Fratton Park

Fratton Park luchtfoto

Er is in Engeland geen plek heiliger voor mij dan Fratton Park. Er zijn een aantal mooiere stadions, maar geen ground roept zoveel gevoelens bij mij op dan het stadion van Portsmouth. Doordat ik daar aan de Engelse zuidkust op 24 januari 2004 mijn eerste Engelse wedstrijd zag, blijft Fratton Park voor mij voor altijd een sacrale plek. Hoewel ik vrees dat het stadion ook de tand des tijds niet zal doorstaan. Daarom wil ik er zeker nog een paar keer naartoe. In 2008 (1786 dagen na mijn vorige bezoek) bezocht ik er Portsmouth v Newcastle United. Pompey speelde toen nog in de Premier League. Komende zaterdag ga ik weer naar Fratton Park (na een Fratton Park-droogte van 1805 dagen, mijn volgende bezoek zal dus wel rond oktober 2018 zijn). Pompey v Scunthorpe is dan weer mijn doel. Ditmaal vier divisies lager. Het kan verkeren en het wordt eens tijd om in de geschiedenis van Fratton Park te duiken.

In 1898 werd Portsmouth opgericht door John Brickwood, een lokale bierbrouwer. De club had natuurlijk een stadion nodig en hij kocht een terrein waar markten werden gehouden. Daar liet hij Fratton Park bouwen. Fratton is een arbeiderswijk in Portsmouth en tevens de naam van een treinstation. Op 5 september speelde Pompey voor het eerst een wedstrijd op Fratton Park. Tegenstander was uitgerekend Southampton, een club die later zou uitgroeien tot de grootste rivaal. Portsmouth won met 2-0. Langzaamaan werd Fratton Park steeds meer een echt stadion. In 1905 liet Brickwood twee mock-Tudor gebouwen neerzetten. Een paviljoen met een clock tower, het kloppend hart van de club, en een pub: The Pompey. Gelukkig staan beide gebouwen er nog, ook al is de pub gesloten en het paviljoen gedeeltelijk afgebroken.

Zonde eigenlijk, maar nadat Archibald Leitch in 1925 de opdracht kreeg om een echte Main Stand neer te zetten op Fratton Park, zat er niets anders op dan het paviljoen gedeeltelijk af te breken. Die South Stand is een typische Leitch-creatie. Hij heeft later nog veel van dat soort tribunes afgeleverd waarvan het merdendeel helaas al P-P is. Die op Fratton Park staat er gelukkig nog wel. Het is de eerste tribune waarin Leitch zijn typische criss-crossed steel balustrades verwerkte. Later zou dat zijn trademark worden. Helaas zijn die ook bijna allemaal verdwenen. Buiten Fratton Park kun je ze ook nog op Goodison Park en Ibrox zien. Er zijn een paar aanpassingen gedaan aan de tribune, maar voor het grootste gedeelte is hij nog net zo als toen Leitch hem in 1925 opleverde.

Behalve de South Stand en het paviljoen, heeft Fratton Park nog veel meer te bieden. De North Stand tegen de hoofdtribune is ook een juweeltje uit 1935. Vroeger was het een terrace, maar tegenwoordig zijn er stoeltjes ingezet. Een heerlijke tribune. Rechts van de South Stand heb je de Milton End, waarvan het linker gedeelte het uitvak is. Die stond in de Premier League bekend als de Gene Kelly Stand. Gene Kelly is de man die “I’m singing in the rain” zong. De Milton End was namelijk lange tijd de enige onoverdekte tribune in de PL. De club mocht er geen dak opzetten omdat de huizen daarachter dan niet genoeg daglicht hadden. Nu is er een laag dak opgezet en dat mocht wel. Op de Milton End stond vroeger, onder de floodlight, de harde kern van Portsmouth. Dat gedeelte van het stadion kreeg de bijnaam “The Boilermaker Hump”, omdat daar de ruige scheepsbouwers stonden.

