Vijf Gouden tips voor Non-League Day

Non-League Day 2013

Over precies een maand (7 september) is het weer Non-League Day in Engeland. Voor het vierde jaar alweer. Ieder jaar is dat in het eerste of tweede interlandweekend van het nieuwe seizoen. Ik ben erg blij dat het dit jaar weer in september is, want in dat weekend van oktober zit ik in Ierland. De eerste twee jaar kon ik niet gaan vanwege andere verplichtingen, maar vorig jaar was mijn eerste NLD in Engeland. We bezochten Tilbury v Grays. Het was een markant plaatsje. Er kwamen vier keer zoveel man op de wedstrijd af dan normaal bij Tilbury. Dit jaar gaan we weer. Een bestemming hebben we nog niet gekozen, maar dat komt wel goed. Voor de mensen die ook willen gaan heb ik hieronder vijf tips. Allemaal leuke stadionnetjes en goed te bereiken (op één na) vanuit Nederland als je een dagje op en neer wilt gaan. Ik heb expres gekozen voor echte Non-League clubs, dus onder de Conference.

Guernsey v Whitstable Town

De mooiste pot van de hele dag wordt op de Kanaaleilanden gespeeld. Guernsey is na twee promoties op rij in de Isthmian South (8ste niveau) beland en dan begint het serieus te worden. Begin september is het nog lekker weer, zeker op de Kanaaleilanden. Guernsey is dan nog heel levendig, dus ideaal om eens een kijkje te gaan nemen daar. Nadeel is dat het lastig te bereiken is, anders had ik deze gedaan op Non-League Day. Het stadion van Guernsey, Footes Lane, is niet heel mooi, maar er komt altijd veel volk op af. Whitstable vinckte ik vorig jaar en is een leuke tegenstander.

Gosport Borough v Maidenhead United

Net zoals Guernsey, promoveerde Gosport de afgelopen twee seizoenen. Daardoor speelt de club, die echt vlak bij Portsmouth ligt, in de Conference South. Daar komen ze tegenstanders van naam tegen, zoals Maidenhead United een van de oudste clubs van Engeland. Ik heb Gosport al een tijdje op de korrel en dat heeft één reden: Privett Park. Dat stadion heeft echt een prachtige houten tribune en dan ben ik automatisch fan. Vanuit Privett Park kun je in de verte ook de befaamde Spinnaker Tower van Portsmouth zien liggen en dat is een mooi bonuspunt.

Bromsgrove Sporting v Lye Town

In 1993 werd Bromsgrove Rovers tweede in de Conference. Ze konden de Football League bijna aanraken. Daarna ging het helemaal mis. Door wie? Uiteraard door foute bestuurders met maar één doel: zichzelf verrijken. In 2010 ging de club na 125 jaar kapot. De fans lieten het er niet bij zitten en  besloten een nieuwe club op te richten: Bromsgrove Sporting. Zij gingen in het stadion van Bromsgrove Rovers spelen en moesten in de elfde divisie starten. Tegenwoordig spelen ze op het negende niveau en ik hoop zo dat ze weer promoveren. Er komen nog altijd redelijk wat fans en de Victoria Ground is een leuk stadionnetje. Steun ze door ze te bezoeken tijdens Non-League Day.

Ebbsfleet United v Bath City

De grootste tip is Ebbsfleet v Bath. Stonebridge Road is zo’n schitterend stadionnetje en met Bath krijgen ze een fatsoenlijke tegenstander op bezoek. Daarnaast ligt Northfleet niet ver van de tunnel, dus dat is heel goed te doen in een dagtripje. Zelf ga ik deze niet doen, want ik ben er al geweest. Ik kom er nog wel zeker een keertje, want de eigenaren van de club (uit fucking Koeweit) willen met de club de hemel gaan bestormen en daar past zo’n leuk stadionnetje niet bij. Als je naar Ebbsfleet gaat, heb je gegarandeerd een mooie dag. Niet alleen is Stonebridge Road erg leuk, maar vlak bij het stadion zit ook nog eens een goede pub inclusief beergarden met veel voetbalfans om een praatje mee te maken.

Melksham Town v Devizes Town

Ik ken veel clubs in Engeland. De hoogste acht niveaus bestaan uit vijftien verschillende leagues en die volg ik allemaal. Daaronder is het allemaal erg vaag en ken ik alleen de gevallen grootmachten en clubs met leuk stadionnetjes. Eentje daarvan is het stokoude Melksham Town (uit 1876). Nog nooit geweest, maar dat stadionnetje van ze heeft iets. Het is oude meuk, maar daar ben ik juist fan van. Helaas, en zo gaat het in Engeland, gaan ze The Conigre aan het eind van het seizoen platgooien. Ik ga dan ook proberen om ze voor die tijd te vincken. De farewell game was perfect geweest, maar valt op Tweede Paasdag en uiteraard speelt Willem II dan thuis. Non-League Day kan een uitstekende mogelijkheid zijn om ze eerder te vincken.

Een Reactie op “Vijf Gouden tips voor Non-League Day

  1. Guernsey klinkt mooi, zeker als je weet dat dankzij de warme golfstroom dat een quasi mediterraan klimaat heeft met veel stranden en palmbomen. Het is echter ook een tax haven waardoor er enkele foute bedrijven op afkwamen en het een erg dure bestemming is. Ik hoop dat Sark nog eens terugkeert met een elftal maar gezien er amper 500 mensen wonen en hun enige eerdere poging hen quasi 70 tegengoals opleverden in 3 wedstrijden, betwijfel ik of ze het nog eens gaan proberen. Sark was ook de laatste plek in Europa met een feudaal systeem. Misschien wel het boeiendste eiland in het Kanaal. Uiteraard is daar geen club leefbaar helaas, guernsey FC zou nog hoger kunnen rijken als ze de hand reiken aan alle Kanaaleilanden. Dan krijg je een ploeg met potentiëel voor minstens de Conference.

Geef een reactie

