Sir Fixture Day 2013

Sir Fixture

Morgen is het zo ver. Dan komt Sir Fixture langs om de fixtures bekend te maken om 10:00 uur Nederlandse tijd. Niet alleen in Engeland zal het aandachtig gevolgd worden, maar ook in Nederland zitten enkele vinckers met spanning naar het scherm te kijken. Ik ben er daar één van. Woensdag is mijn vrije dag van het werk, dus ik heb dit keer geen vrij hoeven nemen. Ik heb één keer gewerkt op Sir Fixture Day en toen heb ik een paar uur naar de fixtures gekeken. De productie was toen heel laag (Haha, dat is hij toch altijd DT116? *ba doom ching*), dus dat doen we maar niet meer. Ik heb al een wordbestandje met daarin de wedstrijden die ik meteen ga opzoeken. Hoef ik alleen nog maar Ctrl+F aan te zetten en dan de wedstrijden erin te plakken. Hieronder hoe mijn dag er uitziet vanaf het moment dat Sir Fixture langs is geweest.

10:01 Port Vale

Natuurlijk ga ik als eerste zoeken naar Port Vale. Waar ik op hoop, kun je hier lezen. De site van Port Vale staat open, een Twitter-pagina met #PortVale, de BBC-site van de club en gewoon die van League One. Eerst zal ik flink vloeken, omdat het nooit precies om 10:00 bekend is. Daarna zal ik, als ze op 26/10 een leuke tegenstander hebben, een vreugdekreet laten klinken op Twitter. Anders komt er veel genuil en complottheorieën over de Vinckgod. Misschien moet ik dan nog even verder zoeken naar een leuke pot op een andere datum.

10:06 Partick Thistle v Celtic

Na Port Vale gaan we meteen naar de pagina van de SPL. Partick Thistle v Celtic staat namelijk heel hoog op de verlanglijst. Voor de split in maart spelen ze drie keer tegen elkaar in een A-B-A ritme. Ik hoop dat de A Partick Thistle v Celtic is en niet omgekeerd. De B is namelijk altijd rond of op Nieuwjaarsdag en dan is het lastig vincken. De A-wedstrijd wordt in de zomer/herfst en lente gespeeld. Daarnaast heb ik dan twee keuzes. Wordt het de B, dan volgt er veel genuil op Twitter. De kans dat Partick Thistle de kampioenscompetitie haalt, en er dus een vierde wedstrijd komt, is namelijk heel klein.

10:10 Ross County v Inverness

Deze pot is ook een derby, dus is er eentje op of rond Nieuwjaarsdag. Afgelopen jaar was dat Ross County v Inverness (ging uiteraard P-P), dus ik ga er van uit dat de Highland derby in Dingwall dit jaar de A wedstrijd is. Mooi in het najaar of voorjaar naar Dingwall. Ik zie het zeker wel zitten. En als Sky hem dan de komende weken ook eens naar de zondag verschuift, ben ik helemaal tevreden.

10:12 Hearts v Hibs

We blijven in de SPL, want dat scherm staat toch open. Hearts is aan het wankelen, dus ik wil deze derby zeker zien. Dan heb ik de Edinburgh derby in drie verschillende stadions gezien. Daarnaast is Tynecastle puur genot. Afgelopen seizoen was Hearts v Hibs de B, dus ik ga er van uit dat we ditmaal tweemaal Hearts v Hibs hebben vóór de split en dat hij dus op gunstige tijdstippen gespeeld gaat worden.

10:14 Weekenden van 10 en 17 augustus

Op 14 augustus spelen Engeland en Schotland op Wembley tegen elkaar. Daar gaan SJ en ik naartoe. We willen dan eigenlijk of het weekend van te voren of het weekend erop ook gaan vincken. Voorkeur is de laatste. Hopelijk wordt er een mooie pot gespeeld op 17 augustus, zodat we een leuke trip in het vooruitzicht hebben.

