Serious Drinking – Love On The Terraces

Serious Drinking Love on the Terraces

In Engeland heb je veel bands die over voetbal zingen. Voetbal is daar, meer dan in Nederland, een onderdeel van het leven zelf. Half Man Half Biscuit maakt geen plaat zonder dat er een lied met een verwijzing naar voetbal opstaat. Maar Serious Drinking, een punkband uit Norwich en een van de favorieten van de legendarische DJ John Peel, is de enige die een hit had waarin het woord terrace in voor kwam. “Love on the Terraces” is een typisch punknummer uit 1982. Lekker tempo en geniale tekst over het bezoek aan een potje voetbal, waarschijnlijk op Carrow Road. Uiteraard loopt het verkeerd af, zoals het altijd verkeerd afloopt als je met vrouwen naar het voetbal gaat.

Her name is Sharon, She came from Clover, Her sister Karen, A little skinhead, She liked football, She liked snooker, She liked A Certain Ratio, She liked the Monochrome Set,

Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces.

At the stadium, By the river, Buying her programme, And a silk scarf, She had a nice face, And blonde hair, She wore a tracksuit, She was beautiful!

Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces.

A goal at halftime, The same as last week, The crowd erupted, As the goal went in, The match got lively, And the fight broke out, I ran for cover, And then I saw Sharon.

Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces, Love, love, love on the terraces.

Yeah, I’ll always remember the day I met Sharon. There was chaos all around. We looked over. Our eyes met. We fell in love. It’s as simple as that.

Love, love, love on the terraces (x3) Me and Sharon, Love… (x3), She’ll never walk alone, Love… (x3), She bought me a bovril, She stole my heart, Love… (x3) She nabbed my programme, She broke my heart.

16 Reacties op “Serious Drinking – Love On The Terraces

  1. Met een vrouw naar het voetbal kan leuk zijn mits je je aanpast aan de omstandigheden. Dat wil zeggen: tijdens de wedstrijd rustig kijken en supporteren, tijdens de rust snel in de toiletten van het clubhouse een flinke beurt voor mevrouw, en beiden zijn tevreden🙂

    On a serious note, had de Belgische punkband The Kids ook geen nummer over voetbal als afleiding van de tristesse in de sombere jaren 80 maatschappij? Ian McCulloch van Echo & The Bunnymen vervangt soms eens een stukje tekst tijdens live optredens om subtiel naar voetbal te verwijzen. Tijdens de live uitvoering van “The Back of Love” vervangt ie soms “getting to grips with the ups and downs because there’s nothing in between” met “because there’s football in between”. Hij nam ook het supporterslied voor de Engelse nationale elf op voorafgaand aan het WK van ik dacht 1998.

    En dan is er nog de ultieme voetbal liefdesverklaring op muziek: “Blue” van Alison Moyet (de vrouwelijke helft van het electropop duo Yazoo!). Dat lied gaat over het supporteren voor Southend, waar zij erg geregeld zelf ook op de terraces te vinden is en zelfs regelmatig uitwedstrijden van bijwoont.

    • Welke club supporteren de Echo & The Bunnymen. Weet je het toevallig ook van The Chameleons?

      • Ian (de zanger) is een die-hard Liverpool fan. Hij zong al Liverpool fan songs in, en gaat vaak naar Anfield als de band niet op tour is. Is al heel zijn leven heel fanatiek met Liverpool bezig. Of de andere bandleden voetbalfans zijn, is me niet bekend, maar de band komt uit Liverpool dus ik vermoed dat –indien ze voetbalfan zijn– de kans groot is dat het Liverpool of Everton is. maar Ian is heel fanatiek en betrekt soms Liverpool zelfs in interviews.

        Chameleons… bedoel je Chameleons Vox? Had ik geweten dat je dit wou weten dan had ik het gewoon gevraagd. Ik ben naar Nederland getrokken voor een concert van 1 van m’n favoriete bands (een Israelische band) die het voorprogramma van Chameleons Vox deden. Na hun show ben ik backstage gaan verbroederen met de Israeli’s en dus heb ik van Chameleons Vox niets kunnen meepikken. Ik kwam ook echt voor de support act, trok daarvoor helemaal naar Utrecht. Dus tja, achteraf wilde ik gewoon met hen backstage doorbrengen, had ik geweten dat je een fan van Chameleons was had ik het hen even gevraagd… 5 maanden terug in de tijd reizen om het hen alsnog te vragen is technisch vrees ik nogal moeilijk maar je kan het hen misschien vragen via de Twitter account van de band?

