Recensie van In de Hekken

Indehekken

Na de mooie recensie van Marc van Zoggel van afgelopen week, verscheen er dit weekend eentje op In de Hekken, geschreven door Marcel Stephan van Gogme United. Omdat ik een ijdel mannetje ben, vroeg ik of ik die hier ook kon plaatsen. Hieronder is de gehele recensie te lezen.

Je hebt vast wel eens van ‘m gehoord, Joris van de Wier alias @Doingthe116. Joris heeft onlangs alle 92 stadions bezocht van de vier Engelse Leagues en is daarmee toegetreden tot een selecte groep voetballiefhebbers, of -fanatici, die deze mijlpaal hebben bereikt. En om die mijlpaal gestalte te geven heeft Joris in eigen beheer een boek uitgebracht waarin hij een aantal wedstrijden beschrijft die hij heeft bezocht. Zo neemt hij ons mee naar de grootste stadions, maar komen we ook in veredelde fietsenstallingen terecht in plaatsen waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord. Illustere -en vooral prachtige- namen als Underhill in Barnet, Gay Meadow in Shrewsbury, maar ook Villa Park en White Hart Lane passeren de revue.

Joris neemt ons keer op keer mee naar het stadion, beschrijft de reis er naar toe (dat is heel vaak heel vroeg opstaan) en vertelt iets over de wedstrijd, het stadion en de sfeer. Maar dat is nog niet alles, hij vertelt ook van alles over de clubs en geeft ons een uitgebreide geschiedenisles over het Engelse voetbal en soms zelfs over de Engeland zelf.

Zo leren we alles over Ian Curtis, de zanger van Joy Division een band uit de jaren ’80 die furore heeft gemaakt. Curtis kwam uit Macclesfield en heeft op jonge leeftijd, terwijl de band grote succes boekte, zelfmoord gepleegd. En dus staat het bezoek aan Macclesfield Town-Leeds United ook in het teken van de zoektocht naar het hoe & waarom achter die zelfmoord.

En ook een wedstrijd als Mansfield Town-Chesterfield wordt in een breder daglicht gesteld, want dit is niet zomaar een streekderby, het is de ‘Miners’ Strike Derby’. En dus krijgen we rond het wedstrijdverslag een terugblik op het sluiten van de mijnen in een deel van Engeland en de gevolgen die dit had op de bevolking. Deze gebeurtenis heeft de verhoudingen tussen deze steden totaal verziekt en dat is te merken.

Dat is misschien wel het leukste, Joris heeft niet als een gek Engeland doorkruist om alle 92 stadions te bezoeken, of af te vincken, hij heeft er echt werk van gemaakt om de krenten uit de pap te halen bij een bezoek. Derby’s zijn altijd speciaal en dus was het soms jaren wachten tot deze op het programma stond voordat de reis werd gemaakt. Beide clubs spelen vaak niet meer op hetzelfde niveau en dus was het afwachten tot ze elkaar voor de beker zouden treffen. Daardoor heeft de reis een kleine tien jaar geduurd.

En beladen wedstrijden zorgen voor een aparte sfeer in en rond het stadion. Een sfeer die soms behoorlijk grimmig is, maar soms ook doorspekt van hilarische spreekkoren, zoals in de wedstrijd tussen Blackburn Rovers en Burnley. Inwoners uit Burnley worden door die uit Blackburn afgeschilderd als The Dingles. Dat is de naam van een familie uit de soap Emmerdale. Een soort Tokkies, bestaande uit xenofoob tuig voor wie inteelt en incest normaal is. Op het hoogtepunt van de wedstrijd, als Blackburn net op 2-1 is gekomen, gaat het helemaal los op de tribunes als de Blackburn fans het lied van ‘The Addams Family’ van een nieuwe tekst voorzien: “Your sister is your mother, your father is your brother, you like to shag each other; the Dingle Family”

Van de Wier beschrijft dit alles met een lekkere portie humor, zo omschrijft hij sommige steden als ‘een verzameling parkeergarages’ en noemt hij sommige supporters ‘laagschedeligen’. En over supporters gesproken; het ‘rariteitenkabinet’ van Barnet is ook hilarisch. Zo heb je daar een zwarte mongoloïde hindoedwerg die door Joris en z’n maten politiek incorrect werd omgedoopt tot ‘James Down’…

Als je van voetbal houdt en van Engels voetbal, en wie doet dat nou niet, dan moet, ik herhaal MOET, je dit boek kopen. Na het lezen er van weet je alles over Engels voetbal en de geschiedenis van dit maffe land. Je krijgt diep respect voor die jongens die om half vier ‘s morgens in de auto springen, om via de Kanaaltunnel, naar een middelgrote Engelse stad te crossen om daar een wedstrijd te zien, na afloop weer terug en maandagochtend pseudofris op het werk te verschijnen.

