Terraces & Floodlights: de kaft

T&F Boekomslag2

Het is een gekkenhuis de laatste week wat betreft mijn boek en gelukkig kan ik eindelijk iets laten zien: de kaft van Terraces & Floodlights. Ik wilde eerst een poll uit gaan zetten, maar toen ik deze kreeg toegestuurd van Remco (broertje en ontwerper van deze kaft) was ik meteen om. Dít moest hem worden. Alles klopt eigenlijk. De typografie bevalt me heel erg en op de bovenste foto zie je verdriet (een minuut stilte vanwege het overlijden van oud-keeper Wilf Hall) en op de onderste totale vreugde (Rochdale heeft Wembley bereikt). Daarnaast zijn Macclesfield en Rochdale twee clubs die me erg aanspreken. Volgens een bepaalde uitgeverij moest ik veel meer over de topclubs schrijven in mijn boek, maar juist dit soort clubs belichamen voor mij het pure Engelse voetbal. Had hier Old Trafford of Anfield op de voorkant gestaan, dan zou ik mezelf verloochenen. Ik hoop dat de kaft jullie ook aanspreekt, want ik ben er heel erg over te spreken. Oja, op 1 oktober komt er een speciale website over mijn boek online en daarop vind je veel meer informatie over Terraces & Floodlights.

13 Reacties op “Terraces & Floodlights: de kaft

  1. Grafisch verantwoorde omslag Joris

  2. Ik vind het een goede kaft, die foto’s zijn ook zeer mooi. Ik denk alleen dat het stukje tekst onder ‘Terraces & Floodlights’ op de 1 of andere manier mooier had gekund.

    • Het mag ook niet TE opvallend qua kleurtjes of lettergrootte zijn, want anders zou het erg afleiden van de foto’s en van de eigenlijke titel van het boek. Dus een kleinere variant van het lettertype voor onder de titel is wel gepast vind ik, het is duidelijk genoeg zonder dat het afleidend werkt.

      Trouwens, ik denk sowieso dat de foto’s als eerste aandacht trekken bij wie het boek zou zien, dus een zorgvuldige keuze qua foto’s was denk ik wel het belangrijkste. En daar is met verve in geslaagd.

      • Ik vind die foto’s ook geweldig hoor, laat daar geen misverstand over bestaan, maar ik denk dat ik een ander lettertype had gekozen of geen subtitle.

    • Ik ben het met Frank eens, misschien de subtitel achter de titel zetten. Nu lopen ze over de G heen. Ook kleinere lettertypes gebruiken. Ik zou wel de kleuren behouden. Blauw en Rood ivm de Union Jock🙂 Foto’s zijn prachtig en worden nog mooier na je uitleg.

      • Was me nog niet opgevallen maar inderdaad, Union Jack kleuren! Een subtiele extra door de ontwerper of puur toeval?

        Dat gezegd zijnde, een Engelse vlag ergens op de kaft (desnoods in een hoek ergens links bovenin of rechts bovenin, of naast de titel) had ook nog gekund, al zijn dat allemaal details. Uiteindelijk hebben wij makkelijk praten vanachter onze PC schermen maar zo een kaft ontwerpen is echt geen eenvoudige opgave. Ik heb vooralsnog enkel flyers ontworpen en 1x een affiche, en hoewel het zeker geen erg complex beeld was kroop er veel meer moeite in dan ik had verwacht. Deze kaft is complexer dan het lijkt om te gaan ontwerpen, tenzij het door een professional is gedaan die dit soort werk zowat dagelijks doet.

  3. Erg geslaagde kaft. Vooral de bovenste foto vind ik zeer mooi, een klein stadionnetje met idyllisch landschap op de achtergrond, en toch een zeer Engels aandoend beeld met die typische terracing en seated stand met afkorting vd clubnaam en logo. Ik vind ‘m erg geslaagd, zeker als ik vergelijk met andere boeken over voetbal waar soms gewoon twee spelers tijdens een wedstrijd in close up op de kaft staan, of een leeg stadion. Deze twee foto’s “leven”, klink misschien gek maar ik hoop dat wat ik bedoel duidelijk is.

    Joris, heb je al een webadres voor die site rond je boek? (ookal is de site er nog niet, je hebt misschien wel al het webadres vastgelegd?) Kwestie van regelmatig te kunnen checken wanneer die site online gereleased wordt…

    PS: heel knap om zo een boek te schrijven en dan nog binnen je voorgenomen tijdsperk. Heel erg knap werk. Ik zou het zelf niet kunnen denk ik, het moet erg veel discipline en doorzettingsvermogen geëist hebben. Dat is misschien ook waarom ik zelf poëzie schrijf eerder dan langere stukken literatuur, dat is de ingeving van het moment zonder teveel over een concept en een verhaallijn na te denken. Een heus boek met volledige hoofdstukken zou ik denk ik niet aandurven. Heel knap werk dat dit boek weldra op de markt komt binnen je gehoopte tijdsduur!

  4. William van Holsteijn

    Bijzondere keus. Had niet verwacht dat je deze clubs op je lijfboek zou laten verschijnen. Je toelichting is plausibel, ik ga er een bestellen!

  5. Ik vind hem echt in alles top!

    Zo puur zoals je website is en je de passie beleeft.

    Ik kan geen enkele kritiekpunt bedenken.

    Misschien had je een iets grotere club (Aston Villa of Leeds United of zoiets) voor het grotere publiek kunnen doen maar tegelijkertijd is dat ook onzin.

    Ook als jou naam er niet in vermeld had gestaan had ik aan jou gedacht bij het zien van deze kaft.

    Complimenten ook voor de ontwerper!

  6. Goede cover die er echt uitspringt, ik had alleen een ander lettertype gekozen, maar dat is persoonlijk. Ik ben echt heel benieuwd naar de inhoud en kan niet wachten op mijn pre-order te plaatsen haha.

  7. Helemaal top. Niks meer aan veranderen. De voorpret is begonnen

  8. Heel fraaie kaft, maar één kleine opmerking: op de hierboven geposte afbeelding ziet de foto van Rochdale er nogal blokkerig uit. Dat valt vooral op als je naar de bovenkant van de tribunedaken kijkt. Komt het er in het echt ook zo uit te zien, of is de afbeelding gewoon van brakke kwaliteit?

Geef een reactie

