The Magical History Tour: P-P

Magical History Tour

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Op 27 november ga ik mijn boek in Nederland presenteren. Het leek me ook wel leuk om het in Engeland aan te bieden. Toen ik de fixtures zag, sprong ik een gat in de lucht. Op 15 november is het namelijk Sheffield FC tegen Gresley en de dag erop Notts County – Wolverhampton Wanderers. De oudste club ter wereld en de oudste profclub ter wereld in hetzelfde weekend zien, dromen bestaan en een perfecte mogelijkheid om bij ze allebei het boek aan te bieden. Tussen die twee wedstrijden door wilde ik Aston Villa (standbeeld William McGregor, oprichter van de Football League), Preston North End (eerste kampioen van Engeland) en Hallam FC (club met het oudste voetbalstadion ter wereld) bezoeken. Een perfect ‘Magical History Tour’. Maar helaas, het is dat weekend dat vreselijke interlandvoetbal. Vriendschappelijk nog wel en laat Wolves nu net veertien potentiële (jeugd)internationals hebben. Bij drie mag je vragen om uitstel en dat hebben ze al vaker gedaan. Ik durf het risico niet te nemen om toch te gokken op dat weekend, dus komt er een ander plan. Dat maak ik binnenkort bekend. Hieronder nogmaals mijn plan voor ‘The Magical History Tour’ dat nu in de prullenbak ligt.

Op 8 september was het precies 125 jaar geleden dat het eerste seizoen van de Football League van start ging. Het was het begin van het competitievoetbal zoals we dat nu kennen. Maar dat is nog niet alles, want op 26 oktober bestaat de FA, de eerste voetbalbond ter wereld, precies 150 jaar. Een bijzonder kroonjaar dus en daar wil ik met mijn boek aandacht aan besteden. Vandaar dat ik op 15 en 16 november door Engeland ga reizen om vijf historische plekken te bezoeken. Ik start vrijdag op Villa Park. Daar staat namelijk het standbeeld van William McGregor, de oud-voorzitter van Aston Villa die het initiatief nam om de Football League op te richten. Daarna rijden we door naar Preston. Daar speelt de allereerste kampioen van Engeland. In 1889 werd die club ongeslagen kampioen. Het stadion waar Preston destijds in speelde is hetzelfde als waar de club nu nog altijd speelt: Deepdale.

Een perfecte plek voor de tweede stop dus. De derde stop is de oude voetbalhoofdstad van Engeland: Sheffield. Eerst bezoek ik Hallam FC. Zij spelen sinds 1860 op Sandygate Road en dat stadion is daarmee het oudste voetbalstadion ter wereld. Dat moet ik zeker bezoeken. Een paar uur later staat Sheffield FC v Gresley op het programma. The Coach & Horses Ground zal mijn vierde stop worden, want Sheffield FC is de oudste club ter wereld. In 1857 werd hij opgericht. Na een nachtje slapen, zal de volgende dag koers gezet worden richting Nottingham. Daar staat de wedstrijd Notts County v Wolverhampton Wanderers op het programma. Beide clubs zijn founder members van de Football League. Mooi affiche dus en helemaal omdat Notts County de oudste profclub ter wereld is. Een perfecter einde van The Magical History Tour kan ik me niet voorstellen.

2 Reacties op “The Magical History Tour: P-P

  1. Is er al een nieuwe datum-lokatie voor de presentatie in Engeland?

Geef een reactie