14 Reacties op “Recensie van In de Hekken

  1. Joris,

    Heb het boek uit. Mooie, en herkenbare verhalen, boeiend geschreven. Vriendin vroeg nog wel of het nachtleven daar inderdaad vol zat met Engelse slettebakken. haha. Nu mag ik niet meer de oversteek maken…

    Cheers,
    Jeroen
    De 3 Tieten

  2. Standaard Boekhandel in België heeft ook het boek op haar lijst gezet. Vreemd genoeg kan ik het nog niet vinden in de rekken ; nochtans staat het er duidelijk bij vermeld en met een korte bespreking die inderdaad ook vrij lovend was.

    Ik ga maar eens online bestellen denk ik, hoewel ik geen fan ben van online bankieren en daarom hoopte dat het boek zoals voorzien gewoon in de winkelrekken zou liggen. Maar goed, nood breekt wet … En uiteindelijk is een gesigneerde versie altijd leuk.🙂 Toch vreemd dat ie nog niet in de boekhandel ligt terwijl ze op hun site expliciet melding met korte recensie maakten.

    • Ha Gerrit, het boek is uitverkocht in de boekhandels en via bol.com. Ik lever daar ook niet meer aan, omdat dat amper iets oplevert en om uit de kosten te komen (ben ik al hoor) moet ik ze vooral via mijn site verkopen. Mocht je echt niet online willen bankieren, dan kun je me ook geld opsturen en stuur ik je een gesigneerd exemplaar terug. Mail me maar even.

      • Mijn ouders hebben online de betaling overgemaakt als alles goed zit (tenminste dat beloofden ze me gisteren nog na een beetje aandringen). Dus bestelling zou als het goed is geplaatst moeten zijn ; zoniet wordt dat een uitbrander tot ze het toch betalen (en ik geef hen het bedrag dan cash in de hand… waar is de goede oude tijd toen mensen hun geld nog in de matras in bed bewaarden? daar kan de NSA nooit meekijken)

  3. Ik zie alleen dat je het formulier niet hebt ingevuld. Alleen dan weet ik waar ik het heen kan sturen. Anders vul ik alleen maar mijn zakken als een bankier: http://www.terracesandfloodlights.com/bookorders/new

    • Heb het her-ingevuld. Gek dat het de eerste keer niet lukte. Maar de betaling heb je wel al ontvangen? Zoniet kan m’n familie de bank even aanspreken want dat geld zou al aangekomen of minstens onderweg moeten zijn. Ik heb overigens hun adres ingevuld omdat zij een aparte brievenbus hebben ; in het gebouw waar ik woon is slechts 1 brievenbus voor alle apartementen en ik wil niet riskeren dat mijn onderburen met het boek gaan lopen😉

  4. Uw bestelling is succesvol verstuurd en geregistreerd onder bestelnummer: 640 . Indien je het geld niet op rekening zou hebben begin komende week spreek ik de bank aan, een betaling naar Nederland zou hooguit een paar dagen mogen onderweg zijn.

  5. Hi Joris, het geld zou zeker onderweg moeten zijn, hebben mijn familie bevestigd (die zitten niet zo met online bankieren in). Dus het zou er echt snel moeten zijn, een overschrijving van België naar Nederland kan niet langer dan 2 of 3 werkdagen duren lijkt me.

