Een Elftal Shirts: Brentford

Brentford kits

Bij het shirt van Brentford denken we natuurlijk meteen aan de rood-witte verticale strepen. Maar die kregen ze pas in 1926, 37 jaar na de oprichting. Het eerste shirt in 1889 was namelijk lichtblauw, claret en zalmkleurig. Dat waren de kleuren van de Brentford Rowing Club, waaruit de voetbalclub is ontstaan. Vier jaar later werden de kleuren iets aangepast en kwam er voor het eerst een logo op het shirt, ook afkomstig van de roeiclub (de blauwe streep stelt de Theems voor). Na een jaartje claret & blue in 1902, werden de shirts vanaf 1903 blauw-geel (of geel-blauw, zoals in 1909 toen ze een setje shirts kregen van de fans met een ‘V’ in het midden). Na de blauw-gele jaren, werd er de eerste helft van de jaren twintig een wit shirt met donkerblauwe broek gedragen. In 1926 werd er dan eindelijk gekozen voor het nu vertrouwde rood-wit. De kleuren zijn afgeleid van de county waarin Brentford ligt: Middlesex. Er wordt wel eens mee gestoeid door ontwerpnichten, maar het rood en wit zijn heilig. In 1981 kwam er met DHL voor het eerst een sponsor op het shirt. In 1984 werd dat KLM. De laatste jaren proberen ze wat uit; zo kwamen er in 2009 ineens vreemde zwarte accenten onder de oksels.

1889

1889

1893

1893

1902

1902

1903

1903

1909

1909

1920

1920

1926

1926

1981

1981

1984

1984

2009

2009

2013

2013

Shirts zijn afkomstig van de geniale site Historical Football Kits

6 Reacties op “Een Elftal Shirts: Brentford

  1. Ik vind het nu al een mooie rubriek!

  2. Na mijn 3 jaar wonen in Ierland heb ik een Derry City gevoel als ik deze shirts bekijk. Candystripe shirts!
    Ik hou wel van eccentrieke kledij, op en naast het veld. Die op 1 na oudste vind ik echt wel wat hebben. Die van 1909 was ook fraai. Zouden van die shirts nog enkele de tand des tijds overleefd hebben? In feite zou elke profclub ietwat van een clubmuseum moeten hebben, hoe klein ook ; maar dit soort oude shirts horen bij het erfgoed van de club.

    • Ik ben ook groot fan van die uit 1909. Zeker met dat logo van Middlesex erop. Eigenlijk jammer dat al die shirts uit de Victoriaanse tijd zin verdwenen. Spelen nog maar weinig clubs in een bijzondere combinatie. Op zich vind ik die rood-witte strepen best mooi, maar je ziet het zo vaak.

      • Ik zit een beetje in extremen wat betreft outfits. Ofwel een echt traditioneel “old school” shirt, ofwel een heel eccentriek iets. Die “tussenin dingen” komen te veel voor en zijn dan ook niet zo origineel. Ik zag ooit de nationale ploeg van Hong Kong in fluorescerend roze spelen, geweldig vond ik dat! De Amerikaanse ploeg op het WK 94 hadden de sterren van de vlag bovenop de normale outfits gegooid. En combinaties als paars-blauw, paars-goud, bordeauxrood (van dat half paarsachtige rood) vind ik ook geweldig. Ofwel zoiets eccentrieks, ofwel een “classic” shirt, dat vind ik beiden erg leuk. Het zijn die “tussenin” die saai zijn: niet eccentriek genoeg om echt op te vallen, en tegelijkertijd niet retro genoeg om iets van bijzondere waarde uit te stralen. Fans houden er trouwens van, want als een club voor bv haar verjaardagsviering eenmalig in retro shirts speelt, willen de fans massaal een replica kopen in de clubshop.

        Wat ik ook leuk vind is creatief met vormen. Zoals Rayo Vallecano of River Plate, het is rood-wit maar die diagonale streep maakt het toch wel apart.

        Enkel bij keepers mag je eigenlijk niet naar de schoonheid van de shirts kijken: een doelman moet vooral meteen opvallen zodat je een fractie van een seconde een terugspeelbal kan geven of zien waar je doelman staat en welke hoek nog niet afgedekt is. Voor doelmannen zijn shirts in geel, groen, rood etc handig omdat je het meteen merkt, en in sommige spelsituaties is communicatie tussen doelman en laatste verdediger zo cruciaal dat je je keeper eigenlijk haast in een 0.01 seconde moet weten te zien staan.

        En als we het toch over mode hebben in het voetbal: voetbal is sport, het hoort geen business te zijn. Dat het bestuur aan business doet is onvermijdelijk, maar een trainer die in pak en stropdas op de bank zit vind ik echt absurd. Laat de coaches gewoon een trainingspak met het clublogo dragen tijdens de wedstrijd. Ik vind het absurd dat de manager/trainer daar in kostuum op de bank zit ; het is een voetbalwedstrijd, geen zakendiner …

      • PS : in 2006 was ik in Manchester voor een Echo & The Bunnymen concert, besloot toch maar eens te gaan kijken of Old Trafford ietwat meeviel (niet dus); het was League Cup tegen Barnet en Barnet speelde voor de gelegenheid nog eens in de oorspronkelijke paars-zwart geblokte shirts. De fans vonden het geweldig en die shirts kregen meteen een iconische waarde. Overigens, ik vind Old Trafford echt geen leuk stadion, maar de Barnet fans zijn hartverwarmend ; op een woensdagavond waren ze daar met 4000 en ze bleven van de eerste tot laatste second hun team aanmoedigen. Sinds die avond is Barnet toch wel 1 van mijn favoriete clubs geworden, zonde dat ik ze nooit op Underhill heb kunnen zien.

Geef een reactie

