Intro Cobh Ramblers v Waterford United

Cobh%2013

Dankzij het toelaten van Cobh Ramblers tot de First Division, konden we nog een tweede club vincken dit weekend. Cobh Ramblers vond ik altijd een mooie naam en ik kende de club natuurlijk vanwege Roy Keane en Stephen Ireland. Maar het bekendste is Cobh vanwege de Titanic. Cobh was de laatste plek waar de boot aanmeerde voordat hij aan zijn fatale reis begon. Je ziet daar veel van terug in Cobh, dat een ontzettend leuk plaatsje is. Ga je er niet voor het voetbal heen, doe het dan voor het stadje. Eigenlijk leuker dan Cork. Wat niet leuker was, was het voetbal. St. Colman’s Park is saai. Het minste stadion dat ik tot nu toe zag ik (Noord-)Ierland. De wedstrijd was ook ontzettend slecht, maar ik zag wel mijn 100ste en 101ste goal van het seizoen. Het hele verslag, met meer foto’s van de stad dan van het stadion, vind je hier.

5 Reacties op “Intro Cobh Ramblers v Waterford United

  1. Nieuwe hobby: kattenvincken?



    Men vertelde me wel eens dat je vanaf het stadion van Cobh de zee kon zien. Ben zelf nooit in het stadion geweest maar aan de foto’s te zien is dat niet correct?

    Overigens is het ergens vreemd dat Cobh weer in de league werd toegelaten zo snel na hun eerste bankroet. Zeker omdat county Mayo al jaren smeekt om een League club, en Dynamo Tralee 1 van de best georganiseerde amateurclubs is in Ierland. Je zou dus gaan denken dat men eerder die club eindelijk zou toelaten tot de liga.

    Indien Galway niet zou terugkeren heb je nog wel 2 andere Galwayse clubs, namelijk Salthill Devon en Mervue United. Beiden spelen nu al regelmatig in het stadion van Galway United omdat hun eigen ground te klein is. Salthill Devon speelt voorlopig onder de naam SD Galway (Salthill Devon Galway) in de hoop op die manier zichzelf te profileren als de nieuwe voetbaltrots van Galway. Of die truuc de fans van Galway United plots over de streep gaat trekken, is natuurlijk afwachten en grotendeels afhankelijk van de al dan niet terugkeer van United.

    • Ik heb hier thuis ook een aantal katten, dus dat is inderdaad mijn nieuwe hobby😉

      Nee, de zee kun je echt niet zien. Ligt veel te ver landinwaarts.

      Ze moeten gewoon die First Division uitbreiden, dan kun je Trallee en Castlebar Celtic toelaten en Galway United weer laten terugkeren. De toeschouwersaantallen bij Salthill Devon en Mervue zijn echt bedroevend. Geen Galway United-fan die daar gaat kijken.

      • Sowieso hoort county Mayo een club in de League te krijgen. De lokale amateurliga is razend populair en de mensen zijn er gewoon heel sport fanatiek. Met zekerheid zou een voetbalclub in dat county snel een behoorlijk aantal fans lokken.

        In principe wilde men uitbreiden maar die A League (in praktijk 3e divisie) was een soort experiment dat niet echt slaagde. Ten eerste kon je enkel promoveren mits je licentie geupgraded werd, en dan waren er nog reservenelftallen van clubs uit de hoogste reeks (dodelijk voor de toeschouwersaantallen. Ik herinner me dat ik uit nieuwsgierigheid voor de beloftevolle toekomst te zien naar Badalona-Mallorca B ging ; ik was letterlijk de enige in het stadion die voor Mallorca was. Ik zag ook ooit Union Berlin tegen de VfB Stuttgart Amateure: exact 3 fans van Stuttgart. Nu willen ze in België ook reservenelftallen van de topclubs onderbrengen in derde afdeling, hopelijk gebeurt dat nooit want daar komt amper iemand op af.