    Mijn vader is een groot voetballiefhebber (met een heel foute smaak: supporter van Anderlecht, de smet op Brussel en misschien wel op heel België) maar groundhoppen heeft ie nooit gesnapt, dat ik bv wild enthousiast kan zijn bij een bezoek aan Union St Gillis of pakweg VSV Gent … Misschien moet ie je boek ook eens lezen en snapt ie nadien de schoonheid van het groundhoppen. Ik ben geen anglofiel pur sang (= ik vinck waar ik ook kom, heb veel gevinckt in UK en Ierland destijds maar evenzeer veel in Spanje, Duitsland, …) maar ongeacht waar je heen gaat: het blijft een geweldige hobby. En zonder vincken, hoe kom je dan in plaatsen zoals Ilkeston, Tilbury, of (in mijn geval vanin Ierland) Longford, Dungannon, Limavady…

    • Hmm, als ik mijn eigen post herlees en ook zie wat voor obscure grounds de anderen hier al bezocht hebben lijken wij groundhoppers haast een vage sekte zoals vroeger de Illuminati of nu de Vrijmetselaars… Een soort geheimzinnig select clubje van rare lui die de buitenwereld nooit begrijpen zal.

    • Ha Gerrit, ik heb nog niets ontvangen, maar ik ga er van uit dat dat wel goed komt. Vrijdag geef ik je boek mee aan een Belgische vincker en dan zou je het volgende week moeten hebben. En inderdaad, dankzij het vincken kom je nog eens op obscure plekken🙂

      • Komt zeker in orde, ik heb gisteren nog ’s gebeld en bleek duidelijk dat de bankoverschrijving is gebeurd. Ik weet alleen niet hoeveel werkdagen het duurt van België naar Nederland, maar langer dan een paar werkdagen zou dat toch niet onderweg mogen zijn. Het is niet alsof er een betaling richting Noord Korea (als dat überhaupt mogelijk is ?? hebben die lui wel banken??) of Mauretanië is uitgevoerd🙂

        Als je nu de allerobscuurste plek zou moeten kiezen waar je al geweest bent? Ilkeston, Port Glasgow, Tilbury, … of toch dat kustdorpje net naast Grimsey?

        Paar tips trouwens: in België heb je de club Jeunesse Turque (een Turkse expats club ja) en die ligt in het dorpje Roselies. Nergens anders in België zoveel hangjongeren gezien en zowat elk huis leek sinds de wereldoorlog niet meer onderhouden. Daar wil je ’s nachts echt niet over straat lopen. En voor de Britse Eilanden-vaarders: St Patricks, uit Dublin ; de hele wijk Inchicore staat bekend voor enorm bouwvallige Oostblok-achtige sociale woningflats soms met graffiti aan de muur, en na zonsondergang komen de Dublinse junks daar hun drugs verhandelen. Zelfs overdag geen pretje om daar langs te gaan, ’s avonds is het helemaal intimiderend. St Pats speelt aan een veiliger stukje van de grote weg, maar 10 minuten wandelen en je zit in de meest verpauperde wijk van Dublin en waant je in de Bronx. Naar het voetbal gaan die bewoners denk ik niet, want ’s avonds is dat domein flatgebouwen herschapen in een openlucht markt voor drugs allerhande. Pauperder dan dat ga je niet snel zien in Ierland.

      • en ik ben na het schrijven van dat bericht met die lukrake voorbeelden van internationale betalingen, me echt gaan afvragen of je een betaling naar Noord Korea kan doen. Hebben ze daar een bank? Je kan alleszins geen email naar daar sturen en geen telefoongesprekken met burgers (enkel overheidsinstanties kan je bellen vanuit het buitenland). Gek genoeg laten ze wel brieven toe en kan je een Noord Koreaanse pennevriend zoeken, je brief zal wel eerst door de censuurcommissie gelezen worden voor hij wordt afgeleverd.

        Maar een betaling naar daar? Geen idee… En ik heb nog geld tegoed aan Kim Jung Un dat ik dringend moet terugbetalen…
        PS voor spionagediensten die dit lezen: (flauwe) humor, niet echt. Zal het maar bij zetten voor een afluistermedewerker echt denkt dat ik duistere zaakjes met Noord Korea zou doen …

      • Boek is gisteren of eergisteren toegekomen. Ik heb het naar m’n ouders laten sturen omdat zij een eigen postbus hebben, terwijl bij mij alle 5 verdiepingen een gezamenlijke brievenbus hebben. Ik vermoed dus dat ik het boek komende week in handen heb. Ben razend benieuwd.

        De betaling is hoop ik ook goed ontvangen? Van de bank kwam er alleszins een bevestiging van geldoverschrijving, en ik heb geen boze email van je gekregen dat je nog niets ontvangen had … Dus ik neem aan dat de betaling ook in orde is?

Geef een reactie

