Swansea City Fans Nederland

Swanseaa City Fans Nederland

Waar Exeter met Roeland een fanatieke fan kreeg dankzij “That Final Day”, heeft Swansea zelfs een heuse fanclub in Nederland: Swansea City Fans Nederland. Ondanks dat hij pas een paar maanden oud is, is de passie van Nick van Ruiven (26) en Danny de Rooij (25)  voor The Swans begonnen toen ze “That Final day” zagen. Beide waren nog tieners, maar sinds de documentaire is Swansea hun favoriete club in het buitenland. Nu Swansea in de Premier League speelt, beginnen steeds meer mensen interesse te krijgen in de club. Positief voor hun fanclub. We gingen eens praten met de twee mannen achter Swansea City Fans Nederland.

Clubs als Manchester United, Barcelona en Real Madrid hebben een fanclub in Nederland. Hoe kwamen jullie op het idee om er ook eentje van Swansea op te richten?

Danny: “Yougle had al een tijdje het Twitteraccount en aangezien ik een webdeveloper ben, leek het ons wel aardig om een site erbij te doen. Zo kunnen we de mensen in Nederland nog meer op de hoogte houden van alles rondom Swansea. We zijn nu een paar maanden bezig en je merkt dat Swansea leeft. De bezoekers stromen binnen op de site. Op Twitter zijn we heel actief en daar zie je ook een groei. Natuurlijk zijn we niet zo groot als de fanclubs van Real Madrid of Manchester United, maar Swansea is natuurlijk een kleinere club.” Nick: “We zijn nog niet zo lang bezig, maar het is leuk om te zien dat Swansea wel leeft in Nederland. Je ziet ook een groei in de bezoekersaantallen en de volgers. In de toekomst is het misschien wel een idee om een gezamenlijk reis naar Swansea te organiseren met de fanclub. Voorlopig is dat nog ver weg, maar wie weet waar we over een jaar staan.”

We gaan tien jaar terug in de tijd. That Final Day werd uitgezonden. Waarom vielen jullie voor Swansea en niet voor Exeter?

N: “Ik vond dat je bij Swansea meer de echte passie op de tribunes zag. Dat miste ik wat bij Exeter. ” D: “De mensen uit Swansea spraken met zoveel liefde over hun club, het sprak me meteen aan. Het was een gevoel. Ik leefde ook ontzettend met ze mee op dat moment.” Y: “Eerlijk gezegd zei Swansea me niets, voordat ik ‘That Final Day’ zag. Ik had altijd al wat met Engels voetbal gehad, maar Swansea was als club op het vierde niveau nog erg onbekend voor mij.” D: “Dat heb ik ook. Engels voetbal heeft me altijd aangetrokken. Niet zozeer het voetbal zelf, maar voornamelijk de sfeer in de oudere stadions. Die ligging midden in een woonwijk, prachtig. Ik had vroeger wel wat met Tottenham, maar dat is totaal niet te vergelijken met de liefde die ik voor Swansea voel.”

Hoe volgen jullie Swansea? En bezoeken jullie de club wel eens?

D: “In het begin was het erg moeilijk. In 2003 werd er amper iets uitgezonden van de lagere divisie. Je kon het alleen volgen op internet. Het grote voordeel van de promotie is dat je nu alle wedstrijden kunt zien en dat doe ik dan ook. Helaas ben ik tot nu toe nog nooit in Swansea geweest. Ik heb twee jonge kinderen en dat in combinatie met mijn werk heeft ervoor gezorgd dat ik nog nooit een thuiswedstrijd van ze heb gezien.” N: “Ik volg Swansea ook veel via de televisie, maar ben al wel een aantal keer naar de UK gegaan. In totaal heb ik vijftien wedstrijden van Swansea gezien, waarvan twee keer uit, bij Crystal Palace en Barnsley.”

Vijftien keer Swansea, dat is aardig wat. Zat daar ook een bezoekje aan The Vetch bij?

N: “Helaas, helaas. Ik heb The Vetch alleen van de buitenkant gezien. De club was toen ik in 2008 voor het eerst ging al verhuisd naar het Liberty Stadium. Het deed me wel wat. Het was totaal verlaten en begon al flink te vervallen, maar ik kreeg een warm gevoel van het stadion. Jammer dat ik er nooit een wedstrijd heb mogen zien.”

Swansea komt deze zomer naar Nederland. Overbodige vraag, maar gaan jullie er heen?

