Intro Cork City v Drogheda United

Cork%2036

Voetbal is schaars in de zomermaanden. Jammer, want vooral de oneven jaren zijn bijna niet door te komen zonder eindtoernooi. Gelukkig hebben ze in Ierland een zomercompetitie. Gek genoeg ben ik pas één keer eerder in de zomermaanden naar Ierland gegaan, in 2006. Het werd tijd om dat nog een keertje te doen. Omdat de competitie in Noord-Ierland stil ligt, konden we dit keer naar het zuiden gaan. Ik zocht speciaal een weekend uit waarbij Cork City op vrijdag speelde en Cobh Ramblers op zaterdag. Twee wedstrijden in een weekendje in het zuiden, beter kan bijna niet. Het was leuk, ondanks mijn lage verwachtingen over beide stadions.  Het verslag van de wedstrijd in Cork vind je hier.

2 Reacties op “Intro Cork City v Drogheda United

  1. Er is EK damesvoetbal, dat op Eurosport heel uitgebreid aan bod komt, dus er is wel degelijk een eindtoernooi. Eurosport zendt bijna alle matchen uit. Het niveau ligt erg hoog, de wedstrijden zijn spannend, en in tegenstelling tot het mannenvoetbal weten die dames nog wat fair play betekent. Je ziet, zelfs in de belangrijkste wedstrijden, amper een schwalbe of provocaties om de tegenstandster een kaart aan te naaien. Eerlijk gezegd begin ik hoe langer hoe meer graag vrouwenvoetbal te kijken in plaats van die topcompetities in het mannenvoetbal. (PS: ik ging al 15 jaar geleden naar vrouwenvoetbal op frequente basis, maar het niveau is de laatste jaren enorm gestegen. De fairplay is echter gebleven, dat de heren voetballers er een voorbeeld aan nemen). Voor de anglofielen is er wel het slechte nieuws dat Engeland kansloos werd uitgeschakeld in de 1e ronde. Ze haalden maar 1 punt (1-1 tegen Rusland) maar verloren tegen Spanje (2-3) en Frankrijk (3-0) dus ze overleefden de groepsfase niet. Een beetje een shock want 4 jaar geleden was Engeland nog vice-kampioen van Europa.

  2. Ik zei nog op voorhand dat Turner’s Cross erg leuk was🙂 Ik was er in 2006 met Shelbourne voor de Setanta Cup (op een dinsdagavond als ik me niet vergis). Toen hadden nog maar 3 tribunes een dak, en er waren nog een klein aantal staanplaatsen. Maar veel lijkt er niet veranderd. Hoeft ook niet want het is een erg leuk stadion. Het rugbystadion in de straat ernaast is trouwens ook erg leuk al kan het al eens op slot zijn buiten wedstrijddagen.

    Cork als stad vind ik niet slecht maar het heeft niet de charme van bv Galway en Derry en niet de historiek van Belfast (dat de tweede stad van het eiland is, Cork is wel de 2e grootste stad van Eire). Galway is een stuk knusser en charmanter. Wel heeft Cork een relatief bruisend nachtleven en voor shopping valt het ook mee. De zuidkust heeft enkele heel aangename plekjes, vooral Kinsale vond ik echt geweldig met die gekleurde Ierse huisjes langs de baai en de ruine van een kasteel bovenop de kliffen. Heel erg fraai (de lokale dorpsclub speelt in de amateurliga voor regio Cork)

    Mooi ook dat de club weer gewoon Cork City heet en niet meer Cork City FORAS Co-Op (de tijdelijke naam na de vereffening, tot de FORAS groep de rechten op de naam Cork City FC kocht en zo de club haar originele naam terugkreeg). Ik vind Turner’s Cross trouwens 1 van de leukere stadions van het eiland. Vergelijk met bv Drogheda (een ramp), St Patricks (absoluut ontoereikend en oogt ietwat vervallend) en merk het verschil. Turner’s Cross is zeker naar Ierse normen een leuk stadion, en met leuke supporters die nooit over de schreef gaan maar wel altijd vocaal aanwezig zijn om hun team te steunen.

Geef een reactie

