Non-League Chips

Chips AFC Fylde

Soms word ik misselijk van het topvoetbal. Dat Cardiff nu in rood speelt, trek ik amper. De salarissen die voetballers in de Premier League krijgen zijn gewoon obsceen en de strijd in de top gaat tussen enkele poenerige clubs. Gelukkig zijn er nog zat dingen die me opvrolijken. Wedstrijden bezoeken, de spannende strijd onderin League Two en sites over obscuriteiten in het Non-League voetbal. Een van de leukste vind ik Non-League Chips, over de friet in de Non-League. Je ziet daar foto’s van veel bakken met urnvervroegende friet. De ene nog beroerder dan de andere, hoewel er ook wel friet tussen zit die er smakelijk uitziet. Gelukkig wordt dat dan weer gecompenseerd doordat er bonen, groene smurrie of een emmer jus over de friet worden geflikkerd. De meest schokkende ontdekking van het blog is dat er geen chips bij Chipstead FC te koop zijn. De bijnaam van die club is The Chips… Hieronder een selectie van The Good, The Bad en The Ugly.

Typische Engelse friet. Lijk- en lijkbleek. Je kunt deze jongens eten bij Lewes.

Typische Engelse friet. Lijk- en lijkbleek. Je kunt deze jongens eten bij Lewes.

Maar het kan nog erger, zoals deze witte dingen van Maidstone. Ik vraag me af of ze überhaupt de frietpan ooit hebben gezien.

Maar het kan nog erger, zoals deze witte dingen van Maidstone. Ik vraag me af of ze überhaupt de frietpan ooit hebben gezien.

Droeviger dan dit, zie je niet snel. Het culinaire Engeland van de jaren 70 in Bashley.

Droeviger dan dit, zie je niet snel. Het culinaire Engeland van de jaren 70 in Bashley.

Wat gooien de Engelsen zowat op hun friet. Ketchup bijvoorbeeld, zoals hier bij Bamber Bridge.

Wat gooien de Engelsen zowat op hun friet. Ketchup bijvoorbeeld, zoals hier bij Bamber Bridge.

Kaas in Ilkeston.

Kaas in Ilkeston.

Een emmer jus in New Mills. Deze chips 'n gravy vind je vooral in Noord-Engeland.

Een emmer jus in New Mills. Deze chips ’n gravy vind je vooral in Noord-Engeland.

Groene smurrie, a.k.a. mashed peas, in North Ferriby, ook een Noord-Engelse specialiteit.

Groene smurrie, a.k.a. mashed peas, in North Ferriby, ook een Noord-Engelse specialiteit.

En als je denkt dat je alles hebt gehad, vind je in Halifax een bakje friet met bruine bonen er overheen.

En als je denkt dat je alles hebt gehad, vind je in Halifax een bakje friet met bruine bonen er overheen.

7 Reacties op “Non-League Chips

  1. Heb honger gekregen van al die plaatjes….
    Gelukkig heb ik voor komende zondag een trip gepland staan naar mijn favoriete Duitse voetbalclub Westfalia Herne met in de rust waarschijnlijk een ouderwetse currywurst mit pommes, en met op de terugweg naar Wageningen een pommdoner op Oberhausen Hbf…..
    Gluck Auf…

  2. Mashed peas zijn spliterwten en een echte lekkernij voor de vegetariër (maar voor jullie, tenzij hier nog veggies zitten op deze site, allicht niet zo lekker gezien het weinig gebruikt wordt in schotels met vlees)

    Het ranzigste vind ik de combo van ketchup en mayonaise of dat bruine gedoe. Er naar kijken en je eetlust is al weg.

    Dat met die mashed peas is veruit het lekkerste, ik at dat vaak toen ik in Belfast woonde. Nu is er met gewone ketchup ook niets mis, of mosterd. Maar dan wel in redelijke proportie en zonder er nog andere soorten smurrie bovenop te gooien.

    Overigens ben ik puur qua stadions een Duitsland liefhebber. Niet zozeer de Bundesliga, maar vanaf niveau 3 heb je nog echt pareltjes met authentieke terraces, van die kolossale lichtmasten, … Zaken als het Poststadion in Berlijn (nu het nog niet uit elkaar valt), Union Berlin, TeBe Berlin, zijn quasi toeristische hoogstandjes. Het probleem met vincken in Duitsland is echter het eten. Ranzig tot en met! Vergeleken daarbij is het UK een lekkernij qua stadionvoer. In Duitsland heb je vaak enkel van die vettige worsten, en over vegetarische alternatieven hebben ze nog nooit gehoord. Dan eet ik met plezier zo een bleke friet in Engeland met spliterwten er bovenop…

    Trouwens, die site zou Forest Green wel een aparte vermelding mogen geven, 1 van de enige clubs die de vegetarische voetbalfan niet vergeet.

  3. En hoe gek dit ook klinkt, bruine bonen zijn erg lekker (maar onthoud: ik ben quasi veganist, dus ik kan niet echt met de delicatesses die jullie eten vergelijken) dus friet met bruine bonen… Het is een originele combo maar ik denk wel dat het me zou smaken. Genoteerd als ik ooit in Halifax ben. En dan een plekje ergens middenin de dichtbevolkte terrace en lekker de bonen hun werk laten doen… Van die luide winden waar de geur nog een paar minuten blijft hangen, en op zo een drukke terrace kan je niet zomaar hard weglopen.

    Jammer dat de Belgische comedy/dance groep Farkan niet meer bestaat. Niet alleen legendarisch vanwege songs als “This is moskee”, maar ook vanwege hun “broodje bloedspeen” (bloedspeen = aambeien). Ranzigste broodje dat je je maar kan indenken. Je krijgt braakneigingen van de foto alleen al…

  4. Haha briljant stuk! Hoezo Anglofiel?

  5. Net terug uit Duitsland, wedstrijd van me cluppie afgelast, daarom maar doorgereisd naar Hamm om een wedstrijd te kijken, geen ham aldaar, wel lekkere friet mit mayo en in de tweede helft een broodje schnitzell…

    • en de pretzl niet vergeten🙂 Het hoogtepunt van de Duitse keuken.

      ach, alles beter dan de USA. Hun beste culinaire bijdrage aan de wereldkeuken zijn het concept “eat all you can” en de jaarlijkse Coney Island HotDog wedstrijd _O_

  6. Ik heb ooit bij Millwall iets gegeten dat moest doorgaan als een broodje hamburger. Het broodje was zoals wel vaker, kurkdroog en minstens een maand oud. Normaal verpest dat je maaltijd, maar bevindt de redding zich in het broodje. In dit broodje hamburger zat er echter een schoenzool met de kleur van de bovenstaande bleke patat. Om het geheel af te maken werd dit culinaire “feestje” afgeblust met wat azijn. Wat een rans en met recht het meest smerige dat ik ooit heb gegeten.

    Voortaan dus maar weer die vertrouwde pie. Mijn favoriet is de chicken curry pie.

Geef een reactie

