voorlopig hoogtepunt en we blijven doorgaan met het duidelijk maken van onze mening.

Bluebirds Unite 11

Ik hoopte op een goede opkomst, maar was verbaasd dat het er zoveel waren. De politie schat dat er tussen de 4000 en 5000 meeliepen naar het stadion. Ik kan je niet vertellen hoe trots ik was toen ik de zee van blauw vanuit de pubs naar het stadion zag lopen. Er hing geen agressieve sfeer, maar meer een van saamhorigheid. Door dit protest hebben we laten zien dat we niet zomaar onze identiteit opgeven. Veel van ons (ik schat zo’n 400 man), waaronder ik, gingen het stadion niet in. Terwijl ik terug ging naar de pub om daar de wedstrijd te volgen, liep ik langs het standbeeld van Fred Keenor. Dat was de man die Cardiff City als aanvoerder naar de FA Cup van 1927 leidde. Ik hoop dat hij trots op ons is dat we vechten voor de kleuren die hij droeg.

Bluebirds Unite 5

In de pub kregen we mee dat in het stadion na 19 minuten en 27 seconden veel fans ineens hun blauw-witte sjaal omhoog hielden en keihard “We are Cardiff City, we will always be Blue” zongen. De camera’s zoemden meteen in op Tan, die met zijn hoofd schudde. Het statement van de fans was duidelijk. Ik denk dat het nu zaak is voor Bluebirds Unite om de druk op te voeren. We moeten duidelijk maken dat we dit niet pikken. Liever in het blauw in League Two dan in het rood in de Premier League, want dit is Cardiff City niet meer. “We are Cardiff City, we will always be Blue”

Bluebirds Unite 6

9 Reacties op “We are Cardiff City, we will always be Blue

  1. William van Holsteijn

    Blijft n grof schandaal en ik voorspel je dat als Tan weg is, de club in elkaar dondert.
    Het afnemen vd kleuren doet me ook denken aan het afnemen van de originele shirts van Southampton FC. Die spelen nu ook in t rood….
    Normaal had ik promotie van n club als Cardiff City erg geprezen, maar nu doet t me helemaal niets en degradatie (wat er van gaat komen) zou ik niet betreuren….

    • Ik heb exact hetzelfde gevoel. Ik vond Cardiff City altijd een heel mooie club: Wales, Ninian Park, traditieclub, maar de promotie deed me helemaal niets. Het is nu gewoon een of andere franchise. Laat ze er inderdaad maar snel uitflikkeren.

  2. Hopelijk lukt het ze, al was het maar om anderen niet op ideeën te brengen. In Hull zit de volgende mafkees al klaar, wat is het volgende, een Red Bull franchise?

    • Red Bull heeft al een poging gedaan om Leeds over te nemen. Enige probleem is dat je geen sponsornaam mag hebben in de League. Dus Red Bull Leeds gaat ‘em niet worden.

      • In Duitsland mag dat officieel ook niet, maar daar is RB Leipzig ook aan een opmars bezig. RB staat dan zogenaamd voor Rasenballsport en dat wordt wel toegestaan…

    • RasenBallsport heeft dezelfde afkorting als Red Bull maar het is niet dezelfde naam, dus hoe zou het reglement dat kunnen verbieden? Ik zie trouwens het probleem niet van bedrijfsnamen in clubs. OK, toegegeven, als ik de Turkse uitslagen bekijk staat Renaultspor een beetje vreemd en Türk Telekomspor ook, maar goed… die clubs bestaan al lang en hebben een lokale functie ondanks de naam. Iets wat je toch vaak genoeg ziet, Bayer Leverkusen, Carl-Zeiss Jena, PSV, … en in Engeland is er toch ook Vauxhall Motors die al jaren op de betere non-leagues niveau meedraaien. Red Bull Salzburg is overigens kampioen geworden met serieus wat recordscores, de protestgroep die per se in violet-weiss wou spelen en een nieuwe club startten hoor of zie je amper nog, want hun nieuwe clubje is ver weggezakt in de amateurreeksen…

      Wat Cardiff betreft: laat Tan maar doen. Ik heb er niet de minste moeilijkheden mee. Mijn eigen team is al vaker van kleuren gewisseld en van logo. Ik zit er niet mee. Ik vind, met alle respect, dat traditie te hoog naar waarde geschat wordt in het voetbal. Tradities zijn er om gebroken te worden, hetgeen uiteindelijk met elke traditie gebeurt. Evolutie, zo heet dat. En wie aanstoot neemt aan een kleurtje, ontbreekt relativeringsvermogen. Moeilijk om een greintje medelijden mee te hebben. Rood of blauw, so what? Er zijn ernstiger problemen in de wereld dan druk maken om een kleurtje van een voetbalshirt. Het is een spelletje, geen zaak van wereldbelang. Nu en dan eens wat verandering kan geen kwaad, houdt het levendig ; het is geen must maar per se aan tradities vasthouden is dat ook niet. Er zijn wel ernstiger dingen in de wereld dan in welke kleur een voetbalclub speelt. Ik blijf iets hebben van “waar maken die lui zich druk om? Om voetbal druk maken an sich is eigenlijk al bizar, maar valt nog ergens te kaderen. Om een sub-aspect als een logo of kleur druk maken, dat is absurd.

    • Als Red Bull Leeds overneemt kunnen ze altijd een naam kiezen die dezelfde initialen heeft. Al is dat reglement wel bizar gezien bedrijfsteams niet ongewoon zijn, en gezien er in de non-league verschillende spelen. Bv Vauxhall Motors zou zijn naam moeten gaan veranderen mochten ze ooit naar de League doorstoten? Beetje onnodige maatregel lijkt me, die bedrijventeams die overleven op langdurige basis hebben doorgaans een eigen aanhang en functioneren als een “normale” club, waarbij de bedrijfsnaam enkel herinnert aan de origine van de club. Het is niet alsof Bayer AG nog altijd de beslissende stem heeft bij Bayer Leverkusen, en bij PSV zijn er ook andere mensen in charge dan de bestuursraad van Philips. Die bedrijfsnamen zijn vooral verwijzingen naar de roots van een club, meer niet. (paar uitzonderingen niet meegerekend, bv de Oostblokteams die nog altijd deel uitmaken van het leger of politiesysteem — maar de spelers hebben daar ook weer niets mee te maken dus ook dat kan je amper nog bedrijfsteams noemen)

  3. Hoop dat t gaat lukken al vind ik de actie wel erg laat

  4. Is er geen rekeningnummer waarop we Bluebirds United kunnen steunen?

Geef een reactie

