Football Club Obscura: Thorne Colliery

Thorne Colliery

Thatcher wordt vandaag begraven en in veel voormalige mijnwerkersplaatsjes zal het groot feest zijn. In Thorne, South Yorkhire bijvoorbeeld, dat groot werd door de Thorne Colliery. Veel mijnen hadden hun eigen voetbalclub, zo ook deze. Die kreeg de naam Thorne Colliery FC, een club met een mooie tribune. Zoals veel steenkoolmijnen, heeft ook de Thorne Colliery zijn eigen ramp. In maart 1926 stierven er zes mijnwerkers, toen de kabel van hun lift knapte en ze 200 meter naar beneden vielen. Drie jaar later werd de voetbalclub opgericht. Succes heeft de club zelden gekend. Ze spelen op zo’n laag niveau, elfde divisie, dat ze zelfs zelden mogen meedoen aan de FA Cup. Acht keer sinds de oprichting. Toch staat er een beker te glimmen in het clubhuis en dat is die de club kreeg voor het winnen van de Yorkshire League in 1947, de enige titel Thorne Colliery ooit won. De mijn zelf bestaat niet meer en werd in 2004 gesloopt, maar de club zal zijn roots nooit verloochen en heeft voor het stadion een colliery wheel staan, zoals je op de foto hierboven kunt zien. En de ‘achternaam’ van de club is nog altijd ‘Colliery’, waar veel clubs die hebben vervangen door ‘Town’ of ‘Athletic’.

Foto afkomstig van Reynard’s Hunting Grounds

3 Reacties op “Football Club Obscura: Thorne Colliery

  1. Geweldig dat ze dat aandenken aan hun roots daar laten staan. En inderdaad een erg mooie clubnaam die de historie van de club levende houdt. Mooi.

    En tja, Thatcher. Ik wens niemand dood, maar het “Ding dong the witch is dead” spookt toch even door het hoofd. Je wenst niemand dood, maar aan het politiek correcte “over de doden niets dan goeds” doe ik evenmin mee. Het was qua persoonlijkheid een conservatief, qua gedachtengoed neoliberaal (dat gaat wel vaker samen met conservatief), haar politiek beleid was een grote ramp, duizenden en duizenden Welshmen en mensen uit het industriële noorden verloren hun baan, een oorlog voeren om eilanden 8000 km ver weg als afleiding voor het vreselijke bewind in de eigen achtertuin, …

    Ik vraag me af of er enkele van die clubs die hun roots in de industrie of mijnbouw hebben, het gaan aandurven om dat lied te spelen tijdens de thuiswedstrijd dit weekend. Politiek niet geheel correct maar ik kan me inbeelden dat op de tribune veel mensen zouden meezingen…

    Was dit nummer van een eerder besproken band (op deze site besproken) ook niet geschreven middenin het Thatcher drama? http://www.youtube.com/watch?v=Ao19eROwu_c
    “Unemployment’s rising in the chigley end of town
    And it’s spreading like pneumonia, doesn’t look like going down”
    Dat past toch bij die grauwe jaren 80 tijdsgeest en feit is dat onder Thatcher enkel bij de elitaire klasse geen massaal jobverlies te noteren was.

  2. Thatcher was een heel naar mens, en dan druk ik me nog voorzichtig uit, maar ze heeft wel gezorgd dat er in de jaren 80 heel veel goede muziek werd gemaakt.

    • Joy Division, The Smiths, Echo & The Bunnymen, Sisters of Mercy, The Cure toen ze nog echt donker waren, Bauhaus, … De jaren 80 waren gewoon gitzwart: werkloosheid, koude oorlog, … De ideale voedingsbodem voor zulke muziek. Geniaalst van al is nog steeds Morrissey natuurlijk met zijn “Some girls are bigger than others” dat de zin bevat “From ice age to the dole age, there is but one concern: I have just discovered some girls are bigger than others”. The dole age = tijdperk vd werklozen = zelfs in een op zich niet eens zo politiek getint nummer steekt ie lekker een mes in de rug van Thatcher voor de aandachtige luisteraar.

      Valt me op bij het herbeluisteren van Half Man Half Biscuit dat in de studio versie van Trumpton Riots ook een verwijzing in de clip zit naar massaprotesten tegen de Poll Tax, een uitvinding van Thatcher. Ik vind muziek en voetbal nog altijd moeilijk te combineren, het zijn allebei heerlijkheden maar heel erg verschillend, dus een Half Man Half Biscuit fan zal ik allicht nooit zijn, maar toegegeven: dat “Trumpton Riots” nummer is ronduit geweldig. Al vind ik het live beter dan op plaat (maar dat kan met de lo-fi productie te maken hebben, live komt Nigel’s stem er beter door)

      There’s gonna be a riot down in Trumpton tonight!

      Ik zou in het Ding Dong lied nu niet meteen zingen over “the witch”. vervang die w door een b en het is nog beter. Met alle respect voor de nabestaanden, maar politiek gezien kan je Thatcher moeilijk een verlies noemen. Tory’s is sowieso een heel akelige partij. En ik weet het, dit is geen politieke site, maar heel wat voetbalclubs in de industriegebieden van het UK hebben een verleden met de industrie en mijnbouw, dus vele fans van die clubs verloren hun hebben en houden door Thatcher. In zekere zin kan je stellen dat dingen als voetbal en protestmuziek de enige afleiding waren in die donkere tijden van uitzichtloosheid. Ik vraag me echt af of er geen van die clubs uit die industrieregio’s een anti-Thatcher lied gaat spelen voor de wedstrijd. Politiek incorrect misschien, maar de fans zouden het denk ik geweldig vinden.

Geef een reactie

