Brentford en de Anglo-Italian Cup

Brentford v Ascoli

Het mooiste toernooi dat ooit heeft bestaan is de Anglo-Italian Cup. Dat vind ik persoonlijk een nog nét iets mooier toernooi dan de Watney Cup. Het was een toernooi tussen kleinere clubs uit Engeland en Italië. Voor veel clubs is het hun enige Europese avontuur geweest, zo ook voor Brentford. In 1992/1993 deden ze mee aan het toernooi. In de eerste ronde werden de 24 Engelse clubs over acht poules verdeeld, waarna de winnaars doorgingen. Brentford won zijn poule en speelde daarna tegen vier Italiaanse clubs. Zowel de twee thuiswedstrijden (1-0 tegen Lucchese en 2-1 tegen Bari) als de twee uitwedstrijden (1-3 tegen Ascoli en 0-1 tegen Cesena) werden gewonnen.

Brentford naar de halve finale en één wedstrijd verwijderd van Wembley. Tegenstander was Derby (de halve finales gingen tussen twee clubs uit hetzelfde land, zodat je altijd een Engeland v Italië finale had). Na een 3-4 nederlaag op Griffin Park lukte het Brentford bijna om het weer recht te zetten, maar de 1-2 in Derby was niet genoeg. Het is al meer dan 20 jaar geleden en het toernooit bestaat allang niet meer, maar de fans die zin meegereisd naar Ascoli en Cesena hebben het er nog over. Het was hun enige Europese avontuur en voor de meeste mensen de enige keer dat ze hun Bees in het buitenland hebben zien spelen. Alleen al daarom moet de Anglo-Italian Cup terugkeren. Dan kunnen ook de fans van clubs als Accrington Stanley, Wycombe Wanderers en York City Europa in.

10 Reacties op “Brentford en de Anglo-Italian Cup

  1. Prachtig toernooi. Hoewel op het veld regelmatig los ging door de nogal verschillende speelwijzen (ik zie voor mn geestesoog de tackle van Engelsman op een Italiaan. En de komedie daarna).
    Ook op de tribunes was het regelmatig gezellig.

  2. Ik ben een Leicester City fan (Gordon Banks, Peter Shilton, Gary Lineker). Jaren op afstand gevolgd, al wel andere wedstrijden in Engeland gevolgd, maar ik was nooit op Filbert Street geweest. Tot najaar 1992. Een midweekse wedstrijd, Leicester tegen Grimsby Town en ik vanuit Nottingham met de trein naar Leicester. Betalen bij de opgang van het vak, geen ticket, uiteraard wel een programma (afbeelding cover http://bit.ly/KzeB1k). Prachtig om mee te maken. En ja, dat was een wedstrijd voor de Anglo-Italian Cup

    • Leicester City fan. Dat zie je niet vaak in Nederland. Die hebben mooie spelers gehad in het verleden. Vond het onder O’Neill ook een leuke club om te volgen. Sinds de verhuis doen ze me weinig meer. Filbert Street helaas nooit gezien. Ga je vaak naar ze toe?

      • Nooit meer, volg ze alleen op afstand. Band is wel wat verwaterd daardoor. Onder O’Neill, dat waren topjaren. Maar ook onder Jock Wallace, eind jaren 70, deden ze het redelijk goed. Ik speelde vroeger bij Blauw-Wit, die hadden jaarlijks een Pinkstertoernooi met buitenlandse clubs. Jeugdspelers werden dan geplaatst in gastgezinnen. We hadden vijf jaar spelers in huis: 1x Hereford United, 3x Leicester, 1x Ipswich. Man, wat keek ik op tegen die gasten. Was zelf een jaar of 10 jonger en zij zaten gewoon bij een Engelse voetbalclub! Leicester sprak me aan vanwege de keepers (was/ben zelf ook doelman) en omdat ‘blauw shirt, witte broek’ in de standaardteams van Subbuteo zat🙂

      • Leicester doet me niet veel an sich en de VS ben ik al helemaal niet voor, maar toch altijd een beetje fan geweest van Kasey Keller, die voor de Amerikaanse nationale ploeg en voor Leicester speelde. Sobere maar o zo efficiënte en betrouwbare doelman. En een erg getalenteerd schrijver, schreef in zijn vrije tijd columns voor een fanzine.

        Mijn favoriete speler is Dudu Aouate, de doelman van Israel en van mijn favoriete Spaanse club Mallorca ; ook ik ben nog keeper geweest (recreatief) dus ik heb altijd extra oog voor de doelmannen. Twee keer met Dudu op de foto gestaan, op zo een moment voel ik me weer even een tiener die zijn sportidool ontmoet.