10:18 Wolverhampton Wanderers

We verlaten dan Schotland even, want ik ben benieuwd naar het programma van Wolves. Dat zij in League One spelen is eigenlijk te bizar voor woorden. Jammer, want ik vind het een mooie club. Aan de andere kant is de vincker in mijn heel tevreden, want er zitten nu wel wat mooie potjes aan te komen. Vooral Brentford v Wolves interesseert me, maar ook de (semi-)derby’s tegen Walsall, Shrewsbury en Crewe zoek ik meteen op. Die kunnen namelijk wel eens naar zondag 13:00 gaan en dat is heel interessant voor een combi.

10:21 Schotland

Daarnaast gaan we weer ‘Up North’. Ik wil graag naar Alloa Athletic en vooral de wedstrijden tegen Dundee (is al 35 jaar geleden dat ze elkaar in competitieverband troffen) en Falkirk (derby!) interesseren me. Doordat ze in SFL1 geen split kennen, zijn die alle vier morgen al bekend. Wat ook bekend zal zijn, is de wedstrijd Ayr v Sevco Rangers. Somerset Park is een juweeltje. Ik heb het al eens gevinckt, tegen Queen’s Park, maar zou het graag eens vol zien daar. Verder zal ik eens kijken tegen wie Cowdenbeath een thuiswedstrijd heeft in de Schotse weekenden die ik heb opgeschreven ivm een mooie combi.

10:27 Derby’s

Daarna ga ik wat leuke derby’s en wedstrijden die al lang niet gespeeld zijn opzoeken. Dan moet je denken aan Swansea v Cardiff, Chesterfield v Mansfield, Bristol City v Swindon, Bristol Rovers v Newport, York v Portsmouth, Rotherham v Sheffield United en Bradford v Sheffield United. Kan ik dan mooi in mijn Wordbestandje zetten van wedstrijden die ik eventueel wil bezoeken.

10:40 

Veel Tweets over fixtures en discussies met medevinckers over leuke weekenden. Het is dan nog drie tot vier weken wachten op Sky voordat écht alle speeldata duidelijk zijn en pas op 5 juli worden ook de fixtures in de Conference bekend, maar meestal heb ik rond een uur of twaalf al een beetje een globale indeling van het nieuwe seizoen. Daarna kan het echt wachten beginnen.

20 Reacties op “Sir Fixture Day 2013

  1. Mooie samenvatting. Hoop ook weer een weekendje Engels voetbal te pakken. Boottrip naar Hull en weekendje Londen met Chelsea en Crystal Palace smaakte zeker naar meer. Twijfel een beetje tussen Liverpool, Sheffield, Newcastle, Birmingham en Manchester. Alle clubs in die steden spreken me aan, alleen welke stad is het leukst? Manchester om ook meteen het museum van de FA te bezoeken? Liverpool voor de muziek en twee prachtige PL clubs met dito stadions? Sheffield als typische Engelse arbeidersstad en Hillsborough? Birmingham schijnt saai te zijn, maar toch een miljoenenstad met Villa, WBA en Birmingham City? Newcastle voor weer een mooie bootreis vanuit Nederland en St. James Park?

    • Liverpool is een hidden gem. Wat mij betreft is dat 1 van de mooiste steden van Europa. In elke straat zit er wel een kroeg helemaal vol omdat een lokale band speelt of omdat er sport op TV is. De architectuur is vooral langs de Merseyside promenade en in het centrum heel mooi. Uitgaansleven is dik in orde, alleen heb je er niet zoveel disco’s maar meer echte Engelse pubs met lokale bands die live spelen (en dat is toch altijd leuker dan een DJ?). In de platenwinkels vind je er vaak oude vinyl singles uit de 80s die je dacht nooit meer te kunnen vinden. Everton en LFC leven enorm in de stad, maar zonder dat het grimmig wordt.
      Kortom, als je houdt van cultuur, voetbal en muziek, dan zou ik geen seconde twijfelen en voor Liverpool gaan. Ik ben er 3x geweest en het verveelde geen second, integendeel ik hoop er ooit nog eens te komen. Heerlijke stad.

      Leeds is trouwens als stad ook heel erg leuk, en ook daar heb je naast de fraaie architectuur in de binnenstad veel uitgaansmogelijkheden en een bevolking die passioneel is over sport.

      Ik zou Birmingham zeker niet saai durven noemen, alleen is het centrum wel erg modern aandoend, terwijl Liverpool authentieker is. Birmingham lijkt veel moderner, met veel nieuwe gebouwen en hoogbouw.

