The Ninety-Two Club: The Happy Wanderers

The Ninety-Two Club

Als ik Port Vale heb bezocht, heb ik alle 92 clubs in de vier hoogste divisie gezien. Persoonlijk vind ik dat wel mooi. Als ik MotD en de FLS kijk, heb ik alle clubs die voorbij komen een keertje aan het werk gezien. Gisteren had ik het al over Gordon Pearce, de Bristol Rovers-fan die in 1965 de eerste persoon was die de ’92’ volbracht. Feethams, het verdwenen stadion van Darlington, was zijn laatste vinck. In de jaren erop deden nog meer man dat, maar meer dan tien waren het niet. In 1977 waren er twee fans van Colchester United die bij Bristol City hun ’92ste’ deden. Er kwam veel aandacht in de lokale pers voor dit feit en Pearce besloot daarop een club op te richten voor mensen die de ’92’ hadden gedaan. De club kreeg de originele naam: The Ninety-Two Club.

Pearce nam contact op met de Football League met de vraag of zij hier bezwaar tegen hadden. Dat hadden ze niet. Integendeel, secretaris Alan Hardaker (de uitvinder van de League Cup) was enthousiast en schakelde zijn mediavrienden in. Er verschenen stukken in de Daily Express (A club for the fan who has done the lot) en de Daily star (A very special football club – The Happy Wanderers) en mensen schreven Pearce aan. In juni 1978 werd The Ninety-Two Club officieel opgericht en ze hadden 39 leden. In die jaren was het overigens vrij makkelijk om de ’92’ te doen, want promotie/degradatie uit de Football League bestond niet (er was een verkiezing waarbij er zelden voor een Non-League club werd gekozen) en vanaf 1978 kwam er geen nieuwe club meer bij totdat de FA in 1987 besloot dat de kampioen van de Conference automatisch zou promoveren.

Een ander voordeel in die beginjaren was dat er van 1955 (Roots Hall van Southend United) tot en met 1988 (Glanford Park van Scunthorpe United) geen nieuwe stadions werden gebouwd. De club had namelijk als regel dat je perse alle ’92’ clubs in hun huidige stadion moest zien. Zo verviel in 2006 bij iedereen het vinckje ‘Arsenal’, want alleen het Emirates telde. Zo waren er nog meer rare regels. Stel je zag Barnet in 2000 (in de League), dan was je die in 2001 kwijt (Barnet degradeerde). In 2005 promoveerde Barnet weer, maar die vinck moest je opnieuw zetten. Die uit 2000 telde niet meer. Ook heb je nu Northampton en Coventry die in hetzelfde stadion spelen. Je moet van de club Coventry nu óók op Sixfields zien, anders is je ’92’ niet meer geldig.

Ik voldoe dus niet aan de eisen van The Ninety-Two Club. Coventry op Sixfield trekt me niet. Dan zie ik veel liever wat anders. Ook spreekt dat nieuwe horrorstadion van Morecambe me niet aan. Het is voor mij een hobby en ik het voor de lol en niet om bij zo’n club te horen. Ik vind het leuk dat ik nu alle 92 clubs gezien heb, maar niet meer dan dat. Wil je wél lid worden? Dan moet je deze lijst invullen, alle 92 clubs in hun huidige stadion bezoeken tijdens een officiële wedstrijd en 20 pond opsturen naar Surrey. Het Politburo beslist dan of je lid mag worden. Zoja, dan moet je nog een pond opsturen en krijg je een stropdas met het logo van The Ninety-Two Club, een membershipcard, een certificaat dat je de ’92’ hebt gedaan en een lijst van alle leden van The Ninety-Two Club. Dat zijn er momenteel 1190.

11 Reacties op “The Ninety-Two Club: The Happy Wanderers

  1. Ach Joris ik heb er ook bij die tellen ze niet nl vriendschappelijke wedstrijden
    voor mij zelf tellen ze wel en dat is t belangrijkste toch!

  2. heel veel plezier,overigens!

  3. Daarom heb ik een hekel aan clubjes…..regeltjes e.d brrrrr. Veel succes en plezier.

    • Dus er is geen eng Peenvogelclubje?

    • Sommige clubs zijn wel degelijk nodig en aangenaam. Ik ben bij een politieke lobbyclub voor het behoud van de Cubaanse revolutie en voor het Castro regime. Moet een communist per se bij een politieke groep zitten? Nee, maar in je eentje ga je nu ook niet gek veel bereiken. Een club kan soms nuttig, soms zelfs noodzakelijk zijn. En sommige clubs (sexclubs etc) kunnen een waardevolle toevoeging aan je leven zijn.

