Floodlight Fetish

Floodlight Fetish

Ik heb mijn boek niet voor niets “Terraces & Floodlights” genoemd. Die twee dingen zijn toch wel fetisjen van mij. Lichtmasten hebben, en veel vinckers zullen het met me eens zijn, een enorme aantrekkingskracht op me. Mijn hart gaan dan razendsnel kloppen en het liefst stap ik uit de nog rijdende auto. Vooral de old skool exemplaren mag ik graag zien. Het mag ook best wat bombastisch zijn allemaal. Mijn favorieten? Ik mag de floodlights van Queen of the South, Bohemians, Southend en Hereford  graag zien. Helaas worden er steeds meer gesloopt om plaats te maken voor saaie floodies of, de vijand van alle vincker, geïntegreerde lampen op het dak. Dat is echt de horror. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Hier 155 plaatjes van lichtmasten op Flickr van eigen hand.

5 Reacties op “Floodlight Fetish

  1. William van Holsteijn

    Zeer herkenbaar, je betoog tav floodlights. Als ik over de Brienenoordbrug rijd moet ik altijd even naar de Kuip kijken. Net zo als je door Antwerpen rijdt, ff n quick look naar de Bosuil! Allemaal door die floodlights!!

  2. Er is een aantal grote schijnwerpers op deze site (al weet je waarschijnlijk dat) http://floodlightfancy.tumblr.com/

    En dit is mijn favoriete schijnwerper foto van de afgelopen drie seizoenen. http://putajumperon.wordpress.com/2011/11/23/the-fellowship-of-the-cup/

  3. Als dat commentaar leest slecht, schuld Google

  4. Ik ben er ook gek op, van die kolossale lichtmasten. Net als van die old school scoreborden waar nog geen herhalingen op schermen te zien waren en geen clublogo’s, en waar vaak nog in oude lettertypes + houten bordjes met de score op gewerkt werd. Je had dan een bord “thuis” en “bezoekers” en als er gescoord werd moest iemand het bordje met de score manueel gaan aanpassen. Die lichtmasten vind ik zelf het mooiste in de mist, als gigantische schijnwerpers die doorheen die dikke mist breken, het heeft iets mythisch en mysterieus. Het is bijna als de lamp van een boot die bij donkerte en stormweer de haven binnenvaart. Het zijn die floodlights waarom ik graag Oost Europese stadions zie. Dat nationale stadion van de oude DDR, of het huidige nationale stadion van Wit Rusland, dat zijn gigantische floodlights. Het Israelische nationale stadion ook. Van moderne lichtjes opzij is amper sprake. In Armenië is het nog beter, daar doven ze die enorme lichten quasi meteen na de wedstrijd terwijl mensen in het donker hun uitweg zoeken na een interland.

    Maar met het WK in Rusland vrees ik dat ze daar wel gaan beginnen moderniseren nu😦 Ik denk dat floodlight liefhebbers nog het beste terechtkunnen in het UK en Duitsland, maar dan niet Premiership of Bundesliga maar de afdelingen daaronder.

  5. En ik ben niet zo snel om positief te doen over Amerika (behalve Cuba dan, de rest van Noord Amerika trekt me niet zo) maar eerlijkheidshalve: in de competitie van de USA heb je ook enkele grote arena’s waar ze nog steeds met grote floodlights werken in plaats van met verlichting aan de daken van de tribunes. Al vrees ik dat met de groeiende populariteit van “soccer” ook daar stilaan stap per stap zal gemoderniseerd worden.

Geef een reactie