      Manchester vond ik persoonlijk weinig aan, maar ik was er in 2005 en louter voor een concert, dus in die tijd is de stad misschien grondig gerenoveerd. Er werd toen alleszins druk verbouwd, maar ik vond de stad wat grauw. Zeker vergeleken met Leeds en Liverpool, waar ik het heel leuk vond. Desondanks wil ik wel eens terug naar Manchester om de zogenaamde “Smiths route” te vincken: dat is een route doorheen de stad waar je alle gebouwen en plaatsen vinckt waar The Smiths ooit over hebben gezongen of waar ze hebben opgetreden of opnames gemaakt. Diverse Smiths fans hebben de route al helemaal afgewerkt en ik zou dat toch ook wel eens willen doen ooit.

      Maar ik zou bij de keuze die je daar voorstelt resoluut voor Liverpool gaan. Echt een geweldige stad, en enorm levendig. Altijd een plezier om terug te keren want er is zoveel te beleven dat je je ook na meerdere bezoekjes niet gaat vervelen.

      • Thx voor je uitgebreide reactie. Ben een grote Beatles fan dus dan is qua Engeland Liverpool nu wel nr 1 op de lijst. Glasgow met Celtic en Rangers lijkt me ook heel leuk en ondanks dat ik slechts 2 uurtjes eerder in Edinburgh ben geweest vond ik het wel prachtig daar. Met natuurlijk Hearts vs Hibs wat Joris helemaal geweldig vind haha. Moeilijk moeilijk.

      • Liverpool is en blijft voor mij voor eeuwig geassociëerd met Echo & The Bunnymen. Vraag me mijn all-time favoriete band en het wordt een zeer lastige keuze tussen de Bunnymen, The God Machine, en Orphaned Land.
        The Smiths staat zeker op 4 en om de top 5 te vervolledigen wordt het al wat lastiger kiezen tussen Manic Street Preachers, Placebo, Sophia, … Maar zeker vaste waarde in de top-3 zijn de Bunnymen, en die komen ook uit Liverpool. De Bunnies zijn de reden waarom ik al 3x naar Liverpool trok, maar natuurlijk : als je er toch bent pik je ook een wedstrijdje mee (Everton speelde thuis en ik vond hun stadion echt geweldig!) en ik was ook zeer aangenaam verrast door de architectuur en bruisende sfeer van de stad.

        Liverpool is zeker een aanrader om te bezoeken, de stad is vrij compact maar heeft heel veel te bieden. Je kan er heel eenvoudig een verlengd weekend doorbrengen en nog het gevoel hebben dat je eigenlijk liever nog wat langer had gebleven. Enkel het klimaat kan wel eens tegenvallen maar hey, als Belgen en Nederlanders zijn we toch aan regen gewend, niet? Dus dat hoort geen excuus te zijn om deze prachtige stad niet te bezoeken.

        PS voor jou en alle Beatles fans: de luchthaven van Liverpool is naar John Lennon vernoemd en heeft als slogan “Above us only sky”. Men voert nu campagne om de luchthaven van Birmingham te hernoemen naar Ozzy Osbourne, waar ik als metalfan uiteraard volledig achter sta🙂

      • PS 2 aan Jeroen: ben nog niet in Edinburgh geweest maar wel een verlengd weekend in Glasgow. Heb toen langs Celtic Park geweest, en ook de bewering dat de stad enorm levendig is op muzikaal vlak klopt ook. Het verschil is wel dat ik in Glasgow het sfeertje wat grimmig vond op straat (eens in een kroeg is er geen probleem uiteraard, enkel op straat vond ik het wat gespannen) terwijl Liverpool heel relaxed is. Beiden hebben een bruisende muziekscene, een passie voor voetbal, en mooie architectuur. Wel is het zo dat Liverpool erg compact is en al dat leuks op wandelafstand aanbiedt, terwijl in Glasgow je meer een grootstad indruk hebt. Maar beide steden zijn zeker de moeite waard. Ideale locaties voor de combo cultuur-sport-muziek.
        Ook niet geheel onbelangrijk: Schotse vrouwen zijn –vind ik– doorgaans knapper dan de zuiderburen. Ik hou wel van een vurige roodharige deerne🙂

    • Liverpool en Sheffield vind ik de leukste uit dat rijtje. Manchester de minste. Niet qua stad, maar vooral qua volk. Heel onvriendelijke en arrogant. Eigenlijk erg a-typisch voor Noord-Engeland.