      Nu, die 92 club vind ik maar een eng gebeuren. Dus als een club van stadion wisselt, dan vervalt de vinck maar ookal heb je dan geen 92 meer, je blijft wel lid van de club ookal heb je die ene club nog niet bezocht in haar nieuwe thuis? Vreemde redenering. En een club die degradeert terwijl uit de Conference een nieuweling komt die haar League debut maakt : opnieuw zit je niet meer aan 92 tot je die nieuwkomer hebt bezocht, maar je blijft toch lid van de club zelfs al staat de teller tijdelijk op “slechts” 91? Vreemde denkwijzes… vooral dat je een club moet her-vincken als ze na degradatie terugkeert naar de League.

      Dan ben je beter gewoon het op je eigen manier te doen, zodat je er plezier aan beleeft. Teveel regeltjes werken op den duur verstikkend. Trouwens, wanneer telt een vinck? Ik fotografeer stadions ook als ze leeg zijn en er geen wedstrijd is ; voor mij is dat evenzeer een vinck. En als je een stadion bezoekt dat twee clubs delen, dan zijn dat twee vincken als je enigszins logisch nadenkt. Of stel dat je een stadion bezoekt dat een bekerfinale organiseert maar geen van beide finalisten is thuisploeg … dan hoort die vinck toch ook te tellen, gezien je het stadion wel hebt bezocht?

      Ik zou zeggen: groundhoppen is een fantastische hobby maar eens je een hobby aan allerlei dogmatische voorschriften koppelt, haal je er zelf de fun vanaf. En zoals Joris schrijft: veel leuker een aangename club en stadion meermaals te bezoeken dan je tijd te verspillen aan een saaie trip puur om een nummertje aan de teller toe te voegen.

  4. Hou jij je hier wel aan de regels, Peenvogel? Ik hou het in d’r gaten!

    Succes Joris – doe een One Man Pitch Invasion om het te vieren. Je bent er dan toch…

  5. Overigens, ik ben vandaag naar de EK finales dameshockey gegaan (heb enkel Belgie-Nederland voor het brons en Duitsland-Engeland voor het goud gezien, en mijn stiekeme doel om de zeer knappe keepster van Belgie te vincken is ook gelukt: daarmee bedoel ik dat ik met haar op de foto sta, voor alle duidelijkheid)

    Nu is dit hockey, maar het stadion waarin gespeeld werd was zeker even groot als sommige voetbalstadions in de Benelux. Niet te vergelijken met een Kuip of ArenA of zo maar zeker wel met diverse stadions van kleinere clubs als Excelsior, RBC, …

    Wat mij betreft is dit ook een vinck, het is een stadion. Ik wil nu niet alle sporten gaan aandoen maar als een andere sport je bevalt (ongeacht of dat nu hockey, tennis, Gaelic football, rugby, … is) en je bezoekt een fraai stadion met een interessante wedstrijd. Wat mij betreft is dat een vinck. Hooguit kan je het als “buiten categorie” klasseren omdat het geen voetbalstadion is, maar het is en blijft een leuke vinck en zolang het leuk blijft zie ik niet in waarom het dan geen geldige stadionvisit zou zijn.

  6. Ik vind dat iedereen gewoon moet doen wat hij zelf wil. Zo’n clubje al bovenstaand, vind ik maar eng. Veel vinckers zijn ook allergisch voor revisits. Dat is bijna een doodzonde. Snap ik ook niet. Bij een aantal clubs ben ik 3, 4 keer geweest. Als het ergens leuk is, wil je er toch nog een keertje heen?

    • Absoluut. Een leuke revisit is meer waard dan tegen je zin een wedstrijd bekijken die je niet boeit, simpelweg om dat vinckje te zetten. Een groundhoppersvereniging zou leuk zijn, maar dan zonder al die stricte regels. Gewoon groundhoppers die nu en dan gezellig samenkomen, maar zonder dat er verplichtingen of dogmatische regeltjes bijkomen. Hoe meer regels, hoe minder spontaniteit.

      • Maar helaas zijn die er niet. Bijna al die groundhopverenigingen, vooral in Duitsland, zijn vrij sektarisch. Om de de Duitse groundhopvereniging te mogen, moet je minimaal 1000 grounds mét wedstrijd hebben gevinckt en minstens in 30 verschillende landen een wedstrijd hebben gezien. Maar dan ben je er nog niet. Iemand die al lid is van die vereniging moet je voordragen en dan mogen de bestaande leden stemmen en minstens 80% moet voor zijn, anders wordt je aanvraag afgewezen. Ik vind dat vrij eng allemaal.

Geef een reactie