        Overigens, The Smiths waren allevier voetbalfans maar erg verdeeld: Morrissey en 1 van de anderen waren United fans, de twee anderen (oa Johnny Marr voor zover ik weet) verkozen stadsconcurrent Man City.

        Robbie Williams is een Port Vale fan. De Oasis broertjes zijn Man City fans. De leden van Black Sabbath supporteren voor Aston Villa. The Undertones zijn zowat een deel van Derry City, zo ver gaat hun connectie met die club. Simple Minds zanger Jim Kerr and Rod Stewart zijn Celtic fans, net als Paolo Nutini. Amy MacDonald is een Rangers fan. Fish (van Marillion) is een Hibs fan. Daar houdt mijn kennis tussen celebrities en voetbal zowat op wat het UK betreft. Als Ierland meetelt: de zanger van Aslan is een Shelbourne fan en gaat heel vaak naar Tolka Park voor de thuiswedstrijden bij te wonen.

        De website van Chelsea vermeldde ooit een lijst van bekende mensen die Chelsea fan zijn, maar ik weet niet of die rubriek nog online staat.

      • hoe kon ik het vergeten (want 1 van mijn favoriete bands) : Manic Street Preachers zanger James Dean Bradfield is een fan van Cardiff City en gaat wel eens naar de thuiswedstrijden kijken.

        Bekende gezichten in de Benelux die zich ge-out hebben: Mark Uytterhoeven – KV Mechelen, Herman Van Molle en Chris Van den Durpel – Sporting Lokeren, Eddy Merckx en Herman Van Rompuy – Anderlecht, Walter Grootaers – Lierse, Ben Crabbé – Tienen, Yves Leterme – Standard, Jean Luc Dehaene – Club Brugge, Justine Henin – Anderlecht, Kim Clijsters en Patrick “Krimson” Claessens – RC Genk, André Hazes – Amsterdamsche FC (velen denken Ajax omdat hij vaak in de ArenA stond maar eigenlijk was AFC zijn club), en zijn die lui van De Kast geen Heerenveen-fans? …

        Turks premier Erdogan is fan van Kasimpasa, en het Kasimpasa stadion is naar hem vernoemd. Hij pompte er ook al wat (overheids)geld in. Allicht een zeldzaam voorbeeld van iemand die een stadion naar zich vernoemd kreeg terwijl hij nog leeft.
        In Israel is malafide Netanyahu voor zover ik weet Beitar fan (soort zoekt soort als je weet wat daar op de tribune zit)

        De voormalige paus Johannes Paulus II was een fan van Cracovia Krakow. Nochtans een club die een joodse stempel had, misschien heeft ie zich van geloof vergist.

        Kan zo niet meteen op nog meer celebrities met voetbalvoorkeur komen, in andere landen volg ik het ook niet zo van nabij. Tijdens mijn tijd in Ierland veel “outings” meegemaakt in het UK, in België zijn de voorkeuren van prominente figuren vaak bekend, en in Turkije en Israel is het vooral bekend omdat de band tussen regering en bepaalde clubs nogal dubieus is.

      • Vergeet in dit verband ook niet The Proclaimers, die in één adem met Hibs genoemd worden.

        Wat betreft België weet ik dat cultheld Guido Belcanto een hartstochtelijk Antwerp-fan is.

      • Beide Antwerpse clubs (ik bedoel gemakshalve Beerschot en Antwerp, ookal hebben ook Berchem en co wel hun aanhang) hebben meerdere bekende Belgen in hun achterban. De vorige burgemeester, Janssens, was een Beerschot fan. De huidige, de bij mij niet echt populaire (ik probeer beleefd te blijven) Bart De Wever, is geen voetbalfan maar wou wel een club van 80 km afstand doen verhuizen omdat voor het aanzien van de stad hij een eersteklasser in de stad wou. Dat de mensen van Zulte Waregem dan plots zonder club zaten, werd hierbij genegeerd, maar het plan is nooit doorgegaan.