  2. leuk om te lezen dat ik niet de enige ben, die al weken uitkijkt naar deze dag…al gaat het mij vooral om de fixtures van Tottenham Hotspur

    • Dat is wel een nadeel, want nu moet je nog weken wachten totdat Sky eindelijk gekozen heeft. Ik hoop op Palace v Spurs op 18/08, want dan kan ik die mooi meepakken op de terugweg vanuit Leeds.

  3. @Jeroen – Manchester is een erg leuke stad qua uitgaansleven (veel clubs). Liverpool is zeker ook OK, zeker als je wat meer into de Britse bandjes bent.

    Ik wacht in spanning af wat er morgen voor de Rovers uit de hoge hoed komt. Speciale aandacht gaat uit naar de thuiswedstrijd tegen burnley (Bastards!) en de uitwedstrijden in Londen, m.n. Charlton en QPR.

  4. PS Joris: hoort bij de vinckplannen geen Europese away trip met Celtic? Of is dat volledig afhankelijk van wie ze loten?

  5. Joris, ik gun je een mooie vincklijst!
    Jullie allemaal uiteraard.

    Ach ja. Tijd en geld, anders zat ik er om de haverklap.
    Het land, het volk, haar steden en sportbeleving, de muziek, het reizen, de clutuur en het stappen. Ik vréét die hele mikmak. Prachtig.

    • Ik heb hetzelfde gevoel met Israel en Turkije (hoewel het de laatste twee weken iets minder relaxed was in Turkije) , moest er meer geld op de rekening staan …

      Het gekke is wel dat ik bij het UK een soort gevoel heb dat het iets teveel zoals België is, en puur qua uitzicht is dat ook wel zo, heel West Europa lijkt wel een beetje op elkaar. En ik heb 3 jaar in Ierland gewoond dus dan heb je een beetje een deja vu gevoel bij het UK. Tot je er eenmaal bent en die geweldige muziek hoort, die passionele sportfans ziet, en voor je het weet ben je weer helemaal “in the mood”. Ik moet me ook ergens corrigeren bij het idee dat Engelse vrouwen niet van de knapsten zijn , heb recent enkele Britse meisjes ontmoet en laat ons zeggen dat daar absoluut niet over te klagen viel (helaas bij een leuke babbel in de stad gebleven)

      Als muziek- en poëziefanaat moet ik toch echt eens naar Camden. 1 van mijn favoriete bands ooit, The God Machine, hebben daar een jaar een woning gekraakt tot ze geld genoeg hadden om een demo op te nemen (en toen werden ze door een label binnengehaald en konden ze van hun muziek gaan leven), voor mij zou dat kraakpand in Camden een echte bedevaartsplek zijn. En als je er dan toch bent zou je gek moeten zijn geen lokale voetbalwedstrijd mee te pikken, al is het balen dat mijn favoriete Londense club Barnet nu haar stadion is kwijtgeraakt. Premier League spreekt me minder aan dan de lagere reeksen (en is peperduur) maar met Brentford, Leyton Oriënt en QPR zitten daar in de buurt wel enkele clubs met leuke stadions.

      Let wel: je spreekt over het volk en haar cultuur. Is dat niet enorm streekgebonden? Het UK is 1 van de grootste landen van Europa. Ik spreek nu niet uit ervaring (ben maar 1x in Schotland geweest maar meermaals in Engeland) maar ik hoor vaak dat men in Schotland veel losser is en veel sneller contact legt met een toerist of nieuwkomer. Ik heb 3 jaar in Ierland gewoond, toch een stuk kleiner dan het UK, maar zelfs daar merk je toch sterke regionale accenten. Vooral de westkust waar men nog in kleinere dorpjes leeft en Gaelic spreekt, is toch een beetje apart als je Dublin of Belfast gewend bent. Ik wil niet van een echte cultuurshock spreken, maar toch…

    • Bedankt🙂

      Heb je zelf al wedstrijden aangestreept? Voor mij is het ook breder dan het voetbal alleen. Al die dingen die jij noemt vind ik ook zo mooi aan Engeland.

