The Scottish Invasion

England v Scotland 1977

Tien jaar na de vernedering op Wembley, verloor Engeland weer op een pijnlijke manier van Schotland. Wederom was het een wedstrijd in het kader van het British Home Championship. Een erg belangrijke, want het was de laatste pot. De winnaar zou het toernooi winnen. Vooral voor de Engelsen stond er veel prestige op het spel. Niet alleen mocht er nooit verloren worden van de Schotten vanwege de eer, ook hadden ze zich niet geplaatst voor het WK in Argentinië. De Schotten gingen wel en waren een van de underdogs voor de WK-titel vonden ze zelf. Het was ook een prachtig team en eigenlijk was de 1-2 overwinning op de Engelsen niet eens zo’n verrassing. De Schotten wonnen dus, net als het jaar ervoor, weer het British Home Championship en dat leidde tot de Moeder aller Pitch Invasions. Een uitgelaten “Tartan Army” bestormde het veld en sloopte de doelen. Later werd er schande over gesproken, maar het leverde legendarische plaatjes op. Uiteraard zijn er ook beelden van op Youtube. Overigens zie je op de foto hierboven een bekende rockstar staan. Wie herkent hem?

17 Reacties op “The Scottish Invasion

  1. Dat moet toch wel Rod Stewart zijn ?
    Nb; Schotland was er zo zeker van dat ze wereldkampioen zouden worden in Argentinie dat men voor het WK al in een open bus door een uitverkocht Hampden ging om te worden toegejuichd door een uitzinnige massa alsof men al wereldkampioen was.

  2. Ik gok ook op Rod Stewart, gek in feite want die is geboren in Londen maar beschouwt zichzelf als een heel trotse Schot. Onder de bekende Schotse rockers die ook voetbalfan zijn denk ik meteen aan Jim Kerr van Simple Minds, maar die ziet er iets te “gewoon” uit om op zo een foto op te vallen. Ik gok dus ook op Rod Stewart.

  3. Rod Stewart, in het midden op de schouders.

  4. Schotten wisten wat tackles waren. Prachtig die inzet, shirts, sfeer.

  5. 1 van de redenen waarom ik zo graag vrouwenvoetbal kijk is net dat: ik hou NIET van die harde tackles. Ik vind het jammer dat voetbal een contactsport is. Hoge ballen and luchtduels, stevige tackles, … het is niet mijn ding. Ik zie liever een efficiënt rondtikken en passen van de bal richting doel. In het damesvoetbal gaat het er technisch even goed aan toe als bij de mannen (sommige meisjes zijn technisch gewoon beter dan de doorsnee mannelijke speler) maar het gaat fysiek minder hard. Dat is voetbal zoals ik het echt graag zie, ik heb dan ook genoten van de voorbije WK en EK vrouwenvoetbal in die mate dat het me meer beviel dan de doorsnee mannenwedstrijd die ik bekijk. Opvallend is ook de fairplay: op 1 of 2 speelsters na heb ik in heel het toernooi geen schwalbe gezien, de fairplay en respect voor de tegenstander is zeer groot.

    Ook in het mannenvoetbal zie je dat trouwens nog, het minder fysiek harde spel en meer op passing en techniek gerichte spel, maar vaak is dat bij de amateurs waar weinig op het spel staat. Hoe hoger de inzet, hoe harder het wordt. Het soort voetbal dat in Schotland gespeeld wordt is dan ook totaal mijn ding niet, ookal vind ik het stadiongewijs minstens zo boeiend als Engeland. Maar in Schotland nog meer dan in Engeland zit dat fysieke er nog enorm ingebakken, en daar hou ik absoluut niet van.

    • PS Futsal zie ik uiteraard ook graag, ook heel tactisch en technisch gericht zonder veel fysieke duels. En je zit lekker warm en droog in de sportzaal, ookal dondert en bliksemt het er buiten op los🙂

    • Gerrit, het feit dat ‘sommige meisjes technisch beter zijn dan doorsnee mannelijke spelers’, houdt niet in dat het voetbal technisch gezien van eenzelfde niveau is. Dat is drogredenering. Het damesvoetbal is nog steeds van een lager niveau dan herenvoetbal, alhoewel ze technisch inderdaad steeds beter worden. Verder vraag ik me af wat je doet op een blog dat gaat over Engels/Brits voetbal, die kennen namelijk niet veel anders dan hard bikkelen en lange halen gauw thuis, zeker in de lagere leagues niet. Ik raad je dan ook vooral aan om zaalvoetbal te kijken, want daar is het technisch gehalte wel hoog (in de meeste gevallen dan) en is er inderdaad geen sprake van extreem fysiek contact. Ben een paar keer bij FCK/de Hommel geweest. Fantastisch om te zien.

