Everpool of Liverton?

Speldje Everpool

De vriendin gaat graag naar de rommelmarkt met Koninginnedag. Als compensatie voor mijn vele vinckavonturen ga ik dan altijd gedwee mee. Soms vind ik iets voetbalgerelateerd, maar meestal niet. Gisteren zag ik speldjes liggen en die hebben altijd mijn interesse. Er zaten wat voetbalspeldjes bij. Go Ahead, Fortuna Vlaardingen en Dukla Praag kocht ik meteen en toen zag ik bovenstaand speldje. De kenners, maar ook de niet-kenners, zien meteen dat er iets raars mee aan de hand is. Het is het logo van Everton, maar onder staat toch echt “Liverpool FC”.  Ik moest meteen denken aan het kraampje Everpool dat je altijd rondom de stadions ziet staan rondom wedstrijden. Bovenstaande lijkt me het resultaat van iemand die beide clubs door elkaar heeft gehaald, maar vreemd is het wel.

3 Reacties op “Everpool of Liverton?

  1. wordt denk een collectors item joris,wist dat deze 2 clubs elkaar aardig deden gedogen,maar dit is denk toch een foutje,dat gedogen valt geloof ik trouwens ook wel mee de laaste jaren,het het boek scally pas gelezen van evertons nr 1 hooligan andy nichols en sinds heisel is het toch allemaal wat gevoeliger geworden,bij everton denkt men toch echt een paar europa cups 1 te zijn misgelopen door de verbanning van engelse clubs in europa in de daarop volgende jaren,is trouwens een echte aanrader,scally,ben normaal nooit zo van de hooligan boekjes[hoop verzonnen of sterk overdreven]maar deze andy schrijft het echt op een leuke en vooral zeer grappige manier zoals alleen scousers dat kunnen zijn,niet alleen wij dit en wij dat..ook gevoelige afstraffingenbij oxford united[milk cup] en queens park rangers komen aan bod,koop het als je het eens ziet liggen,gaat nog in eens zo over het hooligan gebeuren maar vooral over de echte engelse voetbal cultuur van met de lads het hele land everton achter na trekken

  2. Kan ook met opzet gedaan zijn om het ridicule aan voetbalrivaliteit met geweld aan te kaarten en een voorbeeld te tonen waar rivaliteit op een gezonde, meer relaxede manier beleefd wordt. In die zin is dat cafe “Everpool” dan ook geniaal. Waarom zouden geen fans van beide clubs in dezelfde pub mogen drinken? In Liverpool is er rivaliteit maar zelden loopt het uit de hand. 1 van de redenen waarom ik Liverpool als stad zo waardeer (naast de prachtige architectuur, de enorme muziekscene, de fantastische promenade bij de Mersey, …). Echt een geweldige stad voor liefhebbers van kunst, muziek en sport, in Liverpool heb je het allemaal. En de rivaliteit tussen Everton en LFC is er eentje zoals het overal hoort: intens, maar zonder de grens van het toelaatbare te overschrijden. Ik ben niet zo met LFC begaan, Everton vind ik dan weer heel leuk vooral qua stadion. Goodison Park behoort toch wel tot de mooiste stadions die ik heb gezien, ik had de pech dat ik er was toen Bolton langskwam (geen echt aantrekkelijke affiche) maar alleen al voor dat schitterende stadion was het de 31 pond meer dan waard. In het stadscentrum heb je op een bepaalde plek een LFC fanstore en Everton store in dezelfde straat. Prachtig dat stadsrivaliteit nog kan op een relativerende, ontspannende manier. Banter, maar nooit geweld. Zo zijn derbys op hun leukst.

    Mooi collector item! PS heb je een pin van de originele Dukla (die niet meer bestaat onder die naam) of van het huidige Dukla Praag? Dukla is in feite qua oorsprong de club van het leger. Een behoorlijke tijd geleden al verhuisde het originele Dukla naar Jihlava, een uurtje van Praag vandaan. De club veranderde de naam ook naar Dukla Jihlava en speelt voort onder die naam, nog steeds. Jihlava heeft een zeer grote legerbasis , dus de keuze om naar Jihlava te verhuizen was geen toeval. Een andere veel kleinere en relatief onbekende club uit Praag veranderde nadien haar naam in Dukla om de traditie in leven te houden, doch in feite heeft het huidige Dukla Praha niets te maken met de ooit zo roemrijke club. Het originele Dukla speelt nu met de naam Dukla Jihlava in het dorpje Jihlava en speelt in 2e of 3e afdeling. ook Bohemians FC is trouwens gewoon een amateurclub die de rechten op de naam en het logo kochten zodat ze plots bekend zouden worden. In Tsjechie is het erg normaal dat namen, logo’s en plaatsen in een bepaalde divisie te koop aangeboden worden. Het is een beetje een semi-franchise systeem. Dus die pin die je kocht kan zowel een erg waardevolle pin van het oude Dukla zijn (heden Jihlava) of van het nieuwe Dukla Praag (die geen vermeldenswaardige historie hebben en enkel steunen op het overnemen van de naam van een voorheen bekende club)

  3. Kleine PS voor de liefhebbers van an sich waardeloze feiten: enkel Dukla had toen ze nog in Praag speelden een rechtstreekse band met het regime als zijnde de legerclub. Slavia, Bohemians, Zizkov en Sparta waren geen van allen clubs gelinkt aan de overheid. Echter, na een tijdje ging het regime Sparta ook erg steunen, wat tot de rivaliteit Slavia (die zichzelf ‘Intellectuals” noemen) en Sparta leidt. Voorts is er nog een grote rivaliteit tussen Sparta en Brno maar dat heeft eerder met de rivaliteit tussen beide steden te maken. De lokale competitie is ook niet bepaald boeiend te noemen. Het feit dat je een plek in de hoogste reeks kan kopen van een andere club en dat je logo’s en rechten op een clubnaam ook gewoon verhandelen kan, zorgt bovendien voor een soort versnippering van traditieclubs want de fans haken ofwel af of zijn verdeeld over de club die de naam kocht en de nieuwe club die de oude traditie in leven probeert te houden. Viktoria Zizkov is wel een beetje een unicum: allicht de enige club ooit die degradeerde ondanks meermaals scheidsrechters omkopen in enkele weken tijd. Omkopen en toch nog niet goed genoeg om degradatie te vermijden …

    Echter, an sich vind ik overheidseigendom de ideale bestuursvorm voor een club, maar een ideaal systeem vereist wel dat ALLE clubs in overheidshanden vallen, niet een enkele club of paar clubs zoals het vroeger in de DDR was. Een liga met enkel door de overheid gerunde clubs vind ik het ideale systeem. Fan owned vind ik het minst prettige systeem. Het voetbal in het Oostblok heeft dus veel van zijn charme verloren voor mij, op Rusland na dan welke ik een erg boeiende competitie vind.

Geef een reactie

