The Upton Park Flat

Een paar jaar geleden kwam ik bovenstaande foto voor het eerst tegen. Ik was flabbergasted. Ik heb de foto ook al vaak gespamd, omdat hij zo prachtig is. Maar wat is het verhaal achter de foto? Ik ging op onderzoek uit en hij blijkt gemaakt in 1972. De wedstrijd is West Ham v Hereford, replay in de vierde ronde van de FA Cup. Een ronde eerder had Hereford voor een van de grootste stunts ooit gezorgd door als amateurclub Newcastle uit te schakelen. Het werd nog gekker toen ze 0-0 speelden in de volgende ronde tegen West Ham. Een replay. Die werden altijd doordeweeks gespeeld, maar door de energiecrisis mochten clubs hun lichtmasten niet aanzetten. Besloten werd om de wedstrijd op 14 februari te spelen om 14:15. Dat was een maandagmiddag.

Nu zou dat een bizarre tijd zijn, maar door de crisis had de Brits regering een driedaagse werkweek ingesteld. Veel mensen waren dus vrij op maandag. Om 10:30 gingen de hekken al open. Hereford had gesmeekt om de wedstrijd all-ticket te maken (vooraf een kaartje kopen en niet op de wedstrijd zelf), maar dat had West Ham geweigerd. 15.000 man kwamen er uit Hereford, maar veel konden niet meer naar binnen. Het stadion zat tot de nok toe vol. Dat is aardig klote als je uren hebt gereden met schreeuwend dure benzine. Hereford is een rustig stadje en de fans zijn geen echte amkomakers, dus de boel werd niet gesloopt maar gefrustreerd waren ze wel.

De meeste fans wilden naar hun auto’s teruggaan om de wedstrijd op de radio te volgen, totdat iemand erachter was gekomen dat je van boven op de flat naast het stadion het veld goed kon zien. Tientallen Bulls bedachten zich geen moment, en liepen de trappen op. De liften werkten namelijk niet. Het was crisis. Helemaal kapot kwamen ze boven aan, maar ze zagen de wedstrijd. Vanuit het stadion was het ook een prachtig zicht om al die mannetjes uit Hereford op die flat te zien. Ze stonden op het dak en hingen uit de ramen. Helaas kwam de popo in de rust langs om de boel te verzieken. Met een warrig health & safety-verhaaltje werden de fans gedwongen om weer naar beneden te gaan. Uiteindelijk werd het dus toch in de auto luisteren naar de wedstrijd. Om het nog vervelender te maken won West Ham met 3-1, maar het heeft ons wel een iconische foto opgeleverd.

West Ham v Hereford

8 Reacties op “The Upton Park Flat

  1. West Ham speelt als ik het goed snap nog 2 jaar op Upton Park en verhuist dan naar het Olympisch Stadion? Hebben een huurcontract voor 99 jaar (!!) getekend met de stad Londen. De tribunes zouden zo aangepast worden dat ze kunnen vooruitgeschoven worden om de atletiekpiste rond het veld deels te bedekken. Maar of Upton in gebruik blijven zou voor bv jeugd en reserveteams werd nergens vermeld.

    An sich goed dat dat stadion een vaste huurder heeft, want anders was het echt weggegooid geld. Ik vind het enkel vreemd dat het uiteindelijk West Ham werd. Die club heeft toch niet de grote groeimarge zoals sommige andere Londense clubs die veel meer hebben. Met wat pech speelt WHU weer een “shite” season en zakken ze, hoe gaan ze dan dat Olympisch Stadion vullen met wedstrijden tegen Coventry, Leicester of Watford?! Ware Tottenham (club met groeimarge, vaste waarde in de EPL, zeer vaak Europeees actief) geen betere keuze geweest voor het Olympisch Stadion te bespelen?