      • Zonder enig overdrijven: de beste wedstrijd van het jaar 2011 was de WK finale USA-Japan bij de dames. Die match had werkelijk alles waarvoor een mens naar het voetbal kijkt. Ook het voorbije EK was weer van prima makelij. Het niveau groeit constant en technisch gezien zijn er wel degelijk veel mannelijke profs die niet dezelfde technische begaafdheid hebben als de betere speelsters in het damesvoetbal. Het gaat wat minder hard maar net daardoor is er ook meer ruimte voor combinatievoetbal en technisch onderlegd voetbal. Speelsters als een Abby Wambach, Alex Morgan, Scheling, … moeten absoluut niet onderdoen voor de doorsnee mannelijke spits, technisch zijn ze zelfs beter en dat compenseert de lagere fysieke duelkracht. De laatste toernooien (WK, Olympische Spelen, EK) in het damesvoetbal waren telkens genieten en het niveau blijft stijgen. En de fairplay blijft ook, en dat is echt een opluchting om te zien.

        Futsal is ook heel leuk ja, ik heb het voorbije WK kunnen volgen dankzij Eurosport en de snelheid en technische bagage van die spelers is inderdaad fantastisch. Je merkt daar ook dat niet-Europese landen het minder makkelijk hebben dan op het veld en sneller problemen krijgen met ploegen uit de derde wereld waar de spelers hebben leren voetballen op kleine pleintjes die doen denken aan een zaal.

        Waarom dan toch op deze blog? Joris is een pennevriend van me, al jarenlang, van toen ik nog in Ierland woonde. Hij is zeer gericht op Engels voetbal terwijl ik vooral Scandinavië, Israel en Turkije extreem boeiend vind internationaal gezien. Maar wat we wel gemeenhebben is een passie voor oude authentieke stadions. Bovendien heb ik 3 jaar in Ierland gewoond en gezien ook die competitie soms aan bod komt op de blog is ook dat reden om te blijven bezoeken. Ik lees het liefst de wedstrijdverslagjes en stadionverhalen, en de verhalen over het Ierse en Noord Ierse voetbalclubs. Ook de rubrieken over obscure voetbalclubs vind ik erg boeiend. Dat de Premiership me minder aanspreekt vanwege het zeer fysieke spel, is dan geen struikelblok. Zolang die boeiende verhalen over oude stadions, verslagjes over Ierland, en een duik in de lagere reeksen van het Brits voetbal aan bod blijven komen, bezoek ik deze blog met veel plezier.
        (de verslagjes over het Israelische, Turkse en Scandinavische voetbal heb ik op mijn eigen blog, alleen ben ik veel minder punctueel in het updaten van de blog. Joris post elke week heel wat nieuws, terwijl ik soms maanden pauze houd om dan plots drie blogbijdrages op rij online te zetten. Ik ben vastbesloten enkele wedstrijden uit de nieuwe BeNe Liga voor vrouwen te bezoeken, en dan komt er zeker ook een artikel over het stijgende niveau van damesvoetbal op mijn blog. De damescompetitie hervat op 31 augustus)

      • PS: hoeveel aandacht krijgt Futsal bij jullie? Je zegt dat je meermaals bij FCK De Hommel was ; zijn dat profs, en hoeveel mensen komen daar zowat op af?

        Ook minstens een paar zaalvoetbalwedstrijden staan op mijn verlanglijst voor het komende seizoen, en ook daar heb ik erg hoge verwachtingen van. Het is technisch ook een boeiend spel omdat je je keeper kan wisselen voor een veldspeler ; als de score naar het einde toe gelijk opgaat en je hebt nog maar 1 of 2 goals achterstand, ga je dan als coach alles of niets spelen en de doelman vervangen door een extra spits (maar met het risico dat het over en uit is als een counter dan wordt afgerond) ; tactisch gezien lijkt Futsal me erg moeilijk omdat je als coach soms enorme risico’s moet (durven) nemen, zoals we ook zagen bij het vorige WK.