        En voor het eerst in enorm lang is er zowaar een Belgische keeper bij de top-10 van de wereld: Thibaut Courtois. Zulk talent hebben we sinds Michel Preud’homme niet meer gehad. Chelsea zou gek zijn als ze hem laten gaan, met alle respect voor het monument Cech maar die is op de terugweg terwijl Courtois wereldtop is.

        Keepers zijn ook een beetje de zwakte van het Engelse elftal. Vroeger was er David Seaman, die was echt betrouwbaar doorgaans. David James al een stuk minder, en Joe Hart heeft me toch ook nog niet helemaal kunnen overtuigen. Ben geneigd Tim Howard te noemen als de beste doelman die op dit moment in Engeland actief is.

  3. Ik zie het nut van deze cup totaal niet, in die zin: waarom Engeland en Italië en niet bv Engeland en Duitsland? Met wat creativiteit kan je morgen de Suomen-Bosna Cup oprichten met enkel teams uit Finland en Bosnië Herzegowina.

    Wel is het geweldig dat die teams uit lagere reeksen eens een avontuur in het buitenland meemaken, maar waarom beperken tot Italië en Engeland? Wat ik een mooi idee zou vinden is een soort Europa League/UEFA Cup tegenhanger voor clubs die niet in de hoogste klasse van hun land meespelen. En waar heel Europa dus clubs mag afvaardigen, maar dan wel clubs uit lagere afdelingen (hoe precies de deelnemers aanduiden kan elk land voor zichzelf beslissen, al zou de logica zijn dat je ofwel de winnaar van een bekertoernooi a la Johnson Paint Trophy neemt, of bv de winnaar van de derde afdeling). Het idee om kleinere ploegen eens Europese wedstrijden te laten spelen, is an sich geweldig, maar het zou jammer zijn dit tot enkel Engeland en Italië te beperken. Stel je eens voor dat een Schotse team uit Second Division een Europese reis mag maken naar een tweededivisieclub uit Armenië, voor die fans zou dat een avontuur zijn dat ze nooit meer zouden vergeten. En ware het niet leuk moesten teams als Eupen, White Star Brussel, Telstar of Dordrecht plots eens Europees mogen spelen?

    Ik weet het, niet al die clubs hebben geld voor verre reizen, maar de UEFA haalt zo een woekerwinsten uit de Champions League dat zij dit toernooi best mogelijk kunnen maken als ze het maar willen. Ik zou dat zeker zien zitten, zo een Europa Amateur Cup. Europees voetbal aan de woeste kust van Arbroath of het oeroude Queens Park uit Glasgow dat na al die jaren eens mag proeven van Europees voetbal… Zou geweldig zijn. Uit Engeland zou ik zeggen dat, hoewel niet echt amateur, clubs lager dan de Championship mogen meedoen zodat je een Europees avontuur mogelijk maakt voor clubs als Exeter, Walsall, Woking, … In België en Nederland zou een team uit tweede afdeling kunnen gekozen worden als vertegenwoordiger. Zou echt wel een mooi toernooi zijn lijkt me.

  4. Ja ja ja, en ik ga het volgend weekend weer lekker een weekendje naar Engeland. Vrijdag naar Southend, zaterdag om 12.15naar qpr en daarna naar Kingstonian om 15.00. Om vervolgens zondag af te sluiten in Watford. Ohhh wat kan het leven toch mooi zijn. Helaas is het maar eens in de 2 jaar , maar toch dubbel genieten. Ik ga je boek nog lezen Joris voordat ik ga. Dit is om al een beetje in de stemming te komen!!

    • Kan je ons laten weten hoe het was bij Kingstonian? Ik vraag me af in hoeverre dat stadion nog echt Kingstonian aanvoelt nu, door de populariteit van AFC Wimbledon heb je misschien eerder een gevoel dat Kingstonian de huurder is eerder dan de verhuurder in die groundsharing? Complexe situatie ook met dat stadion ; had AFCW het niet gekocht van Kingstonian om het meteen weer in een groundsharing te verhuren aan Kingstonian en met de bedoeling het terug aan die club te verkopen van zodra een stadion dichterbij Plough Lane realistisch zou worden? Ben in elk geval benieuwd of je echt een Kingstonian gevoel gaat hebben of eerder een soort Kingstonian-in-het-Wimbledonstadion gevoel. Laat je een kort verslagje na de trip?🙂

  5. I was there in Ascoli and Cesena and it was brilliant fun! The coach journey from Ancona jogging memories of the Italian Job, beating Ascoli while looking at the sun drenched hills beyond the stadium (oh and some bloke called Bierhoff got their consolation goals), trying to buy football records in Bologna in very pigeon Italian for one of Mike Alway’s projects … and then beaten on away goals by Derby, bah!

Geef een reactie

