The Mardyke

The Mardyke Ireland v Hungary 1939

Tot 2009 speelde Ierland slechts twee interlands buiten Dublin. Beide waren in Cork. In 1985 was Flower Lodge in Cork, dat nu van de GAA is en de naam Páirc Uí Rinn draagt, de gelukkige. Tegen Spanje werd het 0-0. Nog eerder, in 1939, was een andere locatie in Cork de gastheer voor het nationale elftal: The Mardyke. Dat stadion is tegenwoordig een atletiekstadion van de universiteit, maar destijds speelde de club Cork United er en was het dé voetbaltempel van de stad. Toen in 1939 Ierland v Hongarije op het programma stond, werd die toegewezen aan The Mardyke. De Corkonians vonden het geweldig. Maar liefst 18.000 man zagen beide teams met 2-2 gelijkspelen. Bovenstaande foto is tijdens de wedstrijd gemaakt. Echt een prachtige plaat (tip: even op klikken, dan zie je hem in groter formaat). Eeuwig zonde dat het stadion niet meer bestaat in die vorm, want het was echt een juweeltje.

2 Reacties op “The Mardyke

  1. Mooi wel dat beide stadions bewaard gebleven zijn, ookal is het voor atletiek of universiteits sporten. Toch een stuk respectvoller dan het gewoon af te breken. Trouwens, veel universiteiten hebben een voetbalteam, misschien in Cork ook (in Dublin heb je uiteraard UCD, 1 van mijn favoriete teams buiten Shelbourne, en ook Trinity College die een team in de Leinster Senior League hebben)

    In Ierland en Noord Ierland is er, als dat nog bestaat (het bestond nog toen ik er woonde, 2004 tot 2007) een voetbaltoernooi waar de diverse universiteiten van Ierland en Noord Ierland aan deelnemen. UCD stuurt wel hun amateurteam, niet het team dat in de League of Ireland speelt. Doorgaans heb je dan UCD; Trinity, Queens University Belfast als vaste deelnemers en als ik me niet vergis ook Galway en Cork die een team sturen. Er is alleszins een universiteitsteam in Cork, ik weet niet of ze in dat atletiekstadion spelen maar er is daar alleszins wel een amateurteam voor studenten actief.

  2. Kleine PS: in UK en Ierland is het denk ik vrij normaal dat universiteiten een eigen club hebben. Team Bath, dat tot de 7e afdeling doordrong, was een universiteitsteam. Als ik me niet vergis heeft Edinburgh een universiteitsteam die in de Schotse beker al eens goed presteren. In Ierland heb je sowieso UCD (in de hoogste reeks), Trinity College (in de amateurliga van regio Dublin) en Queens University Belfast FC in de derde afdeling Noord Ierland. Allicht vergeet ik er nog enkele.

    Het leuke is wel dat die universiteits cup in Ierland grensoverschrijdend is, met universiteiten van zowel Noord Ierland als Eire die teams sturen. UCD is doorgaans de sterkste ploeg, zelfs al spelen ze niet met hun eerste team.

    Zou nog een leuk idee zijn voor de Benelux maar ik vrees dat dat er niet van kan komen. Ik weet niet of er in Nederland universiteiten met een eigen team bestaan, maar in België hebben enkel aan de universiteit van Gent de studenten een eigen voetbalteam gesticht (spelen in een amateurcompetitie voor regio Gent-Wetteren-Eeklo). Aan andere universiteiten zoals Leuven en Brussel wordt occasioneel eens gespeeld maar die teams spelen bij mijn weten nergens in competitie, enkel die Gentse studenten spelen in competitie (maar wel amateurliga)

    Voetbal voor studenten lijkt in UK veel meer voor te komen, ook in Oost Europa en Turkije is het niet ongewoon (Istanbulspor is een studententeam qua oorsprong en Galatasaray werd gesticht door collegestudenten. In Roemenië speelt Universitatea zelfs in de hoogste reeks meen ik). In Zuid Amerika komt het zeer veel voor (Universidad Catolica is 1 van de toppers zelfs in Chili, UNAM in Mexico is ook aan de univ gelinkt) maar in Amerika is college sport sowieso erg groot. Ik heb wel de indruk dat in Ierland en het UK sport; vooral voetbal en rugby, ook stevig gepromoot worden onder studenten.

Geef een reactie