      • Nog niets is vaststaand, maar mogelijks trek ik voor een concert een twee dagen naar Londen (zoals gezegd: nog niets staat vast… Indien het doorgaat is het jammer genoeg wel in de zomer dus buiten het voetbalseizoen, al fotografeer ik ook stadions zonder wedstrijden en is het dus voldoende als er een stadion niet op slot is en dan kan ik een vinck zetten). Is Londen het eenvoudigste bereikbaar (op een laat ons zeggen “budgettair verantwoorde wijze” ;)) via de trein doorheen de tunnel, of is het beter een lowbudget luchtvaartmaatschappij te gebruiken? Moet je lang op voorhand boeken of kan je evengoed de dagen voorheen je ticket bestellen?

        Of de trip doorgaat of niet zal van de concertagenda van de band afhangen maar gezien de groep in Londen echt vorm kreeg zou het mooi zijn om daar te gaan kijken. En meteen het kraakpand bezoeken in Camden waar The God Machine _O_ hun eerste jaar overleefden voor ze een platencontract kregen… Qua vincken lijken Brentford en Fulham me erg interessant (zonde van Underhill) maar ik vermoed dat zeker bij Fulham de boel stevig op slot is buiten het seizoen…

  6. Dit is een beetje offtopic maar gezien hier veel Nederlandse vinckers zitten en het gaat over plannenmaken voor 2013-2014 wist ik niet waar anders te vragen.

    Ik ga binnenkort naar een concert in Den Haag. Nu ga ik daar 1 nacht overnachten en dus anderhalve dag in de stad doorbrengen. Gezien het concert zal een wedstrijd van ADO er niet inzitten (want die spelen altijd zaterdagavond, en net dan is het concert) maar ik heb de namiddag wel voor eventueel een amateurwedstrijd mee te pikken of gewoon een ground zonder wedstrijd te vincken. Weet iemand of er in Den Haag grounds zijn die ietwat de moeite waard zijn? Scheveningen lijkt me een idyllisch plekje maar dat zegt niets over de lokale club natuurlijk. Is er ergens in Den Haag een ground die smeekt om gefotografeerd te worden en ergens toch een beetje iets moois of aparts heeft?

  7. Volgens mij heeft VUC den Haag een hele mooie oude tribune, HBS een roemruchte club, maar ik weet niet hoe de accomodatie is, en scheveningen vind ik persoonlijk niets, maar daar kunnen de meningen over verschillen natuurlijk.

    • VUC en HBS dus… Dat ligt in den Haag zelf relatief centraal of moet ik de bus naar de rand nemen om die clubs te bereiken? (wat ik, als het de moeite waard is, zeker zou doen)

      Scheveningen VV ken ik van naam, maar geen idee of het stadion iets voorstelt. Ik was eens een zonnige zomeravond aan zee in Scheveningen maar dat was ’s zomers, competitie lag stil en het sportpark van Scheveningen zat op slot dus ik kan er eigenlijk geen oordeel over vellen.

    • Het regende heel erg vorig weekend (ik moest de afstand tussen hotel en concertzaal met taxi afleggen of ik was uitgeregend nog voor de band arriveerde) ; maar heb vanuit de trein wel De Kuip, het Sparta stadion, en het stadion van Vitesse Delft gezien. Ik heb me nu al voorgenomen terug te keren naar Den Haag want ik wil de kans hebben om de volledige stad en strandwijk te zien zonder constante regenbuien. Dan kan ik ook uitgebreider vincken. Ik heb wel het sportpark van Stormvogels gezien (de Haagsche variant, want er zijn wel meer clubs met die naam)

      Overigens hingen er defilibrators (hoop dat dit correct gespeld is) in station Hollands Spoor. Handig, dus als je een hartaanval krijgt op de trein kan je gewoon afstappen en het probleem zelf verhelpen. Nee echt, nooit eerder zoiets in een station gezien. En de Chinatown van Den Haag was wel leuk, alleen jammer dat het maar bleef en bleef regenen…

  8. Pingback: Happy Sir Fixture Day | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

