The Sir Bobby Robson Foundation

The Sir Bobby Robson Foundation logo

Ik heb bij een aantal schrijvers die zelf een boek uitbrengen gezien dat zij een klein deel van de opbrengsten doneren aan een goed doel. Ik vind dat ik dat ook moet doen. Niet dat ik met Terraces & Floodlights zoveel ga verdienen, maar ik vind dat ik iets terug moet doen voor het Engelse voetbal dat me zoveel heeft gegeven. Er is één doel dat meteen in me opkwam: The Sir Bobby Robson Foundation. Bobby Robson zag ik voor het eerst tijdens het EK in 1988. Hij leek me een erg vriendelijke man. Welbespraakt en vol met humor. In 1992 kwam hij zelfs naar PSV en leerde ik hem nog beter kennen. Ik ben altijd fan van hem geweest en ben Robson blijven volgen als manager in Portugal, van Barcelona en bij zijn favoriete club Newcastle United. Bobby Robson belichaamde voor mij de ziel van het Engelse voetbal. Dat hij daarnaast een topkerel was, er wordt niet voor niets over Robson gezegd dat hij ‘Every Inch a Gentlemen’ was, maakt hem nog groter. Het is geen toeval dat een van mijn eerste posts op mijn blog over Sir Bobby ging.

Bobby Robson is een ware legende en wordt overal waar hij heeft gewerkt op handen gedragen. Alleen in Nederland heb je een bepaalde ‘journalist’ die hem graag belachelijk maakt, maar niemand zal deze zuurpruim herinneren na zijn dood, terwijl Sir Bobby overal geliefd is. Robson heeft vier keer kanker overwonnen, maar de vijfde keer was er eentje teveel. Op 31 juli 2009 stierf hij. In de laatste achttien maanden van zijn leven besloot Robson zich sterk te maken voor de bestrijding tegen kanker. Hij wilde 500.000 pond inzamelen om apparatuur aan te schaffen voor een ziekenhuis in Newcastle. Dat is ruimschoots gelukt. Op dit moment staat de teller al op 2.213.820 pond, een prachtig bedrag. Vanwege mijn sympathie voor Sir Bobby wil ik hier graag wat aan bijdragen.

Daarom heb ik besloten van ieder verkocht boek 36 cent te doneren aan zijn foundation. Verkoop ik ze alle duizend, dan doe ik daar nog een bonus bij. Waarom 36 cent? Omdat Sir Bobby 36 jaar voetbalmanager was. In een van zijn laatste interviews zei Robson: “I am going to die sooner rather than later. But then everyone has to go sometime and I have enjoyed every minute.” Het tekent de man Robson die altijd positief in het leven heeft gestaan en het is precies zoals ik zelf in het leven sta. Doe alles wat je wil doen nú. Stel niets uit en geniet van elke minuut. Ik heb in mijn omgeving gezien dat het zo afgelopen kan zijn. Daarom ga ik zelf zo vaak naar Engeland voor voetbal. Dat is mijn passie en liefde. Het maakt me enorm gelukkig. Ik kan nu wel gaan sparen voor een snelle auto of een verre reis als ik oud ben, maar wie zegt dat ik dat ga worden? Daarom zorg ik ervoor dat ik in het nu leef en van alles geniet. Sir Bobby deed dat ook en geeft mensen, middels zijn foundation en positieve levensopvatting, nog altijd hoop.

2 Reacties op “The Sir Bobby Robson Foundation

  1. Op welke journalist doel je?

  2. Pingback: The Sir Bobby Robson Foundation: P-P | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

