The Rosebery Shirt

Scotland away kit 2014a

Schotland heeft bovenstaand uitshirt gepresenteerd en social media ontplofte. Hoe haalde Adidas het in zijn hoofd om zo’n shirt te ontwerpen? Als ware voetbalnerd was ik enorm tevreden, want ik zag meteen dat dit de Rosebery colours waren. Schotland heeft verschillende keren een shirt gehad met roze en geel, officieel primrose yellow en rose pink. Dit omdat het de kleuren waren van Archibald Primrose, de Earl of Rosebery. Deze Primrose was een groot sportliefhebber. Hij had paarden, waarbij zijn jockeys het primrose yellow en rose pink droegen, was rugbyliefhebber en een van de grote mannen van de Schotse bond. Nadat zijn paarden drie keer op rij de Derby hadden gewonnen, besloot Schotland ter ere daarvan in 1881 een keer in de Rosebery colours te spelen.  Dat gebeurde opnieuw in 1900. In het geel-roze shirt werd Engeland met 4-1 verslagen. Rosebery was enorm trots: “I have never seen my colours so well sported since Ladas won the Derby.” Van 1905 tot en met 1909 speelde Schotland alleen maar in het geel-roze. Daarna werd het weer donkerblauw om in 1951, tegen Frankrijk, voor de laatste keer in primrose yellow en rose pink te spelen. Maar dit jaar, na 63 jaar, zijn de kleuren van de Earl of Rosebery weer terug en stiekem vind ik dat wel heel mooi.

3 Reacties op “The Rosebery Shirt

  1. Geweldig shirt! Mooi achtergrondverhaal, en ook gewoon mooi om te zien. Ik hou wel van eccentrieke combinaties, we hebben al veel te veel rood-wit, blauw-wit, groen-wit, …Dit shirt is gewoon origineel en mooi om te zien, en het verhaal achter het shirt maakt het extra boeiend.

    • Ik ben ook best fan van het shirt (voral door de historie er achter, maar het is ook weer eens wat anders), maar gezien alle reacties trekt de aartsconservatieve voetbalwereld dit niet.

      • Tradities zijn er om gebroken te worden. Als ze dit lang genoeg volhouden, gaan mensen er aan gewend raken en normaal beginnen vinden. Ik zei het al eens eerder: Hong Kong speelde ooit een interland in fluorescerende roze shirts, ik vond dat fantastisch. Jammer dat ze dat niet bleven doen. Laat een bekende club dat doen en blijven doen ondanks kritiek, en na een tijdje gewent men er aan en neemt enkel een kleine minderheid er nog aanstoot aan.

        Ik zou sowieso graag wat meer creativiteit met shirts willen in plaats van al die klassieke combinaties. Het paars-geel van Anzhi bijvoorbeeld vind ik wel wat hebben. Hoewel ik de club absoluut niet mag, geef ik gerust toe dat Juventus’ roze reserveshirts best aardig zijn. Het shirt van Mexico op het WK 1998 met die Inca- of Maya-afbeeldingen op, dat was ook geweldig.

        Maar ook gewoon kleuren an sich kunnen origineler gebruikt worden. Altijd dat geel-blauw, rood-wit, groen-wit, rood-blauw, … Dat is echt niet origineel. Er zijn genoeg kleuren die nog weinig gebruikt zijn in het voetbal: purper, grijs, bruin, zilver, … Of vang met klassieke kleuren iets origineels aan, zoals Celtic met de hoops, zoals Heerenveen met die Friese symbolen tussen de blauw-witte strepen, of Kroatië met hun “dambord motief”.

        In elk geval, het Schotse shirt zal na een tijdje wel gewennen, en het is origineel en historisch verantwoord. Ik vind het alleszins erg geslaagd.

Geef een reactie