D: “Dat is zeker de bedoeling. Ideaal om ze live aan het werk te zien en dat dicht bij huis.” N: “Uiteraard wil ik ze allemaal zien.”

Swansea begint wat bekender te worden, maar het is nog geen Barcelona of Manchester United. Wat vindt jullie omgeving van jullie passie voor de club?

D: “Ik praat graag en veel over Swansea. Ik doe dat wel tegen mensen die ook een voetbalpassie hebben. Die begrijpen het. Bij mij thuis hoef ik niet over voetbal te beginnen, haha.” N: “In het begin keken ze me raar aan als ik over Swansea begon. De club speelde toen nog ergens onderin en ze waren niet echt bekend. De promotie naar de Premier League heeft daar verandering in gebracht en collega’s beginnen nu vaak uit zichzelf al over de club tegen me.”

De promotie naar de Premier League heeft inderdaad veel veranderd voor het aanzien van de club. Vonden jullie dat mooier dan de gewonnen League Cup?

N: “Dat is een lastige vraag, maar ik ga toch voor de League Cup. Swansea zat al een paar seizoenen dicht tegen promotie aan, terwijl de League Cup echt totaal onverwachts kwam. Het leuke aan de promotiewedstrijd tegen Reading was dat ik destijds in Engeland werkte. Ik kon helaas geen vrij krijgen en zat met een oortje in de wedstrijd te volgen. Geloof het of niet, maar een van mijn managers was uitgerekend voor Reading (die door Swansea met 4-2 werden verslagen, red.). Die heb ik na de wedstrijd nooit meer gezien, haha.” D: “Voor mij is dat ook het winnen van de League Cup. Als je kijkt waar we tien jaar geleden stonden en nu hebben we gewoon een hoofdprijs gewonnen en spelen we volgend seizoen in Europa. Dat is toch geweldig? Toch vond ik de promotiewedstrijd spannender. In de League Cup was al snel duidelijk dat we gingen winnen, maar tegen Reading duurde het tot het einde voordat ik zeker was dat we het gingen halen.”

Swansea v Cardiff is een van de heftigste rivaliteiten in de UK. Hoe staan jullie tegenover The Bluebirds?

N: “Het is heel gek, maar sinds ze in het rood spelen voelt het totaal niet aan alsof ze onze rivaal zijn. Ik had altijd een flinke hekel aan ze, maar dat is nu totaal omgeslagen naar onverschilligheid. Misschien dat het verandert als we volgend seizoen weer tegen ze spelen, maar momenteel doet het me niets.” D: “Ik weet dat het de rivaal is van Swansea, maar anders had ik het ook een rare club gevonden. Ik heb er eens een documentaire over gezien, een paar jaar geleden, en heel die club kwam vreemd op me over. Een manager die de weg totaal kwijt was en een voorzitter met losse handjes. Nu is het helemaal raar met die Aziaten daar en die rode shirts. Laat ik zeggen dat het niet mijn club is.”

Wat is jullie gevoel bij de stad Swansea en het land Wales?

N: “Ik was zwaar onder de indruk toen ik er voor het eerst was. Ik vloog op Bristol en als je dan de heuvels van Wales in gaat heb je wel zoiets van ‘wow, dit is prachtig’. Met Wales heb ik wel wat en dat ik op 1 maart jarig ben, geeft het helemaal iets extra’s. Die dag is het namelijk ook St. David’s Day (nationale feestdag van Wales, red.).”

Jullie zijn beide Amsterdammers en Ajacieden, terwijl John van Zweden niet echt bekend staat als een liefhebber van beide. Hoe is jullie contact? En hebben jullie ook contact met de andere Nederlanders?

D: “John van Zweden is een geweldige man. Heel aardig en leeft echt mee met de club. Die passie van hem voor Swansea vind ik geweldig. Ik heb wel eens contact met hem in verband met de fanclub en hij is enorm positief over de website en helpt ons waar hij kan. Dat hij Hagenees is, kan hij ook niets aan doen, haha. Ik heb zelf ook veel contact met Kemy Agustien. Goede jongen is dat. Helaas krijgt hij maar weinig speelminuten.” N: “Ik heb al jaren contact met John. In 2008 ging ik voor het eerst naar Swansea en toen heeft hij een stukje over me in het programmaboekje gezet. Vorige maand was ik in Swansea voor de wedstrijd tegen Newcastle en toen heb ik een rondleiding van hem gehad in het stadion. Na afloop van de wedstrijd stelde hij me als voorzitter van de Nederlandse Swansea-fanclub voor aan voorzitter Huw Jenkins en manager Michael Laudrup. Je zult dus wel begrijpen dat Van Zweden niet stuk kan bij me, ondanks zijn verkeerde club in Nederland, haha.”

