Stadium Portraits

Paintings Paul Town

Ik heb een passie voor oude Engelse stadions. Ik kan uren in fotoboeken turen om ze te bestuderen en daarna balen dat ik ze niet allemaal in het echt heb gezien. Roker Park, Ayresome Park, The Den, The Baseball Ground en Filbert Street zou ik meteen bezoeken als er een Teletijdmachine bestond. Ik schrijf er daarom maar over om toch een beetje het gevoel te krijgen er ooit te zijn geweest. Er zijn mensen die er veel verder in gaan. Zo was een van de eerste interviews op mijn blog met Aly Gaff, de Schot die schaalmodellen van oude stadions maakte. Een week of drie geleden stuitte ik ineens op Paul Town uit Bradford. Deze Bantam schildert portretten van oude stadions. Persoonlijk vind ik ze erg geslaagd, daarom trok ik hem eens aan zijn mouw om over zijn passie te vertellen.

“Ik schilder nog helemaal niet zo lang stadions. Het begon met een schets van de cottage van Fulham afgelopen december. Daarna vroeg iemand aan mij of ik een schilderij van Burnden Park, het oude stadion van Bolton, wilde maken. Ik vond dat leuk om te doen en ik toen het af was, besloot ik het resultaat op mijn Facebook te zetten. Daar kreeg ik veel reacties op. Dat was voor mij de aanleiding om nog meer oude stadions te schilderen en besloot een aparte Facebookpagina op te zetten voor die schilderijen. Inmiddels heb ik meer dan 300 volgers en heb ik zelfs enkele van mijn schilderijen verkocht. Ik krijg zo nu en dan verzoekjes van mensen om speciaal voor hen een bepaald stadion te schilderen. Daar voldoe ik graag aan.

Het is niet toevallig dat ik voetbalstadions ben gaan schilderen. Ik heb altijd een obsessie gehad met grounds. Dat is begonnen toen mijn oom mij een boek van Simon Inglis over voetbalstadions gaf. Sindsdien is het bekijken van voetbalstadions een hobby van me. Met Bradford City ga ik naar zoveel mogelijk uitwedstrijden, dus ik zie er veel. Mijn favoriete grounds zijn er twee uit Bradford. Natuurlijk Valley Parade, want dat is het stadion van mijn club. Ik heb daar zoveel herinningen aan. Ik heb dan ook al een aantal schilderijen van dat stadion gemaakt. Ik vind zelf het schilderij van Bradford City v Huddersfield in 1977 mijn mooiste tot nu toe. Ik heb het verkocht aan een mede-Bantam, dat doet me wel goed. Nog mooier dan Valley Parade vind ik Park Avenue, het voormalige stadion van Bradford Park Avenue. Helaas is dat nu gesloopt, maar dat neemt niet weg dat ik er nog wel schilderijen van kan maken.

Ik wil nog veel oude stadions schilderen. Afgelopen week heb ik Tynecastle van Hearts geschilderd en het plan is om binnenkort aan Roker Park te gaan beginnen. Dat vond ik ook een prachtig stadion. Soms maak ik wel eens voetballoze schilderijen. Zo ben ik bezig met het schilderen van een fictief Noord-Engels industriestadje. Toch heb ik daarin ook een rugby- en cricketstadion verwerkt. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan, haha. Ik doe het ook wel eens omgekeerd, waarbij je de stad als achtergrond bij het stadion hebt. Dan duurt het een stuk langer voordat ik het schilderij af heb, maar ik heb dan het gevoel dat ik daarmee het schilderij meer karakter geef. Dan maar liever wat meer werk. Gemiddeld ben ik zo’n 24 uur bezig met een schilderij. Als iemand een van mijn schilderijen wil kopen, kan dat altijd. Het hoeft niet perse, want ik hang ze ook graag bij mij thuis op.”

Uiteraard kunnen enkele foto’s van de schilderijen van Paul niet ontbreken. Je kunt hem ook volgen op Facebook.

De schets van Craven Cottage waar alles mee begon.

De schets van Craven Cottage waar alles mee begon

Het legendarische Park Avenue, het favoriete stadion van Paul

Het legendarische Park Avenue, het favoriete stadion van Paul

Daarom maakte hij er gewoon nog een schilderij van. Prachtig, die drie gables.

Daarom maakte hij er gewoon nog een schilderij van. Prachtig, die drie gables

Maine Road, het oude stadion van Manchester City

Maine Road, het oude stadion van Manchester City

Molineux van Wolves met dat prachtige zaagtanddak

Molineux van Wolves met dat prachtige zaagtanddak

Tynecastle van Hearts voor de verbouwing. Genieten

Tynecastle van Hearts voor de verbouwing. Genieten

En eentje van Paul's club Bradford mag natuurlijk niet ontbreken: Valley Parade

En eentje van Paul’s club Bradford mag natuurlijk niet ontbreken: Valley Parade

Geef een reactie