  2. denk dat westham ook wel op den duur

  3. nogmaals maar nu goed,denk wel dat westham ook op den duur het olympisch stadion kan vullen,een nieuw stadion,betekent ook vaak nieuwe supporters,westham heeft een zeer grote aanhang in oost londen en met name in essex,ik kom voor me werk nog wel eens in essex en het valt mij altijd op hoeveel mensen daar westham gezind zijn,tottenham moet daar ook niet willen spelen,de spurs is noord londen en moet daar ook blijfen..dat gezegt hebbende is het wel eeuwig zonde dat westham uit upton park vandaan gaat,het geeft altijd een speciaal gevoel om vanaf de underground naar het stadion te lopen,de pubs,de echte oostlondense eet tentjes met van die cockney gerechten en de aziatische markt geven wel een echt going to the match gevoel die bij het nieuwe olympisch stadion nog ver te zoeken zijn

  4. William van Holsteijn

    Altijd eeuwig zonde dat een club van stadion wisselt, maar in dit geval zeker. Ik denk dat West Ham te klein is voor een stadion van dergelijke omvang. Ook hier gaat de typische sfeer verdwijnen zoals ´zwaan´ het hierboven omschreven heeft. Toch moet ik zeggen dat ik de sfeer op Boleyn Ground tegen vind-vond vallen. Ben daar onlangs geweest en het viel gewoon tegen terwijl West Ham met 4-1 wist te winnen. Had best wel wat met deze club, metname vanwege de wedstrijden in 1976 tegen FC Den Haag.
    Dat is met deze move helemaal over, ik vrees een 2e Cardiff scenario!

    Wat betreft die foto, geweldig, ik kende hem al maar niet het verhaal erachter! Nu dus wel, interessant en dank voor je research, Joris!

  5. wat sfeer in het stadion betreft heb je wel gelijk william,ik ben er nu ook een paar keer geweest en dan valt het inderdaad wat tegen,lig er ook wel aan of je naar een westrijd als westham tegen wigan gaat op een zaterdagmiddag,of naar een avond westrijd tegen de spurs of chelsea.ik zelf ben een paar jaar geleden tegen ipswich town geweest voor een playoff westrijd,toen was de sfeer echt fantastisch en echt op en top engels,ik ben geen westham fan,heb wel een zwak voor ze en vindt het de mooiste club van londen,ik denk dus wel dat mits ze in de premier league blijfen het os wel op de duur gaan vullen,het is echt een sleeping giant met veel verborgen aanhang,de club van de oude oost londense families die in de jaren 70 en 80 naar essex gingen verhuisen,echt een groot achterland dus,ik denk dus echt dat westham in potentie net zo grote club kan zijn als chelsea of de spurs,alleen arsenal is in londen denk groter als de hammers,dat is een club met landelijke uitstraling,chelsea is tot de russen kwamen nooit groter geweest als westham en had in de old second division ook zelden meer als 20.000 man binnen,de spurs heeft ook veel aanhang maar niet dat achterland wat westham wel heeft,en bedenk wel dit jaar is iedere westrijd zo meetje uiverkocht in de premier league en ook verleder jaar in de championship zaten er bijna iedere westrijd meer als 30.000 man

  6. Ik ben het met jullie eens dat de sfeer in het stadion me fiks tegenviel. Ik was bij West Ham v Millwall, en ondanks dat het “Forever Blowing Bubbles” mooi was, viel de rest van de gezangen me tegen.

  7. Blijft Upton Park behouden voor bijvoorbeeld trainingen, jeugdcomplex, reservenelftal, … ? Het is inderdaad wel zo dat een nieuw stadion vaak nieuwe fans lokt. Maar is dat Olympisch Stadion vlot bereikbaar? Is er voldoende aan horeca en recreatie in de buurt? Allemaal factoren die het kunnen doen vollopen doch met wat pech ook akelig leeg doen ogen. Veel zal ook afhangen van de prestaties van West Ham …

    • Helaas niet Gerrit, het gaat tegen de grond in ruil voor 60-70 nieuwe huizen. Er zou door de projectontwikkelaar wel beloofd zijn een Bobby Moore memorial te gaan creëren, al is dit natuurlijk altijd afwachten! Je kunt overigens verblijven in het stadion, zie: West Ham United Hotel.

Geef een reactie