  6. Die man die op de lat zat toen ie doormidden brak, is een paar jaar geleden overleden aan een alcoholverslaving. Een Tartan Army Legend, naam Alex Torrance.

  7. Nogmaals Gerrit, je haalt enkele voorbeelden aan van dames die beter zijn dan de gemiddelde mannelijke voetballer. Daar ben ik het ook niet over oneens met je. Tuurlijk zijn er sommige vrouwen die beter zijn dan een heleboel mannen. Er zijn ook sommige vrouwen die harder kunnen lopen dan een heleboel mannen, en sommige vrouwen die een heleboel mannen KO slaan in de boksring.

    Maar je moet de top met de top vergelijken en de middelmaat met de middelmaat. Als we dat nu doen, dan kunnen we zeggen dat op fysiek gebied het niveauverschil op beiden niveau’s zeer groot is tussen mannen en vrouwen. Op technisch gebied wordt de vrouwelijke top steeds beter, maar is het nog niet te vergelijken met de mannelijke top. Vergelijk Wambach, Scheling en Martha eens met Messi, Van Persie en Pirlo. Wat betreft het middelmatige niveau. Daar is ook op technisch gebied het verschil heel groot, omdat ik schat dat de meeste van die vrouwen nooit fatsoenlijke training in de jeugd hebben gehad. Maar dat is gewoon werkelijk niet om aan te zien. (dan heb ik het dus over niveautje OKB 3 – Bal op ’t Dak 5 (OKB =Op Klompen Begonnen))

    Dan over Futsal. Ik weet niet precies hoeveel er in die zaal kan waar de Hommel speelt, maar het zou me niet verbazen als er tijdens de topwedstrijden 1500-2000 man zit. Ik ben slechts een paar keer geweest, maar dat viel me echt reuze mee. Volgens mij zijn het hooguit semi-profs, en ze zijn dan een van de weinige. Met de nieuwe competitie-opzet van da KNVB, is ook ingevoerd dat teams in de topklasse (hoogste divisie) minimaal 2x moeten trainen, en internationals mogen niet naast zaalvoetbal, ook aan veldvoetbal doen. Dus ik denk dat dat je vraag beantwoord😉

    Mijn opmerking over wat je hier doet op een Brits voetbal-forum neem ik terug. Die was sowieso onnodig, en je redenen laten dat nogmaals zien. Naar een Engelse voetbalwedstrijd moet je gaan voor alles wat eromheen te zien is, niet enkel voor het voetbal zelf.

  8. Gerrit, je schreef hier ergens, dat je zelf ook een blog cq site hebt.
    Mag iker , als lezer (met plezier) van je epistels, eens een kijkje nemen?

  9. Ik heb afgelopen EK het vrouwenvoetbal een kans gegeven, maar dat was niet om aan te zien. Zo’n laag tempo. Het zegt genoeg dat de B1 van Taxandria (een middelmatige amateurclub uit Oisterwijk) met 10-0 won van Willem II (dat destijds tweede werd in de eredivisie). Vrouwenvoetbal loopt nog lichtjaren achter op mannevoetbal.

    Overigens is de man op foto inderdaad Rod Steward, de oude relnicht.

  10. Ik vond het EK erg vermakelijk bij de dames, en het WK twee jaar geleden was nog beter. Die finale had werkelijk alles, en is 1 van de beste wedstrijden die ik in jaren heb gezien. Koningskeeper heeft wel ergens een punt, maar top met top vergelijkend: ik zou durven stellen dat Wambach en Morgan bv zuiver technisch en qua doelgerichtheid niet moeten onderdoen voor bv Zlatan of Neymar. Dan heb ik het enkel over technisch vermogen en neus voor goals, dat het tempo lager ligt is door de fysieke verschillen evident. Maar ik vind dat lager tempo juist aangenaam, lekker de bal rondpassen, technisch en tactisch voetbal, eerder dan fysiek hard spel en hoge ballen voor doel. Misschien is het dus eerder een kwestie van voorkeur? Ik wil een Martha niet vergelijken met Messi, maar ik zeg wel dat ik liever een WK wedstrijd bij de dames bekijk dan een wedstrijd van Barcelona. Alleen al voor de fair play en voor het ontbreken van dat fysiek harde spel. (ik heb al meermaals wedstrijden in Camp Nou gezien maar zou ze met plezier hebben omgeruild voor een wedstrijd op het WK dames). Ik wil daarmee geen niveau vergelijken, wel gewoon aangeven dat ik het tempo en fysiek harde spel van de mannen soms wat onaangenaam vind, terwijl ik me bij damesvoetbal doorgaans vermaak van begin tot eind. Een persoonlijke voorkeur uiteraard en als het even kan kijk ik gewoon naar beiden. Maar stel dat de EK finale mannen en vrouwen simultaan zijn en ik kan maar 1 wedstrijd zien, dan ben ik geneigd de dames te kiezen. Ook in het hockey vind ik het leuker kijken bij de dames overigens, al zitten de looks van de Belgische doelvrouw daar misschien voor iets tussen😉

