Intro Arbroath v Queen of the South

Arbroath 43

In maart had ik een van de leukste trips ooit. Motherwell op vrijdagavond en de Dundee derby op de zondag. Tussendoor nog naar Arbroath v Queen of the South. Laat alleen die namen op je inwerken. Wát een heerlijk affiche. Arbroath bezoeken was een lang gekoesterde wens. Gayfield ligt zowat op het strand en aan tegenover het stadion ligt de pub “Tuttie’s Neuk”. Als liefhebber van flauwe grappen, moest ik daar een keer geweest zijn. Het bleek een heerlijke vinck te zijn. Arbroath was een erg leuk plaatsje, de Arbroath Smokie smaakte goed, Gayfield was een mooi stadion en het volk was er vriendelijk. Met Arbroath is weinig mis, dat zullen jullie ook wel denken na het lezen van dit verslag.

6 Reacties op “Intro Arbroath v Queen of the South

  1. Mooi verslag wat ik weer met veel plezier gelezen heb. Top!

  2. Ha, weer een mooie editie van mijn favoriete rubriek, Eating the 116. Die Smokies moet ik ook een keer gaan vincken.

    Was die figuur met de ratel dezelfde als in de pub in Stranraer? Volgens mij is het wel een gezellige boel op de away trips van Queen of the South.

    • Het Schotse voer (de Killie Pie, de Forfar Bridie en de Arbroath Smokie) zijn toch een stuk beter dan de Engelse varianten, met uitzonderingen van het eten bij Kidderminster.

      Ja, dat was dezelfde figuur. Ratels zijn altijd goed.

  3. Guiness Record Book is een Brits instituut dus vandaar misschien de voorkeur voor Britse records; maar die 36-0 is al zo vaak verbroken dat men echt wel dat record mag afvoeren als ze willen dat hun recordboek nog serieus genomen werd. En OK, de nog hoger scores waren vaak tegen extreem zwakke ploegen, maar datzelfde kan je zeggen over een partij waar de ene club niet eens een echte voetbalclub is. Dat record is al lang verbroken en Guiness zou de bias eens opzij moeten schuiven en die aanpassing maken.

    Verder niets dan lof voor deze lekkernij. Zelfs de foto’s met de zee overal op de achtergrond is puur genieten, ik kan me enkel inbeelden hoe het moet zijn daar echt te staan. Op foto alleen al ziet het er echt heerlijk uit. Ik vraag me af hoe zo een wedstrijd daar moet zijn als het regent en waait … Overigens hebben Akranes en de nationale ploeg van de Faroer een stadion dat even dicht (misschien nog net iets dichter, het zal centimeterwerk zijn) tegen de zee aanligt. Bij de Faroer zijn ze speciaal daar gaan interlands spelen net omdat de zee pal naast het veld en de gure wind de tegenstanders zou intimideren. Slim gezien natuurlijk. Wie nu echt het dichtst bij zee ligt? Centimeterwerk en je zou haast een meetlat moeten gaan halen, maar ik zou zeggen: gewoon van alledrie genieten en verder geen lastige vragen. Gewoon verstand op nul en genieten van voetbal op een erg bijzondere locatie. In de marge trouwens: Arbroath heeft geweldige clubkleuren. Beetje Hearts-achtig. Dat maroon bevalt me wel. Bruin is net iets te Sankt Pauli achtig maar dat maroon is erg leuk, en het is ook vrij origineel. Ik denk dat een sjaal in de fanshop kopen iets is wat moeilijk aan te weerstaan valt.

    PS: is er geen stukje strand voor de zeldzame dagen dat het weer goed genoeg is voor zonnekloppers en zwemmers? Ik snap dat dit gek klinkt maar in Dublin ben ik destijds een dag naar het strand geweest op een zeldzame dag dat het kwik boven de 20 graden uit stak. Het strand lag “packed to the rafters” waarvan enkele naakte zonnekloppers van beide geslachten, en ook heel wat mensen doken effectief de (frisse) Ierse Zee in. Zelfs in Noord Ierland, in plaatsjes als Bangor of Holywood, wordt gewoon gezwommen in zee op de weinige dagen dat het klimaat het toelaat. Zou me dus verbazen dat de Schotten dat niet doen. Er zijn alleszins badplaatsen in Schotland die ook effectief volk lokken als het weer eens verrassend goed zit, maar ik weet niet of ze daar in Arbroath voorzien zijn op dergelijk toerisme. An sich heb je wel alles wat een badplaats nodig heeft: een foute goktent en een cafe langs het strand, beiden nog met een dubieuze naam. Dit moet Morrissey in gedachten gehad hebben toen hij “Every day is like Sunday” schreef.

  4. Geweldig verslag. Elke keer als ik het lees sla ik mezelf voor mn kop dat ik, toen ik een weekje in Aberdeen was, het stadion en de club aldaar niet bezocht heb. Zeker dit was echt weer prachtig geschreven en mooie foto’s. Ook een heel bijzondere plek, zo direct aan zee.

    ps Het is natuurlijk kut dat Willem II gedegradeerd is, maar ik moet zeggen dat in de Jupiler League er ook pareltjes van stadions zijn hoor. Heb je daar al veel gevinckt? Zeker FC Dordrecht vond ik een aanrader.

Geef een reactie

