Football Club Obscura: Knockbreda

web-knockbreda-championship-2-winnersEr zijn een aantal clubs in de UK waar ik weinig mee heb. Er zijn zelfs clubs waar ik een hekel aan heb. Northampton Town, Gillingham en good old Sevco zijn drie clubs waar ik niet enthousiast van word. Maar er is altijd baas boven baas. De naarste Britse club komt uit Belfast. Nee, het is niet Linfield, maar Knockbreda FC. Nondeju, alleen die naam al. De club werd in 1948 opgericht als Knockbreda Parish en speelde altijd in de kerkcompetities. In 1997 besloot ‘Breda (de bijnaam van de club) semiprofessioneel te worden. Afgelopen zomer promoveerde Knockbreda naar de Noord-Ierse eerste divisie. Daarom ga ik ze morgen aan het werk zien tegen Bangor. Nee, niet op Breda Park natuurlijk. Daar zal ik me nooit vertonen. Waarom niet? Omdat het stadion Breda Park heet, de bijnaam van de club ‘Breda is, Knockbreda in het geel-zwart speelt en de club twee dieren in het logo heeft staan die homo-erotisch bezig zijn. Goh, op welke Nederlandse club lijkt dat Knockbreda toch…

4 Reacties op “Football Club Obscura: Knockbreda

  1. Hahaha, Ik zou een hele grote fles met siroop meenemen. Kun je die bij in proberen te vangen.

  2. Waarom staat er een man in een bijen-kostuum net naast dat reclamebord?

    Knockbreda, 1 van die clubjes die zich langzaam aan het opwerken is en in de beker ook al eens voor verrassingen zorgt. Harland & Wolff Welders doen het ook niet onaardig. Ik hoop wel dat die opmars daar eindigt want er zijn nu al teveel clubs uit Belfast in de hoogste reeks om het ietwat leuk te houden, en dat terwijl steden als Omagh, Larne (dat vroeger wel een mooie club had) etc zonder club in het hoogste niveau zitten.

  3. http://www.hln.be/hln/nl/2734/Sporting-Lokeren/article/detail/1720088/2013/10/09/Hooligans-Lokeren-en-NAC-verhinderen-wedstrijd-in-derde-provinciale.dhtml

    Zo kennen we ze🙂 Herinner me nog hoe een Lokeren supportersbus ooit een lege glazen fles in volle autostrade naar buiten gooide richting auto met enkele fans van de tegenpartij. Nu ja, eerlijk is eerlijk, de laatste jaren is het er wel rustiger geworden en kan je zonder enige last in Lokeren naar het voetbal. De vriendschapsband met NAC (en de haat tegen Beveren) zijn ook al jaren aan de gang, al is het niet alsof het vaak uit de hand loopt. Al pleit ik voor hooliganisme wel voor nultolerantie.

  4. De laatste weken spamt Breda’s toerismedienst aardig op de Belgische TV. Op de VRT (staatstelevisie) worden tijdens de ochtenduren voor de programma’s beginnen niet-commerciëel bedoelde reclamespots uitgezonden en eentje dat heel vaak terugkomt is dat van de VVV Breda, dat de Belg probeert te overtuigen dat Breda de winkelstad bij uitstek is en er ook cultureel veel te doen is.

Geef een reactie