    Damesvoetbal groeit nog altijd qua niveau, geef het nog even en het zal nog beter worden. Als tiener in België woonde ik vlakbij Aalst, en die hadden het beste damesteam van het land toen. Toch was het erg amateuristisch, er waren eigenlijk 3 echt goede speelsters en die vertrokken dan ook vrij snel naar een professionele damescompetitie in het buitenland. Maar dat was toen ik een tiener was, een 15 jaar geleden. Als ik de evolutie bekijk kan ik enkel zeggen dat het vrouwenvoetbal enorme stappen vooruit heeft gezet. En dat zal enkel nog beter worden nu vanaf de jeugd meisjes die voetballen goed omkaderd worden en voetbal voor meisjes niet langer als vreemde keuze wordt beschouwd. De tijd dat meisjes die voetballen vreemd bekeken werden en het op jeugdniveau slecht omkaderd was, is stilaan voorbij, al is het wel zo dat landen als Duitsland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, USA, … die al lang professioneel vrouwenvoetbal hebben, nog wel ver voorop staan tegenover België en Nederland. In Scandinavië, USA en Duitsland is vrouwenvoetbal razend populair en is de omkadering al heel lang erg professioneel; die landen hebben nu nog een grote voorsprong op de rest maar dat zal wel beteren nu de omkadering elders ook beter wordt. Op dit EK zagen we bv goede prestaties van Spanje en IJsland, nochtans traditioneel absoluut geen grootmachten in het damesvoetbal.

    Wat betreft Futsal: ik ben zeker van plan enkele wedstrijden mee te pikken dit seizoen, want ik vind het een heel leuke sport. Het is heel erg technisch, en tactisch ook erg boeiend. Het vorige WK Futsal was zeer aangenaam om te volgen.

    In België is het Futsal ook semi professioneel, maar er is geen restrictie op een combinatie van veldvoetbal en zaalvoetbal. Ik denk echter dat die combo vooral in lagere reeksen voorkomt, want eens op hoger niveau vereisen beiden teveel uren training om het echt te combineren. De meeste teams zijn semi-profs maar de echte top (een 3 of 4 clubs) zijn full-time professional. Niet dat die spelers enorme bedragen verdienen, maar ze zijn wel fulltime met zaalvoetbal bezig zonder het te combineren met een “normale” job.

    Ik heb op recreatief niveau nog in zaal gekeept en op het veld (nooit in competitieverband echter, enkel vriendenwedstrijden). In principe vind ik zaal eenvoudiger omdat je geen hoge ballen en corners te verwerken krijgt en ook minder goed met de voeten overweg moet kunnen, op het veld is een keeper tegenwoordig in feite een soort extra libero van wie goed meevoetballen verwacht wordt. Maar ik merk wel dat tegenwoordig in de zaal ook vaker de doelman in het spel betrokken wordt, bovendien heb je wel het voordeel dat er geen corners en hoge ballen zijn maar daar tegenover staat het nadeel van snoeiharde schoten vanop zeer korte afstand. Een keeper in het zaalvoetbal zal zelden een wedstrijd spelen zonder zich enkele keren flink te bezeren als zo een hard schot van dichtbij recht op hem afkomt. Nu ja, ze zeggen wel vaker dat keepers een beetje gek moeten zijn …

  11. Overigens, nu we het over het verschil tussen mannen/vrouwen sport hebben: daarstraks was ik bij de apotheek om mijn slaapmiddelen te gaan halen en merkte ik dat de pakjes Durex nu in het rek “sport” staan tussen de producten tegen sportblessures. Sinds wanneer is hetgeen waarvoor Durex gebruikt wordt nu een sport? (al is het ook lichaamsbeweging en vaak ook leuker dan een sportwedstrijd)

  12. Waarom gaat ’t toch steeds off topic hier??

Geef een reactie