De minste tribune van Fratton Park is de Fratton End. Die is vrij modern, maar voor mij persoonlijk erg bijzonder. Het is namelijk de eerste Engelse tribune waar ik opzat. We hadden speciaal kaartjes voor die tribune genomen, omdat we dan naar die andere drie konden kijken. Destijds was een van de redenen om naar Pompey te gaan het feit dat Fratton op de gevarenlijst stond. Er zijn inderdaad wel wat plannen geweest om een nieuw stadion te bouwen in het havengebied of om de ground 90 graden te draaien. Gelukkig zijn die nooit doorgegaan, zodat dit stadion er nog altijd is. Een heerlijke ground. Simon Inglis, de stadionchroniqueur van Engeland, omschreef Fratton Park ooit op prachtige wijze: “Fratton Park had a dowdy sort of appael; a sort of Northern dourness which strangers might have been suprised to find in such dull surroundings on the South Coast.”

De mock-Tudor façade van het paviljoen uit 1905. Prachtige entree van het stadion

De mock-Tudor façade van het paviljoen uit 1905. Prachtige entree van het stadion

Dit andere mock-Tudor gebouwtje stamt ook uit 1905. Lange tijd zat hier een pub: The Pompey. Bij mijn eerste bezoek was het de clubshop, tegenwoordig is het niet meer in gebruik

Dit andere mock-Tudor gebouwtje stamt ook uit 1905. Lange tijd zat hier een pub: The Pompey. Bij mijn eerste bezoek was het de clubshop, tegenwoordig is het niet meer in gebruik

Fratton End, waar ik op zat tijdens mijn eerste Engelse wedstrijd

Fratton End, waar ik op zat tijdens mijn eerste Engelse wedstrijd

De North Stand, vroeger een grote terrace

De North Stand, vroeger een grote terrace

De Milton End was tijdens mijn eerste bezoek nog onoverdekt. De tweede keer zat ik hier en hadden ze er wel een dak op gezet

De Milton End was tijdens mijn eerste bezoek nog onoverdekt. De tweede keer zat ik hier en hadden ze er wel een dak op gezet

Het pronkstuk van het stadion blijft toch deze South Stand, een echte Leitch-tribune uit 1925

Het pronkstuk van het stadion blijft toch deze South Stand, een echte Leitch-tribune uit 1925

Zo zag Fratton Park er in 1930 uit vanuit de lucht

Zo zag Fratton Park er in 1930 uit vanuit de lucht

In 2004 bezocht ik Pompey v Scunthorpe in de 4e ronde van de FA Cup. Precies vijftig jaar eerder speelde beide club óók tegen elkaar in de 4e ronde van de FA Cup. Deze foto is afkomstig van die wedstrijd. Best wel fapfapfap met de South Stand op de achtergrond

In 2004 bezocht ik Pompey v Scunthorpe in de 4e ronde van de FA Cup. Precies vijftig jaar eerder speelde beide club óók tegen elkaar in de 4e ronde van de FA Cup. Deze foto is afkomstig van die wedstrijd. Best wel fapfapfap met de South Stand op de achtergrond. Let op de criss-crossed steel balustrades

Deze is van Pompey v Peterborough. FA Cup-pot uit 1961 met de North Stand op de achtergrond

Deze is van Pompey v Peterborough. FA Cup-pot uit 1961 met wederom de South Stand op de achtergrond

De South Stand in 1979. Op dat moment was er weinig aan veranderd sinds Leitch hem in 1925 opleverde

De South Stand in 1979. Op dat moment was er weinig aan veranderd sinds Leitch hem in 1925 opleverde

De North Stand in 1994. Die is toch ook wel heel gaaf

De North Stand in 1994. Die is toch ook wel heel gaaf

En zo zag de North Stand er vol uit

En zo zag de North Stand er vol uit

The Fratton Terrace, waar nu die nieuwe tribune staat

The Fratton Terrace, waar nu die nieuwe tribune staat

2 Reacties op “Fratton Park

  1. Wat een prachtig stadion! De south stand heeft inderdaad veel weg van Goodison Park. Wellicht moet ik een trip naar dit juweeltje ook maar eens in mijn vriendengroep gooien.

  2. Pingback: Fratton Park, Portsmouth FC - Burton Albion - Groundhop.nl

Geef een reactie

