Het komend seizoen

Morgen starten zowel de Engelse (met Sheffield United v Notts County) als de Schotse (met Partick Thistle v Dundee United) competitie weer. Mooie openingswedstrijden. Ik heb er zin in, want deze zomerstop heeft wel erg lang geduurd. Tevens een goede gelegenheid om eens vooruit te kijken naar het komende seizoen en wat dat gaat brengen op dit blog. Op zich gaan er geen verrassende dingen gebeuren, maar door het verschijnen van mijn boek zal het wel wat rustiger worden hier. Qua tripjes ga ik het niet rustiger aan doen. Natuurlijk niet, want daar gaat zo’n verslavende werking van uit. Ik merk nu al dat ik niet kan wachten tot het 14 augustus is en ik eindelijk weer mag gaan. Wie denkt dat kinderen in de zinkmijnen van China het zwaar hebben, moet ook eens aan ons vinckers denken. Voor ons valt het ook allemaal niet mee.

Om te beginnen met de site. Daar gaat weinig veranderen. Ik probeer iedere week wel een paar stukjes te plaatsen en dat zal zo blijven. AFC Nicknames, Classic Football Kits en Football Club Obscura zullen de vaste rubrieken blijven, er zal zo nu en dan een Foreign Fan langskomen en daarnaast ga ik veel plaatsen over het 125-jarige bestaan van de Football League. Verder natuurlijk stukjes over de clubs waar ik heen ga en veel aandacht in de tweede helft van augustus voor mijn 92ste. Ik wil verder een serie starten over muziek, waarbij ik een stukje ga schrijven over mijn favoriete Engelse artiesten. Buiten voetbal is muziek namelijk een van de oorzaken waardoor ik een band heb met het land. Ik kies er 25 en over iedere band/zanger/zangeres komt een apart artikel. We eindigen uiteindelijk bij mijn favoriete groep, dus dat gaat slapeloze nachten opleveren bij de volgers van mijn blog.

Qua wedstrijden had ik voorafgaand aan dit seizoen weinig eisen. Er leken geen stadions weg te gaan die ik nog perse wilde zien en eigenlijk was alleen een thuispotje van Port Vale het doel + wat derby’s in Schotland. Momenteel heb ik met potlood al aardig wat ingepland. Het begint halverwege augustus. Engeland v Schotland wilde ik perse zien en dan was het hopen dat er het weekend ervoor of erna leuke potten waren. Dit keer hebben we echt enorme mazzel. De interland is woensdag, donderdag hebben we niets, maar vrijdag staat Stocksbridge Park Steels op het programma, een club die ik al lang wil bezoeken. Zaterdag eerst de mooie Yorkshire derby tussen Leeds en Sheffield Wednesday om 12:15 waarna we Thackley v Guisborough Town in de FA Cup kunnen meepakken. De trip wordt in stijl afgesloten met Crystal Palace v Tottenham Hotspur. Het leven is mooi.

Later in de maand ga ik naar Port Vale v Wolves, waarmee ik mijn ’92’ volmaak. Een mooiere wedstrijd wordt daar dit seizoen niet gespeeld, dus dat lijkt me een ideale afsluiter. Op zondag helaas geen wedstrijd, maar een week later weer wel. Dan gaan we een non-League club bezoeken tijdens Non-League Day. Er zijn nog verschillende opties, maar de kans dat we naar een kustplaatsje gaan is groot. In oktober twee trips. Eerst naar (Noord-)Ierland met 2x twee wedstrijden op één dag. Zaterdag 12/10 de derby Portadown v Glenavon en Bohemians v Dundalk en de dag erop Bray v Limerick en later St. Patrick’s Athletic v Sligo Rovers. Twee weken later gaan we naar Schotland, maar doordat de verschuivingen nog niet bekend zijn, is dat programma nog niet bekend. Patrick Thistle v Celtic is wel het doel. De rest van het seizoen staat nog niet vast, hoewel de contouren langzaam duidelijker worden.

Voor mij persoonlijk is, buiten het volmaken van de ’92’, het uitbrengen van mijn boek het hoofddoel van het seizoen. Ik heb nu 35 van de 40 hoofdstukken af en het wordt tijd om eens actief op zoek te gaan naar een uitgever. Na mijn augustustrip gaan we daar eens werk van maken. Er waren al twee uitgeverijen die vage interesse toonden in het begin, dus daar zullen we sowieso nog eens informeren. Vind ik niemand die geïnteresseerd is, dan ga ik het in eigen beheer uitgeven. Is wel wat meer werk, maar dat is dan maar zo. Het is zonde om niets te doen met al dat materiaal. Het boek krijgt de (voorlopige) titel “Terraces & Floodlights” en ik hoop het in november uit te kunnen brengen. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte.