        Koning Filip is ook een Anderlecht fan, maar ik denk dat die enkel naar de nationale ploeg gaat kijken omdat daar voldoende veiligheidspersoneel is. Je kan de koning moeilijk zonder bewaking naar een stadion sleuren (is Willem Alexander geen fan van een bepaalde club?)

        Ik meen dat er toch nog Nederlanders zijn met een uitgesproken voorkeur? Al moet ik voorzichtig met assumpties zijn: De Kast hebben een videoclip waar Syb van der Ploeg met een vlag rondloopt exact gelijk aan het shirt van Heerenveen. Maar het zou net zo goed kunnen dat ie dat enkel als symbool van Friesland bedoelde en eigenlijk stiekem fan is van een andere club.

        Nog enkele celebrity voetbalfans:
        Rafael Nadal is fan van Real Madrid , met symptathie voor Real Mallorca
        Roger Federer is een fan van FC Bazel en schijnt regelmatig te gaan kijken
        Novak Djokovic is bij mijn weten fan van Rode Ster Belgrado.
        Boris Becker duikt vaak op op de tribunes van Bayern München.
        Bono is een gloryhunter fan van Celtic (daarmee bedoel ik: in tegenstelling tot Rod Stewart en Jim Kerr, woont Bono zelden of nooit echt een match bij)
        Sara Carbonero, ondanks haar relatie met Iker Casillas, is eigenlijk fan Atletico Madrid.
        De band Ska-P zijn fans van Rayo Vallecano en schreven zelfs het supporterslied.
        Vladimir Putin heeft diverse favoriete clubs want hij is aandeelhouder in Gazprom en die hebben 8 or 9 Russische profclubs in handen (waarvan eentje ook gewoon Gazprom heet)

        Oh, hoe konden we Sir Elton John vergeten en zijn toewijding aan Watford FC? Heeft de club zelfs financiëel gesteund toen het moeilijk ging.

  2. en er is ook het erg foute “Anderlecht champion” van de folkzanger Lange Jojo. Er zouden straffen op dit soort propaganda/luchtvervuiling moeten staan.

    • Ik kan bovenstaande berichten niet beantwoorden, dan maar zo:

      Met The Chameleons bedoel ik de Engelse band uit de buurt van Manchester: http://youtu.be/v8u5qyn0Zzk

      In Engeland zijn de bandleden van Anathema Voor Liverpool, behalve de drummer, die is voor Everton. Zo werd Robbie Fowler o.a. bedankt in het CD-boekje van “The Silent Enigma” uit 1995.

      De bassist van The Gathering uit Oss droeg regelmatig een TOP Oss shirt tijden optredens.

      Hazes had veel met Feyenoord dan met welke Amsterdamse club ook, maar in de hoofdstad maken ze daarvan graag een (publiek) geheim😉

  3. Vrouwen bij het voetbal….

    Dit vindt ik wel een aaleraardigst stuk daarover:
    http://www.frfc1908.nl/columns/ze-horen-wel-bij-het-voetbal/

    • Ik ben een vrouwenvoetbal fan. Voetbal een mannensport? Niet in mijn mening. Ik vind vrouwenvoetbal eerlijk gezegd mooier als sport vanwege het minder fysieke en meer technische aspect, en vanwege de veel groter fairplay op en naast het veld. Moest de media wat meer aandacht besteden aan de sport zou ik met veel plezier Europese wedstrijden en zelfs WK matchen overslaan als er gelijktijdig een boeiende vrouwenwedstrijd is. Ik koop ookhet blad “BENE”, dat specifiek over damesvoetbal gaat. Het focust op de Bene Liga, maar gaat ook over andere dingen. Heel goed magazine en ben blij dat men eindelijk vrouwenvoetbal meer begint te belichten in de media. Het kost wel een 5 euro maar het is het waard ; prima leesvoer.

      • Tip aan andere fans van damesvoetbal: Eurosport zendt na het WK en EK nu ook de Champions League voor vrouwen uit, en wel vanaf de eerste ronde al.🙂

  4. Hoi Joris,wat dacht je van War on the terraces ? Een hit van the Cockney rejects,de beruchte West Ham United punkband.

  5. Ter verdere info: Het schijnt dat Frans Bauer Feyenoord-supporter is…

Geef een reactie