Laatste vraag. Komend seizoen spelen Swansea en Ajax tegen elkaar in de finale van de Europa League. Voor wie zijn jullie dan?

D: “Pff, dat is een moeilijke. Ik denk dat ik dan toch voor Ajax ga. Ben toch nog iets te veel Ajacied. Maar stel dat Swansea wint, dan ben ik er minder ziek van dan wanneer ze van een andere club zouden verliezen.” N: “Swansea.”

Je kunt de mannen van Swansea City Fans Nederland volgen via Twitter, Facebook  of hun eigen site.

7 Reacties op “Swansea City Fans Nederland

  1. Vreemd verhaal. Een hele lofzang over Swansea, maar dan toch meer fan van Ajax. Sowieso vreemd als je hart verpand aan twee clubs. En een hekel aan Cardiff City hebben omdat je ‘opeens’ voor Swansea bent geworden. Komt erg gemaakt over allemaal.

    Niettemin boeiende verhalen om te lezen over foreign fans.

    • Je hart verliezen aan meerdere clubs is de normaalste zaak die er is zolang die clubs niet in elkaars vaarwater komen. Ajax en Swansea spelen in een totaal andere liga, waarom zou je dan niet voor beiden gaan? Let op, ik spreek vanuit hun standpunt he, ik heb niets met Ajax en ben tegen de Welshe clubs in Engelse liga’s, zodus… Maar an sich is er toch niets raars dat je in diverse landen een zekere passie ontwikkelt voor een club? Hoeveel mensen zijn er niet die zowel in eigen land een club volgen maar ook over de grens een club of meerdere clubs volgen? Gezien het geen tegenstanders van elkaar zijn kan je het perfect combineren. Ik ben opgegroeid met Belgisch voetbal (uiteraard) maar toen zag ik Rosenborg voor het eerst en sloeg de vonk over. Iets later ontdekte ik Turkije en Israel en sloeg ook daar de vonk over, zij het vooral voor hun nationale teams. Ik zie er geen punt in. Ik heb zelfs in landen als Noord Korea en Groenland een club die ik net ietsje boeiender vind dan de rest, hoewel dat geen echt supporteren is, eerder gewone interesse. Ik denk zelfs dat het perfect normaal is dat iemand in zowat elk land dat hij enigzins volgt een voorkeur heeft. Het wordt pas probleem als de favorieten tegen elkaar spelen, doch dit kan enkel in Europees of internationaal verband, en in dat zeldzame geval kan je twee dingen doen: of je maakt toch een keuze omdat je gevoel nog net ietsje meer naar het ene team neigt; of je redeneert “wie ook wint, het is een team dat ik graag mag, dus het kan niet foutlopen vanavond”.

      Ik denk in elk geval dat de meeste bezoekers van deze site een favoriete club hebben in de Benelux en eentje in het UK (en/of andere competities).

      ik ben wel volledig akkoord dat het gek is om, als je niet met de club bent opgegroeid, rivaliteit overneemt met sommige clubs alsof die clubs al jaren in de weg lopen. Rosenborg heeft een intense rivaliteit met Molde. Hoewel ik wel eens grapjes maakte over Molde, als je me gemeend vraagt wat ik van Molde vind: ik ben fan van Rosenborg, maar ik zie geen reden om Molde echt te haten. Ik focus me op Rosenborg en de andere Noorse teams laat ik gewoon buiten beschouwing. Een grapje over de rivaal mag gerust, maar doen alsof die haat even sterk en natuurlijk is als mensen die opgroeien in de regio … nee, dat komt fake over. Je kan je natuurlijk vragen stellen of de voorliefde voor buitenlandse clubs dan niet gek is. Maar laat ons zo zeggen: het is nu eenmaal mooier om verliefd te worden dan om te haten. Perfect normaal dat een bepaalde club je aantrekt, hoe ver weg ook. Maar een soort passionele haat tegenover een club ver weg, dat zou nergens constructiefs toe leiden.

