AFC Nicknames: The Pensioners

Sommige clubs, zoals Bury, behouden hun oude bijnaam. Bij andere clubs verandert hij in de loop der tijd. Soms is dat goed, maar soms ook erg jammer. Bij Chelsea vind ik het misschien nog het ergste. De geweldige bijnaam The Pensioners is in de loop der jaren veranderd in het doodsaaie The Blues. De eerste bijnaam heeft de club te danken aan de Chelsea Pensioners, bejaarde ex-soldaten die in een verzorgingshuis (Chelsea Hospital) vlakbij Stamford Bridge van hun oude dag genieten. De soldaten zijn te herkennen aan hun rode jasje en opvallende hoofddeksel. De Chelsea Pensioners hadden tot ver in de jaren vijftig altijd gratis toegang tot wedstrijden van Chelsea. Daaraan dankte de club zijn bijnaam The Pensioners. Nog altijd schenkt de club acht seizoenkaarten aan het Chelsea Hospital. Tot 1952 stond er in de oude logo’s van Chelsea ook altijd een Pensioner afgebeeld. Helaas werd die daarna vervangen door stilistische letters en nog later door een kitscherige leeuw. De bijnaam veranderde ook in de jaren erna, waardoor ze nu opgescheept zitten met The Blues. Jammer, want The Pensioners was een briljante bijnaam.

3 Reacties op “AFC Nicknames: The Pensioners

  1. weer wat geleert joris,als ik wel eens bij chelsea kwam zag ik altijd wel die ouwe mannetjes lopen in hun roode pakjes en bij de chelsea cupfinals op wembley werdt er ook altijd wel even een shot door de tv genomen als ze op de tribune zaten ,maar wist eigenlijk nooit zo goed wat ze met chelsea te maken hadden,zo kom ik toch nog altijd weer nieuwe dingen te weten op dit geweldige blog

  2. heb nog even nader onderzoek gedaan over chelsea en zijn pensioners,toen chelsea in 2005 voor het eerst na ruim 50 jaar weer eens kampioen werden vormden de chelsea pensioners een erehaag voor de laaste thuis westrijd op stamford bridge en chelsea op hun beurt speelden in het seizoen 2010-2011 met wat rood in hun thuis shirt als eerbetoon aan de pensioners,of had er denk toch meer mee te maken met dat ze dan weer een wat iets ander thuis shirts hadden en er dan weer wat meer zouden verkopen.clubs en merken als nike en adidas verzinnen nu eenmaal van alles om shirts ieder jaar anders te laten lijken denk alleen maar aan manchester united en het oude katoen stad verhaaltje of dat arsenal ineens in hun laaste jaar op highbury in het eerste ooit highbury shirt gingen voetballen

  3. Je kan van Abramovitch zeggen wat je wil, maar het feit dat hij niets van voeling heeft met deze traditie (waar hij opgroeide was dit verhaal onbekend) maar bij zijn overname van Chelsea toch die traditie die hij voordien niet kende in ere hield, is wel knap. OK, de bijnaam is nu erg saai maar dat ligt eerder buiten de macht van de clubs om. Het logo heeft een club wel in de hand, maar los daarvan: als ze nog altijd een aantal seizoenkaarten uitdelen aan het bejaardentehuis, de bewoners van het tehuis het terrein op laten bij huldigingen etc dan blijkt toch dat ze hun traditie in ere houden en Abramovitch echt wel meer in Chelsea ziet dan een snelle manier om zijn fortuin te veelvoudigen. En goed, wat zijn 8 seizoenkaarten weggeven? Ik ben echter geneigd te zeggen “het gebaar telt”. De link met een uniek stukje clubhistoriek blijft toch deels behouden, iets wat veel topclubs die op het eerste zicht enkel om geld lijken te geven niet doen.

    PS: als Abramovitch nog snel wat wil incasseren moet hij de Belgische markt inpalmen en in elke stad in België fanshops openen. Sinds de Belgische kolonie bij de club kwam (en vooral dankzij Eden Hazard die meteen kon doorbreken) is Chelsea “hot” in België en wordt in de sportjournaals zelfs quasi wekelijks een wedstrijdverslag van Chelsea getoond (een beetje gekleurde journalistiek want ze zetten vooral de acties van Hazard in de verf, maar goed, de club krijgt een enorme media aandacht in België nu dus voor Chelsea zou dit een gepast moment zijn om overal fanshops te gaan openen. Er was al lang (meer dan 10 jaar geleden al) een Belgische Chelsea fanclub (met de weinig originele naam “Belgian Blues”) maar toen was dat een relatief kleine fangroep. Sinds Chelsea de Belgische markt ontdekt heeft is het aantal Belgische Chelsea-fans sterk gegroeid. Wij zijn nu eenmaals gloryhunters pur sang. Het is zoals onze nationale ploeg: als we goed presteren voelen we ons allemaal trots Belg, als we een keer verliezen klaagt iedereen dat het land toch maar eens moet gesplitst worden…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s