Football Club Obscura: Abergavenny Thursdays

Abergavenny Thursdays

Voor écht obscuur voetbal moet je naar Wales. Of wil je zeggen dat je clubs als Llandudno Junction, Glantraeth FC, Penrhyndeadraeth FC  en Gwalchmai FC kent? Een van de mooiste clubs in de krochten van het Welshe voetbal vind ik Abergavenny Thursdays. Als ooit Sheffield Wednesday op bezoek komt bij Abergavenny Thursdays ben ik zo gelukkig, dat ik spontaan ga huilen. Een echte dagenduel. Maar zo zal het leven niet zo. Abergavenny Thursdays was ooit best een aardige club. Ze waren in 1992 een van de Founder Members van de League of Wales, nadat ze de twee jaar ervoor de Welsh Football League hadden gewonnen.  Tegenwoordig spelen ze in de obscure Gwent County League Division Three, het zevende niveau in Wales en dat stelt helemaal niets voor. Ik zou daar nu nog meekunnen zelfs. Het leukste aan de club, die in 1927 werd opgericht, is het Pen-Y-Bont Stadium. Daarvoor zou ik graag eens een weekendje naar Wales willen gaan.

12 Reacties op “Football Club Obscura: Abergavenny Thursdays

  1. Ze spelen al sinds 2004 in die Gwent County League Third Division en ze lijken daar ook nooit meer weg te komen.

  2. Geweldig ! Ik ben in Pen Y bont geweest en in Aber ga venny (let op de uitspraak zoiets als Heb ik effenie) Nooit geweten dat daar zo’n mooie club was.

  3. Leuk stukje weer. Ik ga trouwens volgend jaar Pasen met wat vrienden naar Birmingham om Aston Villa, Wolverhampton Wanderers en Birmingham City te checken. Hebben de vaste bezoekers van deze site misschien nog leuke tips qua pubs, bezienswaardigheden etc? En ga je weer een reisje doen zoals vorig jaar met Hull? Of heb je het te druk met je boek momenteel haha?

    • Ha Jeroen,

      Birmingham is best een leuke stad. Je kunt er goed stappen en hebt er geweldig Indische restaurants. Zelf ben ik een keertje in een club met alleen maar negers geëindigd en zelfs dat was wel tof, hoewel wij de slechtste dansers van heel die tent waren. Qua bezienswaardigheden weet ik het niet zo. Daarvoor ken ik Birmingham niet goed genoeg. Ik zal Villa-fan Ferdi wel eens op deze post wijzen.

      Ik wilde eigenlijk naar Grimsby v Macclesfield gaan op 28/12, maar mijn boek slokt echt alle tijd op. Daar ga ik dat niet organiseren dit jaar. Het was toch best redelijk wat werk.

      Gr. Joris

  4. Mij benaderen voor tickets voor de Bluenoses??;-)

    Zoals Joris zegt heeft Birmingham veel te bieden. Mail me t.z.t maar als je meer info en/of tickets wilt.

    Wat betreft pubs kun je het beste in het centrum blijven, zeker betreft Birmingham City wat je in principe lopend kunt doen.

    Vlakbij Villa Park heb je The Adventures, een echte gezellige Villapub. Voor de rest heb je bepaalde memberships nodig voor toegang voor pubs in- en nabij Villa Park. Ook wat dat betreft best wat te regelen…

    Voor Wolves lekker naar Wolverhampton gaan! kwartiertje met de trein vanaf Brum.

  5. Geweldige clubnaam. Jammer dat ze zo ver wegzakten. Maar anderzijds, in Wales is behalve de exile clubs en het hoogste lokale niveau het meer om de gezelligheid, niet? In de League of Wales is enkel het hoogste niveau deels professioneel (en enkele clubs fulltime) , lagere niveaus zijn toch eerder voor de gezelligheid daar (net zoals in Ierland eens beneden het 2e niveau het puur om het plezier en het pubbezoek na de match gaat). Dus in die zin voldoet Thursdays toch nog perfect aan haar sociale functie op lokaal vlak, ongeacht het niveau?

    • Eens. Voetbal gaat om veel meer dan winnen en prijzen.

      • Ik speelde met het idee om een blog te starten rond enkel obscure clubs in België (enkel provinciale en liefhebbersvoetbal) gezien daar toch enkele aparte clubs in functioneren (zoals de recordbreakers van RC Anderlecht, de illegalen van Young Stars Antwerp, CongoSport dat geschrapt werd zonder 1 wedstrijd te hebben gespeeld, …) maar dat zou teveel werk zijn. Ik houd wel een Excel file bij met naamsverklaringen en liggingen van terreinen van obscure clubs (keuze genoeg in de provinciale reeksen en in het liefhebbersvoetbal. King’s Erotica FC, FC De Zandvlooi, Sparta Belgiek, Greunsjotters Vossem, De Schroevers Moorsel, Ettekijs Champion, FC Vogelzang, VK Kippenhof, FC Bonanza, Luchtbalboys, FC Azalea, Berg en Dal VV, Pantheres Noires Liege, Linda Olen, Rita Berlaar, SV De Ruiter, SG Elitaire Egotrappers, Roal Benti, Colores del Mundo, Exstudiantes, La Silencieuse Bruxelles, FC Black Star, Chicago Nekkerspoel, Noorse SV, Ik Dien, Were Di, Diva’s Ninove, FC Rode Roos, …). Maar ik houd het voorlopig bij die Excel file, zelfs dat nu en dan bijwerken lukt maar eens per X aantal weken (deels door andere bezigheden en deels omdat info over de herkomst van sommige clubs zeer vaag is)provinciale

      • En zeker, voetbal hoort om de gezelligheid, de sociale aspecten, de liefde voor de sport, … te gaan. Daarom dat ik tegenwoordig meer geniet van hockey, damesvoetbal en voetbal in de niet-professionele leagues. Ik hoop dat ze dat niet snel gaan professionaliseren want ik waardeer het wel langs een klein onooglijk veldje te staan waar fans van beide teams door elkaar staan en nadien de spelers in de kantine mee een drankje komen nuttigen.

        Natuurlijk speelt prijzen winnen mee, maar minstens even belangrijk is de sociale rol die een club vervult (bv in grootsteden houden ze kansarme jongeren weg van het straatleven en criminaliteit) en de kracht om de mensen uit de buurt te verenigen. Dat is belangrijker dan een palmares. In die zin zou ik die absolute toppers bij wie het om profit en prijzen draait (Real, Barca, Juventus, Milan, Bayern, Man U, Chelsea, Ajax, Anderlecht, Paris SG, Monaco, …) eerder bedrijven noemen dan echte sportclubs in de echte zin van het woord. Zonder daarmee te ontkennen dat sommige van die clubs ook wel degelijk sociale projecten steunen ; maar dat komt wel erg weinig aan bod vergeleken met de prestaties van de eerste ploeg.

        Het voetbal in Ierland is qua niveau niet bijster goed en toen ik er woonde was ik als expat zowat de enige in de vriendenkring die naar lokale teams ging kijken ipv naar Premiership in de pub. Maar ik vond het geweldig, die gezelligheid. Dat je zelfs bij een beladen duel als Cork-Shelbourne nadien gewoon samen met de fans van het andere team een pint kan drinken, de spelers mee de kantine induiken. Dat vind ik erg belangrijk in het voetbal. Ik word niet graag als een nummer behandeld door een ticketverkoper met de vriendelijkheid van een supermarkt-kassier.
        Ik kan me voorstellen dat de League of Wales ook zo is: kleinschalig maar wel heel gezellig.

Geef een reactie