    • PS: Belgie en Turkije hebben de laatste jaren meermaals tegen elkaar gespeeld. Ik gun Belgie echt wel succes en zolang de tegenstand niet uit het midden Oosten komt gun ik ze echt de zeges. Maar die keren dat Belgie tegen Turkije speelde, supporterde ik voor Turkije en dat voelde perfect normaal aan. Ik volgde gewoon mijn gevoel. Dat ik er gewoond heb kan meespelen natuurlijk maar het voelde geen second vreemd aan dat het tegen Belgie was. Ik wilde Belgie niet per se zien verliezen, ik wilde Turkije zien winnen. Een verschil toch wel.

      Ik denk dat een fan van Swansea en Ajax, moesten ze tegen elkaar spelen, perfect gevoelsmatig een zekere lichte voorkeur kan hebben. Maar dat maakt hem niet minder fan van de andere club, want in normale omstandigheden spelen ze niet tegen elkaar en ben je gewoon fan van beiden. Ik zie er niets abnormaals aan. Trouwens, wat is het verschil tussen iemand die bv fan is van Ajax en van een team uit de zaterdagamateurs? Kan toch ook perfect want een extreem ongelukkige bekerloting niet in beschouwing genomen, lopen beide teams niet in elkaars territorium.

  2. Even de Swansea fansite bezocht. Ziet er erg keurig uit maar vooral; echt leuk nog eens een ouderwets phpBB forum te zien. Meer en meer sites kiezen tegenwoordig voor sociale netwerken als communicatiekanaal voor fans, en de good old phpBB forums beginnen een minderheid te vormen. Zonde want het dringt bij veel voetbalclubs, artiesten, muzikanten, bedrijven, etc niet door dat niet iedereen op die sociale netwerken zit. En dat er nog steeds mensen zijn die ook niet willen op die netwerken zitten. Op die manier raak je helaas soms afgesloten van discussies met mede-fans. Tegenwoordig moet je op sommige kranten zelfs met facebook of twitter inloggen om een commentaar bij het artikel te zetten. Echt leuk om op deze Swansea site nog eens een echt forum te zien. Alleen al daarvoor proficiat aan de webmasters! De homepage ziet er grafisch overigens ook prima uit: mooie foto van het stadion op de achtergrond maar zonder dat het te fel opvalt en afleidt van de nieuwsberichten. Heel keurige site!🙂

    PS om misverstanden te voorkomen : ik ben niet tegen de Welshe clubs in Engeland, ik ben enkel tegen het feit dat zij in Engeland spelen en zou hen graag de sprong naar de League of Wales zien maken. Met Swansea, Cardiff en Wrexham erbij zou die liga plots heel wat aanzien winnen, Europees beter presteren, ik denk dat ze (zeker nu zonder Rangers) de Schotse liga snel zouden bijbenen qua niveau. Niets tegen Swansea en Cardiff als clubs dus, ik zou hen enkel liever in eigen land zien spelen zoals het overal de gewoonte is waar noodzaak geen uitzonderingen dwong (zie Derry City, FC Vaduz, AS Monaco… totaal onvergelijkbare situatie met de Welshe exiles)

  3. Bedankt voor de reacties tot zo ver! (voor de duidelijkheid, Yougle ben ik dus! Iedereen in Swansea kent me eigenlijk beter onder die naam, wellicht straks hier ook ;))

    Ik snap dat het misschien een beetje raar overkomt dat ik een haat jegens Cardiff zou hebben. Haat is wellicht een beetje ongelukkig uitgedrukt, laten we het op afkeur houden. Zeker gezien wat er zich met name het laatste jaar allemaal heeft afgespeeld in die contreien.Ik denk dat het ook zeker mee speelt dat ik me echt aangetrokken voel tot Wales op zichzelf en de stad Swansea in het bijzonder en de mensen aldaar. Op een buitenstaander komt het misschien raar over maar de band die ik in de loop der jaren heb opgebouwd met de club, de stad en de mensen aldaar hebben van mij echt een Swansea-holic gemaakt.

    swanseacityfans.nl is ontstaan uit de Facebook pagina en later de Twitter feed maar zoals Gerrit terecht opmerkt bereik je daar natuurlijk niet altijd je hele doelgroep mee vandaar dat we ook deze website zijn begonnen en we hopen door middel van deze platformen zo veel mogelijk mensen die Swansea al een warm hart toe dragen te bereiken cq. meer mensen warm te maken voor deze geweldige club.

  4. Mag ik namens Aston Villa Football Club jullie hartelijk bedanken voor de winst op Wigan gisteren? Jullie zijn in mijn aanzien gestegen!

  5. Ik sluit mij namens Sunderland A.F.C. volledig bij de heer Ferdi aan.

Geef een reactie