        Salthill Devil en Mervue zijn eigenlijk dorpsclubs. Het oude stadionnetje van Salthill zou in Nederland hooguit volstaan voor de amateur hoofdklasse, voor de topklasse zou het onvoldoende geweest zijn. Salthill Devon heeft zichzelf nu SD Galway genoemd en in Terryland Park gaan spelen maar zolang de kans op een revival van Galway United bestaat gaan de United fans niet meteen die ersatzclub steunen.

        Overigens is Galway samen met Belfast veruit de leukste stad op het eiland, die moeten gewoon een club in de League hebben. Een aangenamer uitwedstrijd is in de Republiek Ierland amper denkbaar. Galway oogt typisch Iers, de natuur is overweldigend mooi, maar er is toch een levendig kroegencircuit en de mensen houden er enorm van sport (GAA in eerste plaats maar toch, voetbal was aan een opmars bezig qua publieke aandacht toen Galway United het plots goed deed. Potentiëel is er dus zeker)

        Tralee Dynamo in de League toelaten en de terugkeer van Galway United zou ik geweldig vinden. Over Castlebar Celtic durf ik me niet uit te spreken, omdat ik de club onvoldoende ken, maar het kan in elk geval geen stap achteruit zijn vergeleken met Mervue en Salthill.

      • PS ik denk dat Ierland sowieso drie profdivisies verdient, het land is groot genoeg daarvoor en er zijn genoeg amateurclubs die rijp zijn om de stap te zetten (Tralee, Castlebar, en in county Donegal is er ook eentje die op de deur klopt maar ik ben niet uit het hoofd zeker welke club. Alleszins niet uit Donegal-dorp maar uit een iets noordelijker gemeente)

        In principe is de A League een derde divisie maar die reservenelftallen en de moeizame procedure om naar de First Division te kunnen stijgen, zorgen er voor dat die A League niet als een echt volwaardige divisie overkomt. Het enige waar ik voor vrees is dat bij uitbreiding van de League of Ireland de FAI weer eerst Dublinse clubs gaat willen inlijven. Nu is de lokale amateurleague (Leinster Senior League) erg groot en zitten er clubs in als Clontarff, Drumcondra FC, Phoenix, … die best goed georganiseerd zijn. Maar ik vrees dat de markt in Dublin echt wel vol zit qua profclubs)

        Kleine sidenote: Drumcondra FC, die op een klein veld tegenover Tolka Park spelen, hebben niets te maken met het oude Drumcondra FC die nog in de hoogste reeks speelden. Die club is lang verdwenen en pas na vele jaren besloten enkele amateurvoetballers een nieuwe club te stichten met dezelfde naam, puur om de herinnering levendig te houden. Maar het is een geheel andere club dan het “oude” Drumcondra FC. Er is in de Leinster Senior League nog Tolka Rovers, maar gek genoeg spelen die niet in de buurt van de rivier Tolka. Ook Trinity College heeft een club in de LSL, die zou ik wel in de league willen zien zodat er een echte studentenderby tussen UCD en Trinity is. Die haten elkaar echt, bij UCD zingen de fans vaker anti-Trinity liedjes dan de eigenlijke tegenstander te jennen.

  2. PS: de “Girls in Green”, de nationale damesvoetbalploeg van Ierland, spelen regelmatig thuiswedstrijden in Galway. Ook de -21 jarigen van Ierland hebben er geloof ik meermaals gespeeld. Dus het stadion zal zeker blijven bestaan en er wordt nog volop gevoetbald. Het is eigendom van de lokale amateur FA die op zijn beurt het stadion verhuurt aan clubs en soms aan de FAI. Terryland Park staat bekend als zijnde 1 van de beste grasmatten van het hele eiland. Het is naar Ierse normen ook een erg aardig stadionnetje. Mocht United niet reïncarneren zie ik Salthill Devon permanent de naam SD Galway aannemen en permanent in Terryland Park gaan spelen.

Geef een reactie