6 Reacties op “Het komend seizoen

  1. Leg voor mij alvast maar ‘ n paar boeken apart! Ik kijk er nu al naar uit

    • Dito, ik ga het boek zeker aanschaffen en (hoewel ik niet zo vaak lees) ook helemaal uitlezen. Hetgeen heel aangenaam zal zijn als de schrijfstijl even goed is als op je site en blog!

      Wat betreft die muziekserie: geniaal idee. Ik probeer op mijn blog geregeld aandacht te besteden aan mijn favoriete bands of aan songs die veel voor me betekenen. Helaas kom ik niet zo vaak aan bloggen toe als jij, waardoor een echte serie moeilijk wordt. Bauhaus, The Smiths en Echo & The Bunnymen zouden in deze serie alleszins niet mogen ontbreken😉 Hopelijk ook iets minder voor de hand liggende namen zoals (ik noem er maar enkele die ikzelf erg goed vind… weet niet of jij ze ook goed vindt) Slowdive, Coil, Soft Cell, Editors, en vooral mijn ultieme helden samen met Orphaned Land: The God Machine / Sophia (eigenlijk Amerikanen maar ze verhuisden speciaal naar Engeland om er muziek te gaan maken en zijn nooit meer naar de VS teruggekeerd). Mits Ierse bands in aanmerking komen kan je ook wat Bono-bashing gaan doen en The Undertones er bij gooien (die zijn cult!)

  2. PS Joris, wat muziek betreft: http://www.youtube.com/watch?v=dsOooSvbvNA . De band Nosferatu. Vermeld ik enkel omdat ik de toenmalige zanger tot mijn beste vrienden in Belfast kon rekenen. Hij zong voor de band van 1995 tot begin van het nieuwe millennium. Hij is afkomstig uit Belfast en een die hard gothic en Smiths fan. Ik kwam hem quasi elke week minstens 1x tegen in de muziekcafes van Belfast en dan praatten we soms een uur lang over niets dan muziek. Ik heb wel meer muzikanten al ontmoet en gesproken, maar Mark van Nosferatu is de enige die ik goed genoeg ken en vaak genoeg ontmoette om de term “vriend” boven te halen.

    Nosferatu is overigens afgeleid van een Griekse term en betekent “hij die de prest draagt”. Het heeft dus niets met vampieren of Graaf Dracula te maken zoals veel gothics verkeerdelijk denken. De Nosferatu was een zonderling die volgens de legende in Bremen ronddoolde en de pest en andere besmettelijke ziektes verspreidde. Gek genoeg is er een wetenschapper in Bremen die tot op vandaag nog in die legende gelooft en angstaanvallen krijgt als hij de naam Nosferatu hoort …

    PS: de titel voor je boek is prima gekozen. Heb je al gedacht aan een voorwoord door een bekend sportjournalist? Met zekerheid zullen zelfs professionals je verhalen met veel plezier lezen. De kans is reëel dat je carriere kan maken in die richting en zelf de sportjournalistiek in kan, als dit boek aanslaat staat er veel moois te wachten.

    • Wat muziek betreft blijf ik bij Engeland, anders is het helemaal lastig om te kiezen. Je hebt The Undertones, Manic Street Preachers en The Proclaimers die er dan sowieso al bijkomen en dan vergeet ik er nog een hoop. Dus alleen Engeland. De top 3 (Joy Division, The Smiths en The Kinks) staat eigenlijk al vast, maar ik weet nog niet in welke volgorde. Dat wisselt per week.

      Ik heb al twee mensen in gedachten en ik denk dat ze dat wel zullen willen. Slaat het boek aan, dan wil ik zeker een tweede del gaan schrijven.

  3. The God Machine is samen met Orphaned Land (Israel) toch wel mijn favoriete band ooit. Nu waren de God Machine allen Amerikanen maar ze woonden in Engeland toen de band actief was, de zanger is zelfs permanent in het UK gebleven en nooit meer teruggekeerd naar de States.

    Sex Pistols, The Clash, Pulp, Coil, Motörhead, The Yardbirds, The Levellers, … ook allemaal zeer boeiende Engelse bands met een heel eigen verhaal. Wie weet kan je Lemmy nog interviewen🙂

  4. Joris, Celtic heeft een zware maar voor de supporter-vincker wel aantrekkelijke poule geloot. Een reisje Barcelona is nooit een straf, een bezoek aan Camp Nou evenmin. En de Amsterdam ArenA is dan wel een beetje een heel kunstmatig aanvoelend stadion, het is wel erg dichtbij. Ben je niet van plan enkele Celtic Europese potten aan je planning toe te voegen? Italië is niet meteen het ultieme vinck-land maar je hebt wel het voordeel dat Ajax absoluut te pakken is, en Milan al lang geen echte grootmacht meer is en dus zeker ook een match waar puntengewin moet kunnen.

Geef een reactie

